فرودگاه سردار جنگل رشت
فرودگاه سردار جنگل تنها فرودگاه استان گیلان می باشد که در سال 1348بنا و در 7 کیلومتری جاده رشت به انزلی وحدود 15 کیلومتری منطقه آزاد بندر انزلی واقع و مساحت کل فرودگاه 220 هکتارو ارتفاع آن 40 پا پایین تر از آبهای دریای آزاد می باشد و به سیستمهای کمک ناوبری دقیق وارتباطی با 7 طرح تقرب مجهز میباشد.
فرودگاهها یکی از بخشهای مهم و حساس اقتصادی و به عنوان موتور رشد و توسعه اقتصادی هر محل، منطقه و کشور خود محسوب می شوند.
فرودگاه سردار جنگل دارای ویژگی های است که کمتر فرودگاهی در کشور از آن برخوردار است و این فرصت مغتنمی برای آن خواهد بود از جمله:
قرارگرفتن فرودگاه در مسیر کریدور نوستراک که شرق آسیا را به اروپا پیوند می زند.
وجود گل و گیاه و محصولات کشاورزی در استان و طرح صادرات آنها به کشورهای حاشیه خلیج فارس، اروپا و آسیای میانه
وجود جاذبه های منحصر به فرد طبیعی و طبیعت بکر و دست نخورده خدادادی که استان گیلان را به عنوان تابلویی بی نظیر و بی بدیل چهره آرائی نموده است.
با وجود گستردگی جمعیتی و جغرافیایی استان گیلان، تنها فرودگاه سردار جنگل رشت باید پاسخگوی همه نیازها و درخواست های استانی باشد.
تعامل بسیار خوب فرودگاه با حوزه گردشگری استان می تواند به جذب گردشگر و جلب سرمایه گزار( چه داخلی و چه خارجی) کمک شایانی نماید.
وجود منطقه بزرگ آزاد تجاری – صنعتی بندر انزلی و همجواری آن با فرودگاه که این امر در نوع خود کم نظیر می باشد.
هم اکنون فرودگاه رشت دارای پروازهای ثابت به مقاصد:تهران-مهرآباد، بندر عباس، شیراز، عسلویه، مشهد ،اهواز، اصفهان، کیش، قشم،جده،مدینه،بغداد و پروازهای فصلی به مقاصد:استانبول و دمشق است. همچنین شرکتهای :هواپیمایی آسمان،ایران ایر،هواپیمایی ماهان،نفت ایر، ایران ایرتور، هواپیمایی کیش ،هواپیمایی هسا، هواپیمایی تابان ،هواپیمایی قشم ، تیلویند وکاسپین به فرودگاه بینالمللی سردار جنگل رشت پرواز میکنند.
راه آهن
راه آهن قزوین -رشت -انزلی-آستارا مهم ترین پروژه ریلی کشور است که تکمیل کنندهٔ کریدور شمال جنوب و متصل کنندهٔ ایران به اروپا محسوب میشود احداث این خط آهن سالیان دراز به دلیل پیچیدگی مفرط به تعویق افتاد اما هم اکنون در شرف افتتاح است. پروژه راهآهن قزوین – رشت یکی از پروژههای بسیار مهم در مسیرهای ریلی ایران است که قزوین، رشت، انزلی، آستارا را به هم وصل کرده سپس به کشور آذربایجان و خط ریلی اروپا متصل میشود.[194] به گفته متخصصان، اجرای این پروژه کاری بسیار دشوار بوده است زیرا در مسیر قزوین تا رشت حدود 164 کیلومتر خط ریلی احداث میشود، در این مسیر حدود 82 دهانه پل بسیار پیچیده به طول 9 کیلومتر، از 10 تا 1500 متر، و 53 تونل به طول 22 کیلومتر، از 70 تا 2000 متر، در دست احداث است. از این پلها میتوان به پل حاشیه سد سپید رود در منجیل به طول 1431 متر اشاره کرد که پس از تکمیل بزرگترین پل راه آهن ایران خواهد بود.
ترمینال
در طرح جامع کلانشهر رشت این شهر باید در غرب، شرق، شمال و جنوب دارای پایانههای مسافربری باشد. هم اکنون در این شهر تعداد چهار پایانه در حال فعالیت هستند که عبارتند از:
پایانهٔ خط کناره
پایانهٔ پل بوسار
پایانهٔ فجر
پایانهٔ میدان گیل (جنوب):این پایانه تنها پایانهٔ احداث شده از پایانههای اصلی شهر رشت است که ساخت آنها مطابق طرح جامع الزامیست. این پایانه که به عنوان پایانهٔ جدید مسافربری رشت به آدرس خیابان امام (جاده تهران) جنب میدان گیل در سال 1372احداث شده دارای 72630 مترمربع وسعت است و از جمله مجهز ترین پایانههای کشور محسوب میشود که تحت نظارت شهرداری رشت فعالیت مینماید.