به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از ستاد خبری بیستمین جشنواره تولیدات رادیویی و تلویزیونی مراکز استانهای صدا و سیما، علی دارابی ظهر امروز چهارشنبه 15 شهریور در کمیسیون فضای مجازی جشنواره تولیدات رادیویی و تلویزیونی مراکز استانهای صدا و سیما که در سنندچ برگزار شد ضمن قدردانی از تلاشهای صورت گرفته در حوزه فضای مجازی سازمان و مراکز استانی اظهار کرد: شبکههای اجتماعی و رسانههای مجازی در حقیقت دیگر فقط یک ابزار مجازی نیستند بلکه در متن قرار گرفتهاند.
معاون امور استانهای رسانه ملی با بیان اینکه امروز این فضاها به عنوان یک ابررسانه در حال جلوهگری و نقشآفرینی هستند، گفت: امروز به واسطه ابزارهای کوچک همچون تلفن همراه اما بر بستر اینترنت، دنیایی بزرگ در اختیار هر فرد قرار گرفته است.
دارابی با بیان اینکه تهیه پیوستهای فضای مجازی برای تولیدات مراکز ضروری است، افزود: هر تهیهکننده و برنامهساز و همچنین مدیران باید از همان ابتدا بدانند که چه تولیداتی برای فضای مجازی خواهند داشت و چه تدبیری برای این مساله اندیشیده شده است.
معاون امور استانهای صدا و سیما آرشیو را گنجینهای پایانناپذیر برای استفاده در حوزههای گوناگون از جمله فضای مجازی دانست و تصریح کرد: باید مانند غواصی که اعماق دریا را میکاود، در آرشیو به جستجو بپردازید و کارهای خوب قبلی را از طریق بازتولید بر اساس نیازهای روز در فضای مجازی به اشتراک بگذارید.
وی با بیان اینکه حوزه فضای مجازی مراکز باید قدرت اول این حوزه در سطح استانها باشند، گفت: تا جشنواره بعدی، همه مراکز باید جایگاه لازم را در این زمینه احراز کنند و تولیداتی در خور داشته باشد زیرا این مساله جزو راهبردهای اصلی معاونت امور استانهاست.
وی تصریح کرد: هماهنگی، همدلی، تفاهم و وحدت باید سرلوحه کار حوزه فضای مجازی قرار بگیرد و این مسایل نیز با ابلاغیهها و بخشنامهها محقق نمیشود بلکه باید برادری و رفاقت را جایگزین کرد اما لازم است در قبال مسئولیتها، پاسخگو باشیم.
دارابی با بیان اینکه ردیف مستقل بودجهای برای فضای مجازی در سال 96 در نظر گرفته شده است، گفت: البته لازم است در مراکز از منابع استانی هم استفاده شود و با همراهی معاونت فضای مجازی، طرحی نو برای این منظور در انداخت.
معاون امور استانهای صدا و سیما بیان کرد: موسیقی، شعر، قطعات کوتاه نمایشی، طنز، مشاعره، لباسها و جشنهای محلی و قومی، آداب و رسوم محلی و مواردی از این دست در هر استان، محتوایی قابل ملاحظه برای فضای مجازی هستند.
در انتهای جلسه کمیسیون فضای مجازی، از استانهای برگزیده در این حوزه تجلیل شد و مراکز کرمان، زنجان، خوزستان، چهارمحال و بختیاری و مهاباد موفق شدند به ترتیب در حوزههای بیشترین پیشرفت در وب سایت، تولیدات ویژه، پربازدیدترین وب سایت، شبکههای اجتماعی و اپلیکیشن و خلاقیت و تنوع فعالیت رتبههای نخست را به خود اختصاص دهند.
دارابی همچنین در کمیسیون خبر این جشنواره اظهار کرد: صدا و سیما باید همه سلایق و گرایشهای مختلف را در بر بگیرد و در واقع چند صدایی را تبلیغ کند. تضارب آرا و دیدگاههای مختلف زمینه رشد و پیشرفت کشور را فراهم میکند و رسانه ملی باید بسترساز این مساله باشد.
سکوت و خاموشی نخبگان و صاحبنظران، بزرگترین نشانه اعتراض است که باید به این مساله هم توجه داشت و در واقع رسانه باید همه صداهایی را که از درون نظام شنیده میشوند در بر بگیردوی با بیان اینکه سقف تحمل و مدارای سیاسی مسئولان و آستانه تحمل آنها باید به واسطه فعالیتهای صدا و سیما ارتقا یابد، تصریح کرد: سکوت و خاموشی نخبگان و صاحبنظران، بزرگترین نشانه اعتراض است که باید به این مساله هم توجه داشت و در واقع رسانه باید همه صداهایی را که از درون نظام شنیده میشوند در بر بگیرد. اصل سخن این است که همه گروهها و افرادی که در داخل نظام هستند، باید در رسانه ملی دیده شوند. نمایندگان مردم در مجلس شورای اسلامی، اعضای شوراهای اسلامی شهر و روستا، صاحبنظران گوناگون، اهالی رسانه و اهل قلم، باید در کنار مقامات و مسئولان دولتی و اجرایی در رسانه حضور یابند.
معاون امور استانهای صدا و سیما از مدیران کل و معاونان خبر مراکز استانها خواست به طور جدی این سیاست را در شبکهها اعمال کنند و در همین زمینه تاکید کرد: کشور به شدت نیاز به شنیدن همه صداها، دیده شدن همه چهرهها و بیان همه سلایق است، در واقع باید تنوع، تکثر و تعدد دیدگاهها را به رسمیت بشناسیم.
وی در بخش دیگری از سخنان خود با تأکید بر افزایش همگراییها و کاهش واگراییها در رسانه ملی بیان کرد: برای این منظور باید مرز بین بیان واقعیت و سیاهنمایی را تمیز داد، اجازه نداریم چهره کشور را یأس آلود، تیره و تاریک و ناامیدانه نشان دهیم همانگونه که مجاز نیستیم فقط به بیان خوبیها بپردازیم و به اصطلاح، شرایط را گل و بلبل جلوه دهیم.
دارابی با بیان اینکه همه مذاهب، اقوام، نژادها، لهجهها و گویشها باید زیر چتر رسانه ملی قرار بگیرند گفت: لازم است این وحدت ملی روز به روز دامنهدارتر و گستره آن بیشتر شود.
معاون امور استانهای سازمان صدا و سیما با اشاره به لزوم تبیین خدمات و کارنامه نظام اسلامی توسط رسانه ملی و شبکههای استانی بیان کرد: باورپذیری، عقلانی سخن گفتن و بیان مستدل در کنار پرهیز از اغراق و مبالغه، امری ضروری درباره این کارکرد رسانهای است همچنین باید از مصادره جناحی، شخصی یا سیاسی هم پرهیز شود.
وی ادامه داد: پیوند زدن خدمات نظام اسلامی به افزایش اعتماد و غرور ملی و پرهیز از بهرهگیری از عنصر شخصیت در اخبار به صورت افراطی یعنی چیزی که در شرایط کنونی دیده میشود هم امری حیاتی به شمار میرود.
دارابی با بیان اینکه افزایش اعتماد و رضایتمندی مخاطبان وظیفه صدا و سیماست، گفت: برای تحقق این هدف، باید تصویری واقعی از ایران و جهان ارائه داد اما واقعیت این است که در شرایط کنونی، تصویری که برای مخاطبان ترسیم میشود چندان صحیح نیست؛ ایران یکپارچه گل و بلبل و جهان یکپارچه سیاهی و فساد که این مسئله را مخاطبان نمیپسندند.
معاون امور استانهای رسانه ملی نقد مشفقانه و دلسوزانه با هدف اصلاح امور را از دیگر کارکردهای صدا و سیما و بخشهای خبری رادیو و تلویزیون دانست و افزود: در این میان باید از تخریب، مچگیری و تسویه حسابهای شخصی یا سیاسی پرهیز کرد.
نباید خط قرمزهای سلیقهای بسازیم بلکه تا میتوانید باید قدرت ریسک را افزایش دهیدوی با اشاره به نقش سرعت عمل در انعکاس رخدادها و حوادث گوناگون در بخشهای خبری شبکههای استانی عنوان کرد: نباید خط قرمزهای سلیقهای بسازیم بلکه تا میتوانید باید قدرت ریسک را افزایش دهید و شجاعت بیان را در خود و کارکنان تقویت کنید.
دارابی صحت، سرعت و دقت را سه عامل اصلی اعتبار بخشهای خبری رسانه ملی دانست و تصریح کرد: همچنین باید قدرت تحلیل، آگاهی و بصیرت مخاطبان را نیز با برنامههای متنوع و هدفدار تقویت کرد.
معاون امور استانهای صدا و سیما در ادامه به اهمیت آموزش و افزایش مهارتهای حرفهای کارکنان بخشهای خبری پرداخت و گفت: مطالعه و مشاهده فیلمها و گزارشهای خوب در این زمینه تاثیرگذار است همچنین باید حوزه تخصصی کار هر یک از همکاران به دقت تعریف شود تا آنها در حوزه خود صاحب کرسی و صاحبنظر شوند.
وی خواستار طراحی چارچوبی حرفهای برای تقویت روحیه پرسشگری از مسئولان و مطالبهگری از آنها شد و بیان کرد: برای این منظور باید خلاقیت فردی و جمعی را ارتقا داد و به بررسی ایدهها و نظرات جدید پرداخت.
دارابی تولید برنامههای خبری 60 ثانیهای را مورد توجه قرار داد و گفت: لازم است باکس خبری به زبان محلی در رادیو و تلویزیونهای استانی گنجانده شود.