چرا کودکان زیر ۲ سال نباید تلویزیون تماشا کنند ـ بخش اول

برای کودکان زیر ۲ سال خوب نیست که تلویزیون تماشا کنند. نظرسنجی‌ها می‌گویند که ۴۰ درصد نوزادان تا سن ۵ ماهگی تلویزیون یا تصویری ویدیویی تماشا کرده‌اند و این عدد برای نوزادان زیر ۲ سال به ۹۰ درصد می‌رسد.

 تربیت کودکان

برای کودکان زیر 2 سال خوب نیست که تلویزیون تماشا کنند. نظرسنجی‌ها می‌گویند که 40 درصد نوزادان تا سن 5 ماهگی تلویزیون یا تصویری ویدیویی تماشا کرده‌اند و این عدد برای نوزادان زیر 2 سال به 90 درصد می‌رسد.

اما چرا آنها نباید تصاویر ویدیویی ببینند؟

برای پاسخ به این پرسش باید به نحوه رشد مغز کودکان اشاره کنیم. مغز کودکان در سه سال اول زندگی رشد بسیار زیادی پیدا می‌کند و حجم آن در 12 ماه اول زندگی سه‌برابر می‌شود. هر محرکی که کودکان در این دوره دریافت می‌کنند روی رشد مغزشان اثر قابل توجهی می‌گذارد. تصاویر در تلویزیون، نمایشگر یا گوشی موبایل به‌شدت با تصاویر دنیای واقعی متفاوت است. اما چون ما در دنیای تصاویر دیجیتال غرق شده‌ایم، این موضوع را نادیده می‌گیریم.

تماشای تلویزیون

یک توپ را در دنیای واقعی و در صفحه تلویزیون تصور کنید. مغز نوزادان به نحوی شکل می‌گیرد که آنها به‌تدریج دید سه‌بعدی پیدا کنند. دنیای تلویزیون و صفحه موبایل دو بعد دارد. در این دنیا، توپ یک دایره مسطح و سایه‌دار است. اگر یک توپ را روی زمین بیندازید قل می‌خورد تا زمانی که بایستد. اگر نوزاد شما می‌خواهد توپ را در دنیای واقعی بگیرد، به سمتش سینه‌خیز خواهد رفت و دستش را به سمتش چنگ خواهد زد.

اما در صفحه تلویزیون، توپ ممکن است ناگهان غیب شود یا جایش را به چیزهای دیگر بدهد. شما هرگز نمی‌توانید توپی که در صفحه تلویزیون یا گوشی است را لمس کنید. نوزادان ممکن است به نورهای روشن و حرکت‌های ویدیو خیره شوند، اما مغزشان نمی‌تواند این تصاویر عجیبی که می‌بینند را پردازش کند. دو سال کامل طول می‌کشد تا مغز کودکان به نقطه‌ای برسد که بفهمند علائمی که در تلویزیون می‌بینند معادل‌هایی در دنیای واقعی دارند.

به این دلیل، کودکان تا سن 3سالگی از دنیای واقعی بهتر درس می‌گیرند تا دنیای صفحات نمایش.


قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر