ماهان شبکه ایرانیان

در نشست با ریاست سازمان میراث مطرح شد:

اعلام آمادگی شورای تشکل‌های صنایع‌دستی برای همکاری با دولت

در جلسه اتحادیه‌های صنایع‌دستی با ریاست سازمان میراث فرهنگی این تشکل‌ها برای همکاری با سازمان میراث فرهنگی اعلام آمادگی کردند.

اعلام آمادگی شورای تشکل‌های صنایع‌دستی برای همکاری با دولت

به گزارش خبرنگار مهر، بهمن نامورمطلق در نشست ریاست سازمان میراث فرهنگی با تشکل‌های مردم نهاد صنایع دستی که امروز، 19 شهریور ماه برگزار شد،   گفت: خوشحالم که ریاست جدید سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، این سه حوزه را جدای از هم نمی‌بیند.

معاون صنایع‌دستی بیان کرد: سیاست ما تقویت تشکل‌هاست و دلمان می‌خواهد تشکل‌های غیردولتی، دولتی نشوند و مستقل باقی بمانند و به فعالیت خود ادامه دهند اما مناسبات تعریف شده میان دولت و این تشکل ها و نهادهای خصوصی وجود داشته باشد.

پس از آن حسین بختیاری، دبیر شورای عالی تشکل‌های صنایع دستی از آمادگی این شورا برای همکاری با سازمان میراث فرهنگی، برای حمایت از تولید، رونق بازرگانی و صادرات، همچنین تعامل بیشتر و بهتر با بخش های دیگر یعنی میراث فرهنگی و گردشگری خبر داد.

او در ادامه به تعبیر علی‌اصغر مونسان مبنی‌بر این که میراث فرهنگی و صنایع‌دستی دو بال گردشگری هستند اشاره و بیان کرد: این تعبیر ریاست سازمان میراث هنگی، صنایع دستی و گردشگری نشان دهنده تدبیر اوست و ما آماده همکاری با این سازمان برای رسیدن به این مهم هستیم.

بختیاری با اشاره به وجود تمهیدات ویژه برای صادرات صنایع‌دستی گفت: اقدامات دولت، هفتم، هشتم، نهم و دهم باعث رکود صنایع‌دستی شد و دولت یازدهم هم نتوانست همه این جاماندگی‌ها را جبران کند. با این که در دولت یازدهم اتفاقات بهتری در بخش فروش، صادرات، اعطای تسهیلات بانکی و ایجاد طرح‌های تازه افتاد و طرح حمایت از هنرمندان صنایع‌دستی در مجلس تصویب شد اما همچنان هنرمندان با مشکلاتی روبه رو هستند که از آن میان می‌توان به بیمه، مالیات بر ارزش افزوده و راه اندازی صندوق توسعه صنایع دستی اشاره کرد.

دبیر شورای عالی تشکل‌های صنایع دستی، حمایت سازمان میراث فرهنگی از تشکل‌های مردم نهاد صنایع دستی را موجب شکوفایی این هنر- صنعت دانست و افزود: ما باید به راه اندازی بازارچه‌ها، فروشگاه‌های اینترنتی و گالری های بیشتر فکر کنیم. همچنین برگزاری حراجی های نظارت شده به رشد بیشتر صنایع دستی می‌انجامد.

بختیاری با انتقاد از توجه بیشتر به حوزه گردشگری در طول این چند سال گفت: سازمان سه بخش میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری را دربرمی گیرد. در طول این سال ها توجه سازمان، بیشاز هر چیز به گردشگری بوده و نتیجه چندانی نداشته چون اگر گردشگری، به درستی رونق می‌گرفت و فعال می‌شد، سود آن به صنایع دستی هم می رسید پس بهتر است به هر سه بهش توجه شود.

او به ضرورت تبلیغات و گفتمان سازی در حوزه صنایع دستی اشاره و بیان کرد: ما باید در جهت رفع مشکلاتی که در زمینه صادرات، بسته بندی و گفتمان‌سازی و تبلیغات وجود دارد بکوشیم. باید تورگردان‌ها و پورسانتی که از فروشگاه های صنایع دستی دریافت می کنند را ساماندهی کنیم.

ناصری  رئیس مجمع هنرمندان صنایع دستی کرمانشاه - نیز گفت: در دولت یازدهم نگاه ویژه‌ای به صنایع دستی شد و تشخیص دادند که در این حوزه باید جراحی انجام شود. آقای نامورمطلق - معاون صنایع دستی - این جراحی را شروع کرد و با پیوند علم، به این کار استمرار بخشید و در حال حاضر ما در نیمه راه هستیم.

او ادامه داد: نگاه اجتماعی نسبت به صنایع دستی با وجود جراحی‌های انجام‌شده به جایگاه خود نرسیده است. تشکل فراکسیون صنایع دستی در مجلس، تعامل با آموزش و پرورش که نهادی بنیادین است، مدیریت مستحکمی را برای استمرار کار می‌طلبد. به همین دلیل نیازمندیم که این دوره نقاهت را مدیریت کنیم.

ناصری ادامه داد: صنایع دستی در نگاه اجتماعی، ضعیف است. به همین دلیل نیاز به اعتباری برای تبلیغات در این حوزه وجود دارد. ما انتظار داریم، در مبلمان شهری از المان‌های سنتی استفاده شود. همچنین صداوسیما در دکور خود از صنایع دستی استفاده کند.

رضایی، رئیس اتحادیه تعاونی صنایع دستی و همچنین رئیس کمیسیون اتاق بانوان نیز در این جلسه خطاب به مونسان گفت: با توجه به سابقه درخشان شما در منطقه آزاد کیش، این انتظار وجود دارد که بحث هم‌افزایی، سرمایه‌گذاری و تجارت صنایع دستی را به‌طور همزمان با گردشگری رقم بزنیم. 1720 تعاونی و 26 اتحادیه در این حوزه وجود دارد تا قابلیت این بخش دیده شود.

مجید شاهوران جم، نماینده هنرمندان صنایع دستی و معاون اتحادیه استان فارس نیز اظهار کرد:‌ براساس اصل 44 قانون اساسی، بحث برون‌سپاری مربوط به بخش تعاون است. بنابراین اگر نگاه ویژه‌ای به بخش تعاون داشته باشید، می‌توان با واگذاری اماکن نمایشگاهی و فروشگاه‌ها به تعاونی‌ها و اتحادیه‌ها، قدم خوبی در این زمینه برداشت.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان