فرودگاه شهید آیت الله صدوقی یزد ( زیر مجموعه اداره کل فرودگاههای استان یزد ) با 1230 متر ارتفاع از سطح دریا در اراضی مسطحی به مساحت 575 هکتار در غرب شهر یزد در استان یزد واقع شده است و حدود 10 کیلومتر از مرکز شهر فاصله دارد . این فرودگاه در تقسیم بندی فرودگاههای کشور به عنوان یک فرودگاه کشوری ، برای انجام پروازهای تجاری در نظر گرفته شده و گاهی ( به ویژه به منظور پروازهای آموزشی ) در موارد نظامی نیز مورد استفاده ارتش و سپاه قرار می گیرد . زمین فرودگاه تحت تملک شرکت فرودگاههای کشور قرار دارد که از شمال به ایستگاه فرعی راه آهن و شهر شاهدیه ، از غرب و جنوب غربی به جاده کنار گذر یزد ، از شرق به بلوار آزادگان و از جنوب شرقی به جاده خضرآباد منتهی می گردد . ارتباط فرودگاه با شهر از طریق درب اصلی واقع در ضلع شرقی و بلوار آزادگان برقرار می باشد و با توجه به اینکه بار ترافیکی خاصی در مسیر مذکور وجود ندارد دسترسی با سهولت انجام می پذیرد . هرچند استان یزد با کمتر از یک میلیون نفر جمعیت از این نظر بیست و دومین استان کشور است اما به دلیل قدمت تاریخی و وجود آثار متعدد فرهنگی و ملی و نیز مراکز متعدد صنعتی از نظر جذب مسافر دارای رتبه به مراتب بهتری می باشد ؛ فرودگاه یزد در حال حاضر دهمین فرودگاه کشور از نظر ترافیک هوایی و مسافری است که سالانه نزدیک به 400,000 نفر مسافر توسط حدود3500نشست و برخاست مسافری از خدمات آن استفاده می نمایند . عدم وجود ترافیک هوایی سنگین در این فرودگاه در کنار شرایط جغرافیایی و عدم وجود موانع طبیعی اثرگذار در نزدیکی آن ، زمینه مناسبی را برای فعالیتهای آموزشی ، هوانوردی و خلبانی فراهم نموده است و در صورت استفاده از این بستر مناسب ، قابلیت تبدیل به پایگاه اصلی آموزش هوانوردی کشور را دارد . فرودگاه یزد مقصد و مبدأ شهرهای تهران ، مشهد ، کیش و بندرعباس در پروازهای داخلی و شهرهای دمشق ، جده و مدینه در پروازهای بین المللی به حساب می آید که جابجایی مسافر در این مسیرها توسط حدود 10 شرکت هواپیمایی داخلی و خارجی صورت می گیرد . در حال حاضر بطور متوسط در هر روز 10 پرواز مسافری ( نشست و برخاست ) انجام می پذیرد.
ایستگاه راه آهن یزد
اتصال به شبکه حمل و نقل ریلی و جابجایی مسافر و بار از طریق ناوگان ریلی از آرزوهای هر شهروندی میباشد. آرزوی مردم استان یزد به بهرهمندی از راهآهن در تاریخ اول خرداد ماه سال 1350 محقق گردید. البته پروژه راهآهن جنوبشرق، در راستای اهداف متصور برای آن با عنوان راهآهن قم ــ زرند در سال 1317 آغاز گردید و بخش عمدهای از فعالیتهای زیربنائی آن نیز انجام گرفت اما به دلیل اوضاع سیاسی کشور در این سالها افتتاح و بهرهبرداری آن تا سال 1350 به تعویق افتاد. با طلیعه عصر انقلاب صنعتی و ایجاد کارخانه ذوب آهن اصفهان ضرورت دستیابی به منابع معدنی ذغال سنگ و سنگ آهن باعث گردید تا مسئولین وقت با اهمیت خاصی این پروژه عظیم اقتصادی را در اولویت کار خود قرار دهند. کلیه عملیات فنی و نقشه برداریها به دست مهندسین و کارگران ایرانی در مدت زمانی بسیار کوتاه انجام یافت.
راهآهن جمهوری اسلامی ایران در یک شبکه گسترده و عظیم از خطوط، مهمترین نقاط حمل و نقل کشور را که در برگیرنده بنادر جنوب و شمال، مراکز صنعتی و اقتصادی از قبیل کارخانجات و مراکز اقتصادی و تجاری همچنین معادن عظیم مستقر در اقصی نقاط کشور را به یکدیگر متصل نمودهاست. این مجموعه گسترده تا سال 1390 در برگیرنده 9500 کیلومتر خط اصلی، در قالب 18 اداره کل تقسیمبندی گردیدهاست.
اداره کل راهآهن یزد یکی از این ادارات کل 18گانه راهآهن میباشد. این اداره کل در سال 1350 با اتصال به شبکه راهآهن به منظور بهرهبرداری از معادن سنگ آهن و ذغال سنگ جهت تغذیه کارخانه ذوب آهن اصفهان، فعالیت خود را آغاز نمود. در حال حاضر این اداره کل دارای 680 کیلومتر خط اصلی میباشد. مرکز آن در ایستگاه یزد قرار دارد و با اتصال به 4 اداره کل (شرق، اصفهان، هرمزگان و کرمان) سهم و اهمیت قابل توجهی را در شبکه حمل و نقل ریلی به خود اختصاص دادهاست. این اداره کل از خروجی ایستگاه بادرود در استان اصفهان شروع و در ایستگاه بافق به ادارات کل راهآهن کرمان، هرمزگان و شرق متصل میگردد. نقشه خطوط اداره کل راهآهن یزد به پیوست میباشد.
اهمیت استراتژیک اداره کل راهآهن یزد بدلیل واقع شدن در منطقه معدنی کشور و نقش آن در جابجایی و انتقال مواد معدنی همچنین اتصال بخش اصلی کریدورهای ترانزیتی ریلی راهآهن، اهمیتی قابل توجه میباشد. به گونهای که مبتنی بر آمار عملکرد در دهه هشتاد در مجموع از حیث شاخصهای عملکردی در راهآهن رتبه اول را کسب نمودهاست. کسب 40? درآمد راهآهن در بین 18 اداره کل بسیار حائز اهمیت و تحسین برانگیز میباشد.
پایانه مسافربری یزد
در زمینی به مساحت 57 هکتار حد فاصل جاده شهرک صنعتی و جاده ترانزیتی و بلوار شهید دهقان که متعلق به سازمان مسکن وشهرسازی بود طی مراحل قانونی تملک، و در تاریخ 77/1/25 عملیات عمرانی پایانه آغاز شد و در تاریخ 1388/10/15 با تعطیلی پایانه قدیم، خدمات دهی به مردم در پایانه جدید آغاز شد. زیر بنا پایانه بزرگ حدود 14000 مترمربع شامل ساختمان، حیات مرکزی و رواقهامی باشد که هزینه حدود 100،000٫000٫000ریال است که توسط شهرداری یزد ساخته شدهاست. 12 هکتار فضای جنگلی- 2 هکتار فضای سبز تزئینی – 17 مرکز تجاری عرضه سوغات وتنقلات، مطبوعات، میوه فروشی، اسباب بازی فروشی، محصولات فرهنگی وخدماتی – رستوران بزرگ ومجهز – نمازخانه بزرگ- پاسگاه نیروی انتظامی – کافی نت – کافی شاپ – 16 دفتر فروش بلیط باامکانات کافی وبه روز به مساحت هرکدام 350مترمربع در سه طبقه، محل استراحت رانندگان(یک واحد 80مترمربعی)، اتاق مدیریت مشرف به سالن انتظار مسافر، شرکت وگیشه فروش بلیط – سرویسهای بهداشتی متعدد(64 چشمه)-تعداد128 سکوی سوار شدن مسافر – پارکینگ خودروهای سبک به تعداد300 واحد (200 واحد مسقف و100 واحد بدون سقف) – سیستم تهویه مطبوع – ساختمان اداری مناسب – سالن عمومی بسیار مناسب به مساحت 1500مترمربع – 35000مترمربع کف فرش و 50000 مترمربع آسفالت.