ماهان شبکه ایرانیان

میزان رطوبت مسجد جامع اصفهان درحال رصد است

تاریخ خبر :۱۳۹۳/۱۲/۱۶-خبرگزاری میراث‌فرهنگی ـ گروه میراث‌فرهنگی ـ نزدیک به ۳۰ سال است که دیوارهای مسجد جامع اصفهان از نم و رطوبت رنج می‌برد

تاریخ خبر :1393/12/16-خبرگزاری میراث‌فرهنگی ـ گروه میراث‌فرهنگی ـ نزدیک به 30 سال است که دیوارهای مسجد جامع اصفهان از نم و رطوبت رنج می‌برد. اتفاقی که تازه نیست و در فصل زمستان، میزان نم و رطوبت‌ها رنگ و بوی بیشتری می‌گیرد. اتفاقی که نه‌تنها گریبان مسجد جامع اصفهان را گرفته که بسیاری از مساجد تاریخی از جمله مسجد جامع خوانسار و مسجد جامع اردستان نیز از این موضوع رنج می‌برند.

با این حال شنیده می‌شود، که میزان نم و رطوبت‌ها در مسجد جامع اصفهان درحال افزایش است. با این حال «ناصر طاهری» معاون میراث‌فرهنگی استان اصفهان این موضوع را تکذیب می‌کند و در رابطه شنیده‌های اخیر به CHN اینطور می‌گوید: «میزان نم و رطوبت در مسجد جامع اصفهان افزایش پیدا نکرده و شرایط حفاظتی این بنای ثبت جهانی پایدار است.»

او می‌گوید: «با اینکه نم و رطوبت در بنای مسجد جامع اصفهان تاثیرگذار است اما هم‌اکنون هیچ اتفاق جدیدی در آن رخ نداده است. چنانچه در طی سالهای اخیر کارشناسان برای حفاظت و مرمت اقدامات بسیاری را در آن انجام داده‌اند.»

به‌گفته طاهری، در شرایط فعلی نه‌تنها میزان نم و رطوبت افزایش پیدا نکرده که در بخش‌هایی از بنا رطوبت کاهش پیدا کرده است. این اتفاق در اثر کانال‌کشی‌ و شیب‌بندی‌هایی که کارشناسان انجام داده‌اند رخ داده است.»

معاون میراث‌فرهنگی اصفهان با اشاره بر اینکه درحال‌حاضر برای از بین بردن نم و رطوبت مسجد جامع اصفهان با اداره و آب و فاضلاب استان همکاری‌هایی انجام گرفته ادامه داد: «میراث‌فرهنگی استان اصفهان طی مکاتباتی که با شبکه آب و فاضلاب داشته تلاش کرده به احیاء شبکه فرسوده لوله‌های آب و فاضلاب بپردازد. به‌گونه‌ای که در گذرهایی که احتمال می‌رفت لوله‌های فاضلاب دچار فرسایش شده به‌سرعت تعمیر و بهسازی شود.»

او تاکید کرد: «برای مسجد جامع اصفهان پایگاه‌ جهانی تعریف شده و درحال‌حاضر نظارت‌ روی این بنای تاریخی جهانی است. بنابراین نم و رطوبت‌ها و مشکلاتی که ممکن است این بنای ارزشمند تاریخی را تهدید کند به‌طور مداوم پایش و مرمت خواهد شد.»

میزان رطوبت مسجد جامع اصفهان درحال رصد است

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان