کلاس‌های آموزش صنایع‌دستی در روستاهای مهر دایر شد

تاریخ خبر :۱۳۹۳/۰۹/۱۲-مسئول میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان مهر از تشکیل کلاس‌های آموزش صنایع دستی در نقاط مختلف این شهرستان خبر داد .

تاریخ خبر :1393/09/12-مسئول میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان مهر از تشکیل کلاس‌های آموزش صنایع دستی در نقاط مختلف این شهرستان خبر داد .

به گزارش روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی ،صنایع دستی و گردشگری فارس احمد تقوی گفت : در راستای ایجاد اشتغال برای جوانان و حفظ، احیاء ورونق صنایع دستی با حمایت معاونت صنایع دستی استان سلسله کلاس های آموزش صنایع دستی در روستا ها و مرکز شهرستان مهر در حال برگزاری است.

وی افزود: این کلاس ها شامل آموزش گلیم بافی ، تراش سنگ های قیمتی و نیمه قیمتی ، سفالگری ، دوخت البسه محلی و آموزش چرم دوزی می باشد که با ابزاروامکانات خاص آموزشی آموزش داده می شود.

تقوی در خصوص محل تشکیل کلاس ها گفت : کلاس های آموزش تراش سنگ های قیمتی و نیمه قیمتی در شهرستان گله دار روستای چادروا و نو آباد و کلاس های آموزش دوخت البسه محلی ، سفالگری ، چرم دوزی و گلیم بافی در شهرستان گله دار و روستاهای مزیجان ، چادروا ، کارون ، دارالمیزان ، کر بلند و روستای گاو چاه برگزار می شود.

وی همچنین گفت : کلاس های آموزش دوخت البسه محلی به مدت 285 ساعت ، سفالگری 200 ساعت ، تراش سنگ های قیمتی و نیمه قیمتی 285 ساعت ، گلیم بافی 200 ساعت و چرم 150 ساعت بوده است که تشکیل این کلاس ها ادامه خواهد داشت و علاقمندان می توانند برای ثبت نام به اداره میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری شهرستان مهر مراجعه و ثبت نام کنند .تقوی در ادامه به اضافه شدن آموزشرشته خوس دوزی به این کلاس ها اشاره کرد وگفت: هم اکنون ازعلاقمندان به این هنر زیبای صنایع دستی نیزثبت نام می شود.

مسئول میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری شهرستان مهر گفت : به صورت کلی می توان هنر-صنعت خوس دوزی را نوعی سوزن دوزی خواند که از آن جهت تزئینلباس عروس ، لباس های محلی ، چادر ، روسری ، شال ، روتختی و پرده با اشکال ساده ستاره ای شکل با رنگ های نقره ای و طلایی استفاده می شود که یکی از انواع سوزن دوزی ها است که از قدیم الایام در فارس رونق داشته است.

به گفته وی استان فارس در دوره های صفویه و قاجاریه با داشتن 80 کارگاه خوس دوزی یکی از مراکز مهم تولید هنر-صنعت خوس دوزی بوده است.

وی در پایان گفت: نقوشی که بیشتر در خوس دوزی مورد توجه است نقوش ستارگان به شکل 6 پر ، 8پر و یا 12 پر می باشد که با نخ نقره ای و طلایی دوخته می شودو پیشینه این هنر-صنعت مربوط به جنوب فارس و کشورهای هند و پاکستان است.

کلاس‌های آموزش صنایع‌دستی در روستاهای مهر دایر شد

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر