ماهان شبکه ایرانیان

روستای زاغمرز

زاغمرز، روستایی از توابع بخش مرکزی شهرستان بهشهر در استان مازندران ایران است.

زاغمرز، روستا یی از توابع بخش مرکزی شهرستان بهشهر در استان مازندران ایران است.
مردم
جمعیت 10000 نفر
ساکنان روستا ی زاغمرز بهشهر بخش مرکزی دهستان میانکاله حتی یک واژه مازندرانی ندارند و عمدتا به زبان کردی اورامی سخن می‌گویند. در زاغمرز چند زبان رایج است. 1- زبان زابلی و بلوچی 2- مازندرانی 3- که ازهمه مهم تر است زبان کردی ( اورامی) است.

غالب ساکنان روستاهای زاغمرز و حسین‌آباد، امیر آباد و زینوند واقع در بخش مرکزی دهستان میانکاله کردهای ایل بزرگ عبدالملکی هستند و این چهار روستا در محل به چهار قلعه عبدالملکی معروف است. این ایل دارای چهار طایفه به نام‌های فهروند، زینوند، شیخ‌وند و کالوند است. پیشینه تاریخی اَوْملکی یا عبدالملکی‌ها به قبل از اسلام برمی‌گردد و زمان کوچ آنها به مازندران، پس از انقراض سلسله زندیه بوده است. آقامحمدخان قاجار دوازده هزار خانوار عبدالملکی، کلهر، مافی و خواجه‌وند را به همراه خانواده لطفعلی‌خان زند به تهران تبعید کرده ایل عبدالملکی نزدیک به سه سال در شهریار به سر بردند و سپس به منطقه نور و کجور در مازندران کوچانده شده و در نهایت در زمان سلطنت ناصرالدین‌شاه به شبه جزیره میانکاله کوچیدند و امروز ساکنان چهار قلعه عبدالملکی از طوایف و تیره‌های مختلف به شرح زیر هستند. روستای زاغمرز چهار طایفه فهروند به نام‌های پاشاکلاهی _ کُلَسَوَند (گل اسفند) شاه‌قلی و چهاربینچه دارد. روستای «زینوند» شش تیره یا حوزه به نام‌های حوزه قره _ حوزه اشتمعی، حوزه مراویس، حوزه شیبه سری، حوزه دونه، حوزه رضا دارد. در روستای امیرآباد چهار طایفه شیخ‌وند، حَتَم _ مریدوند و ملک شعبان و دوازده تیره زندگی می‌کنند. در روستای حسین‌آباد نیز چهار طایفه کالوند، کمرشافی، جمالی‌وند و سل‌یاکوتی با دوازده تیره زندگی می‌کنند. ساکنان چهار قلعه عبدالملکی هر چند که به زبان مازندرانی تسلط کافی دارند ولی زبان کردی را فراموش نکرده و در خانواده رسما به زبان کردی سخن می‌گویند.
مشاغل رایج اهالی زاغمرزعمومأکشاورزی و باغداری است که در این میان عدّه ای نیز به شغل دامپروری مشغول میباشند. عدّه اندکی نیز در کار های صنعتی مانندبسته بندی و جعبه سازی و تراشکاری و بخش خدمات و… مشغولند. با آمدن بانک ها و ایجاد موسسات بزرگ دولتی مثل بندر امیر آباد و نیرو گاه برق و شرکت صدرا و…. عدّه ای نیز در این تاًسیسات شاغل شده اند امّا در مقابل خیل بیکاران منطقه تعداد نا چیزی میباشند . این موسسات به جای استفاده از نیرو های بومی و جوانان تحصیل کرده و بیکار زاغمرز و منطقه از نیرو های غیر بومی استفاده می کنند.
شورای طایفه های زاغمرز همچون دیگر شورا های طایفه ای چهار قلعه سابقه ای طولانی و تاریخی در میان ایل عبدالملکی دارد که در طول تاریخ نقشی همچون یک مجلس مشورتی در کنار رییس ایل داشته است.

روستای زاغمرز

روستای زاغمرز

 

روستای زاغمرز

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان