عوارض جانبی نوشابه‌های انرژی‌زا

نوشابه‌های انرژی‌زا شما را وسوسه می‌کنند ولی همیشه برای بدن خوب نیستند. در اینجا به برخی عوارض جانبی نوشابه‌های انرژی‌زا اشاره شده است که باید قبل از مصرف آن‌ها را در نظر داشته باشید


نوشابه‌های انرژی‌زا شما را وسوسه می‌کنند ولی همیشه برای بدن خوب نیستند. در اینجا به برخی عوارض جانبی نوشابه‌های انرژی‌زا اشاره شده است که باید قبل از مصرف آن‌ها را در نظر داشته باشید.
نوشابه‌های انرژی‌زا به راحتی در مغازه‌ها یافت می‌شوند. این نوشیدنی‌ها بسیار مشهور شده‌اند و توجه زیادی به عوارض جانبی که ممکن است با خود به همراه داشته باشند نمی‌شود. اگر چه مصرف این نوشیدنی‌ها به مقدار متوسط می‌تواند تأثیرات مثبتی داشته باشد ولی اغلب دارای عوارض جانبی هستند که به آن‌ها توجه نمی‌شود. بی‌توجهی به چنین عوارضی ممکن است باعث آسیب دیدن بدن شود. همه‌ی نوشابه‌های انرژی‌زا با ترکیبات یکسانی درست نمی‌شوند و این مسئله را دشوار می‌کند. شناسایی اینکه کدام نوشابه‌ی انرژی‌زا برای شما خوب است و کدام یک نیست غیر ممکن یا بسیار دشوار است. با این حال، تقریباً همه‌ی نوشابه‌های انرژی‌زا حاوی ترکیباتی هستند که مصرف بیش از حد آن‌ها مضر است.

ترکیبات نوشابه‌های گازدار و عوارض جانبی آن‌ها

کافئین

نوشابه‌های انرژی‌زا می‌توانند برای شما مضر باشند زیرا، حاوی مقدار زیادی کافئین هستند. کافئین باعث اضطراب می‌شود و می‌تواند محرک ایجاد سر درد باشد. کافئین همچنین باعث بی‌خوابی می‌شود. پس اگر مشکل خواب دارید، مصرف نوشابه‌های حاوی کافئین ممکن است باعث تشدید شرایط شود. برخی نوشابه‌های انرژی‌زا وجود دارند که حاوی کافئین بیشتری نسبت به قهوه هستند. برخی افراد از کافئین استفاده می‌کنند تا بتوانند بیدار بمانند و به مطالعه بپردازند. این نوشیدنی‌ها به تمرکز هنگام مطالعه کمک نخواهند کرد. مصرف نوشابه‌های انرژی‌زا همچنین می‌تواند باعث احساس خستگی و تنبلی شود و تمرکز کردن پس از مصرف آن‌ها دشوار خواهد بود.

تائورین ، ویتامین‌ها و شکر

نوشابه‌های انرژی‌زا محتوی ترکیباتی مانند تائورین و کراتین هستند. نوشابه‌های انرژی‌زا را نمی‌توان به عنوان منبع خوبی از مواد مغذی در نظر گرفت. پس، باید از منابع طبیعی بیشتری برای تأمین ویتامین‌ها و مواد معدنی مورد نیاز بدن خون استفاده کنید. مصرف بیش از حد ویتامین‌ها خصوصاً ویتامین‌های گروه ب می‌تواند باعث ایجاد مشکلات عصبی و ضایعات پوستی شود. این نوشیدنی‌ها همچنین ممکن است حاوی گیاهانی باشند که با آفت‌کش‌ها پرورش یافته‌اند. علاوه بر این، آن‌ها مواد سمی را وارد می‌کنند که بدن برای دفع آن‌ها باید سخت‌تر کار کند. نوشابه‌های انرژی‌زا همچنین حاوی مقدار زیادی شکر هستند که می‌تواند باعث مشکلات افزایش وزن شود.

جینسنگ ، جینکو بیلوبا و گلوکورونولاکتون

بیشتر نوشابه‌های انرژی‌زا حاوی جینسنگ ، جینکو بیلوبا و ترکیباتی از این دست می‌باشند. این مواد می‌توانند باعث ایجاد سر درد ، مشکلات قلبی و مشکل در خواب شوند. اگر چه گلوکورونولاکتون ظاهراً چنین عوارض جانبی به دنبال ندارد ولی مصرف آن در برخی کشورها ممنوع است.

ال- کارنیتین و ال- تیانین

ال –کارنیتین و ال – تیانین را می‌توان به عنوان عصار‌ه‌ی چای سبز در نظر گرفت. اگر چه آن‌ها جزء اسیدهای آمینه هستند ولی مصرف بیش از حد آن‌ها مضر است. حالت تهوع ، اسهال ، بی‌خوابی و سر درد از علایم شایع مصرف این ترکیبات است.

عوارض جانبی نوشابه‌های انرژی‌زا

در کنار این‌ها ترکیبات دیگری نیز در این نوشابه‌ها وجود دارند که مصرف بیش از حد آن‌ها مضر است. در مصرف نوشابه‌های انرژی‌زا باید بسیار مراقب باشید.

دفع آب بدن

نوشابه‌های انرژی‌زا دارای خواص ادرارآور هستند. مصرف بیش از حد آن‌ها می‌تواند باعث دفع آب بدن شود.

کالری‌های اضافی

نوشابه‌های انرژی‌زا عوارض جانبی دیگر نیز دارند که به اندازه‌ی عوارض گفته شده جدی نیستند ولی بی‌توجهی به آن‌ها می‌تواند باعث ایجاد برخی مشکلات شود. یکی از اصلی‌ترین این عوارض جانبی وجود کالری اضافی در نوشابه‌های انرژی‌زاست که می‌تواند منجر به افزایش وزن شود.

وابستگی به نوشابه‌های انرژی‌زا

نوشابه‌های انرژی‌زا می‌توانند باعث ایجاد اعتیاد شوند. مصرف نوشابه‌های انرژی‌زا به جای آب نیز بسیار مضر است و می‌تواند به میزان قابل توجهی باعث دفع آب بدن شود. ترکیبات موجود در نوشابه‌های انرژی‌زا برای کودکان و زنان باردار مضر است و آن‌ها باید تا حد امکان از مصرف این نوشیدنی‌ها اجتناب کنند.

مخلوط کردن نوشابه‌های‌ انرژی‌زا با الکل

برخی افراد نوشابه‌های انرژی‌زا را با الکل مخلوط می‌کنند. این کار برای بدن بسیار مضر است زیرا، نوشابه‌های انرژی‌زا به عنوان محرک عمل می‌کنند در حالی که الکل ماده‌ای آرامبخش است. مخلوط کردن این دو باعث ایجاد اثرات سوء بر روی بدن می‌شود. این کار همچنین احتمال دفع آب بدن را افزایش می‌دهد.
همانطور که مشاهده می‌کنید، نوشابه‌های انرژی‌زا عوارض جانبی زیادی دارند. بنابراین، نباید در مصرف آن‌ها زیاده‌روی کرد.
قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر