معرفی چند جاندار دورگه جذاب [قسمت اول]

شما درباره عجیب و غریب ترین و جالب ترین جانوران و حیوانات دنیا چقدر اطلاعات دارید ایا اسامی تک به تک این حیوانات را می دانید ایا عکس های این موجودات و حیوانات را دیده و میشناسید؟ ایا تا به حال مستند و کلیپ عجیب ترین حیوانات جهان را دیده اید؟ امروز حیواناتی را برایتان معرفی خواهیم کرد، این حیواناتِ عجیب ترکیب دو گونه‌ی متفاوت هستند

شما درباره عجیب و غریب ترین و جالب ترین جانوران و حیوانات دنیا چقدر اطلاعات دارید ایا اسامی تک به تک این حیوانات را می دانید ایا عکس های این موجودات و حیوانات را دیده و میشناسید؟ ایا تا به حال مستند و کلیپ عجیب ترین حیوانات جهان را دیده اید؟ امروز حیواناتی را برایتان معرفی خواهیم کرد، این حیواناتِ عجیب ترکیب دو گونه‌ی متفاوت هستند. در ادامه با بنیتا همراه باشید.

شیرها، ببرها، گورخرها و وال‌ها. بعضی از آن‌ها جذاب و بی‌آزار و برخی بسیار خطرناک هستند.

 

دورگه شیر-ببر (لایگر)

ببر-شیر

این حیوان احتمالا مشهورترین دو رگه است. گربه ای شگفت انگیز که پدرش شیر و مادرش ببر است و حاصل جفت‌گیری این دو، حیوانِ غولپیکری به نام لایگر شده است.

داستانهایی در باره لایگر در گذشته بیان شده است و این داستان‌ها مربوط به زمانی است که شیر آسیایی در قلمرو خود با ببر شریک بوده است ولی امروزه این دورگه‌ها فقط در قفس‌ها یافت می‌شوند. 

دورگه لایگر اولین بار توسط یک فرد انگلیسی در هند پرورانده شد که یک جفت توله‌ی آن را هم به ملکه ویکتوریا بخشید. آن‌ها به سرعت دریافتند که این حیوان یک پادشاه تمام عیار در میان دیگر حیوانات است. آنها می‌توانند تا ارتفاع 11 فوت و وزن 800 پوند رشد کنند. (بزرگ‌ترین دو رگه لایگر در جهان یک موجود شگفت انگیز 900 پوندی است او یک هرکول واقعی است.) دورگه لایگرها به این دلیل بسیار بزرگ هستند که آنها ژن خاصی از شیرهای ماده به ارث نمی‌برند که رشد آنها را محدود کند در عوضِ آن مخلوق اعجاب آوری، حاصل از والدین خود هستند. مانند شیر (پدرش) حیواناتی اجتماعی و دوست‌داشتنی هستند و تمایل به لعاب و خط و خال و نشانه‌ها را هم از مادر خود به ارث برده‌اند.

پادشاه واقعی دنیای وحش، برخلاف اکثر دورگه ها میتواند به راحتی دارای خانواده با تعدادی زیاد از توله‌های زیبای خود باشند.

 

دورگه ببر-شیر (تایگون)

شیر

جفت دوقلوی لایگرها، تایگون‌ها یا همان ببرشیر‌ها هستند. با یک ببرِ پدر و یک شیرِ مادر. این گربه‌های عظیم‌الجثه می‌توانند به 400 پوند وزن متشکل از پوست و عضله و دندان برسند.

برخلاف لایگرها، آن‌ها ژن شیر ماده را به ارث می‌برند که رشد آن‌ها را کنترل می‌کند. آنها به اندازه‌ی والدین خود رشد می‌کنند که این میزان از رشد، قابل توجه است.

کمبود وزن آن‌ها را مستعد درنده بودن و زیرکی و چالاکی بیشتری کرده است. از بین این دو گونه، گونه‌ی تایگون قوی‌تر است با قدرت گاز گرفتن بیشتر،هوش و نیروی بیشتر. یک ضربه‌ی تنها از سوی پنجه‌های قدرتمندشان می‌تواند جمجمه شما را له کند. (زیبا ولی مرگ‌آفرین)

تایگون ها معمولا ترکیبی از خال و نشانه‌ها را به ارث می‌برند که باعث می‌شود شبیه به یک ببرِ طلایی به نظر بیایند. واقعا زیبا! تایگون‌ها در مقایسه با لایگرها واقعا کم‌یاب و در حال انقراض هستند. متاسفانه آن‌ها نمی‌توانند تکثیر یابند و اکثر زاد و ولدشان تلف می‌شود. به همین منظور در آینده نچندان دور مجبور به مشاهده‌ی تایگون عروسکی به جای تایگون واقعی هستیم!

 

لئوپون (شیرپلنگ)

شیرپلنگ

هر چقدر که نام لئوپون، انسان را گیج می‌کند خلقتِ حاصل از شیر و پلنگ این سردرگمی وشگفتی را دوچندان می‌کند. لئوپون یالِ مجلل شیرگونه و خال‌های پلنگی دارد. داستان‌هایی درباره‌ی شیرهای خال‌دار وجود دارند مانند: “ماروزی” در کنیا، “انتارانگو”در اوگاندا و “اباسامبو”در اتیوپی.

لئوپون‌های افسانه‌ای باید خود را عادت دهند که در محدوده‌ی مناطق کوهستانیِ ابری زندگی کنند که ترکیبی از محل زندگی شیر و پلنگِ کوهستان است. اگرچه دانشمندان این موضوع را تایید نکرده اند اما جاهای کشف نشده زیادی وجوددارد که لئوپون می تواند در آنجا پنهان شوند.

متاسفانه لئوپون‌ها در فضای بسته و قفس، مریض و ضعیف می‌شوند. جانورشناسان بیان کرده‌اند که پرورش آن‌ها کاری غیر انسانی است. جای تاسف است چون که لئوپون‌ها می‌توانند زیباترین گونه دورگه‌های گربه ای باشند. فقط به آن‌ها نگاه کنید! وقتی که دورگه‌های کم‌یاب جاگوار-پلنگ هم وجود دارند و فقط یک لیجاگولپ (حاصل شیر و جاگوار-پلنگ) وجود دارد و هردوی آن‌ها از والدینشان یالِ شیرگونه به ارث برده‌اند، پس لئوپون‌ها باید در صدر فهرست حیوانات پرورش یافته قرار بگیرند.

 

کاما

حیوان دورگه

کاما در واقع حاصل یک آزمایش علمی بوده است. این موجود با پاهای کوتاه، ترکیب یک شتر و یک لاما (شتر بی‌کوهان) است. مرکز شترِ دُبی در تلاش برای خلق یک شتر با میزان پشم بالا با اندازه و قدرتی همانند شتر است. به همین منظور آن‌ها یک شتر تندرو را با یک لامای آمریکای جنوبی ترکیب کردند. شترها و لاماها پسرعموهای ژنتیکی دور از هم هستند و هر دوی آن‌ها از یک نیای مشترک در میلیون‌ها سال قبل هستند که به آمریکای جنوبی مهاجرت کرد. پس ترکیب آن‌ها مشکل نبود. کامای مورد نظر می‌بایست که بزرگ، پشمالو و با رفتارِ دوستانه‌ی لاما می‌بود اما نتیجه متاسفانه بسیار با حدسیات متفاوت بود. بله، کاما به کله شقیِ یک قاطر مبدل شد. کاما، کاملا اصلاح‌ناپذیر بود و نتیجه مرکز شتر دبی تنها یک نمومه دستی بود. ارزشش را ندارد که با طبیعت دربیفتی و به حیوانی صدمه بزنی ولی این را نیز نمی‌توانم تحمل کنم که برای سال‌ها نظاره‌گر باشم تا ببینم این حیوان کوچک بالاخره چه زمانی در باغ‌ِ وحش تلف می‌شود.

 

زانکی(خر-گورخر)

حیوان دورگه

زانکی یک ترکیب بامزه‌ی خنده‌دار، حاصل از یک گور خر و یک حیوان احمق (خر) است. آن‌ها فقط یک مثال از گونه‌ی جالباشتراکیِ دورگه‌هایی به نام زیبرویدها هستند. زیبرویدها شامل زانکی‌ها، زورس‌ها و زونی‌های کم‌یاب می‌باشند. زانکی‌ها تقریبا همیشه دارای یک پدرِ گورخر و یک مادرِ خر هستند و حیوانات محصول اگر نر باشند معمولا نازا هستند. این مسئله به این معنی است که آن‌ها نمی توانند تشکیل خانواده داده و یک نمونه جدید تشکیل دهند. به جای آن یک گونه دو رگه کمیاب باقی می‌ماند. اما بهترین زانکی‌ها متمایل به کوتوله بودن هستند به این معنی که یک حیوانِ مینیاتوری با سری بزرگ و پاهایی باریک خلق می‌کنند. البته زونی بازهم کوچکتر است. ترکیب تصادفی یک گورخر و یک اسبِ کوچک شاتلند،یک زونیِ پرمو و کوچک را در پارک حیوانات انگلستان آفرید. ولی زانکی‌ها بیشتر معمول هستند و دسته‌ای از آن‌ها در آفریقا زندگی می‌کنند. دسته‌ای از حیوانات استثنایی.

 

زورس

حیوان دورگه

زورس پسرعموی نجیب و اصیل زانکی با ترکیبی از یک گورخر و یک اسب است. زورس‌ها برخلاف زانکی‌ها می‌توانند تا حد چشم‌گیری‌ رشد کنند. متاسفانه دورگه‌های به وجود آمپه از آن‌ها لکه‌دار یا خال‌دار هستند. آنها تنوع زیادی در الگوها، نیم‌تنه‌ها و علائم خود به نمایش می گذارند و باعثِ سخت شدن تشخیص زورس جدید می‌شود. زورسِ ایده‌آل بسیار کم‌یاب و نادر است ولی وقتی بوجود بیاید شما اسبی زیبا با راه‌راهایی باورنکردنی دارید. یک انجمن زورس در ایالت متحده فعالیت می‌کند و افرادی را که در مزرعه و پارک حیوانات عجیب، گورخر و اسب نگهداری می کنند را تشویق می‌کند. (آن‌ها اطلاعات و رازهایی را برای رسیدن به دورگهِ کامل داد و ستد می‌کنند . اگر شما گله‌ای که مورد نظر آن‌ها است را داشته باشید می‌توانید از آن‌ها اطلاعات مفیدی کسب کنید.) زورس‌ها می‌توانند به کله شقی و پرخاش‌گری گورخرها که حیواناتی بسیار وحشی هستند،باشند. ولی یک زورسِ تعلیم دیدهی مناسب می‌تواند تقریبا به اندازه یک اسب خانگی رفتاری دوستانه داشته باشد البته با ظاهری تک.

 

گیپ

حیوان دورگه

بز و گوسفند هر دو حیواناتی خانگی هستند که در چراگاه‌ها و مکان‌های مشابهی نگهداری می‌شوند ولی گیپِ دورگه فوق‌العاده کمیاب است. بزها و گوسفندها خیلی شبیه به یکدیگر به نظر می‌رسند ولی فریب نخورید آن‌ها از دو دستهی متفاوت هستند. گوسفندها از دسته “اوویس” و دارای 54 کروموزوم هستند در حالی که بزها از دسته “کاپرا” و دارای 60 کروموزوم هستند. به خاطر اینکه آن‌ها کروموزوم یکسان ندارند، دورگه‌ها بسیار کم‌یاب هستند ولی می‌بینیم که تعداد زیادی بز و گوسفند در جهان وجود دارد. شگفت‌انگیزها ممکن است کم باشند ولی گاه و بیگاه گیپ‌ها با 57 کروموزوم ویژگی‌های والدین خود را به اشتراک در می‌آورند. به هر حال طبیعت راهی را برای تولید گیپ کوچک پیدا کرده است. ما خوش‌شانسیم که طبیعت توانسته دوتا از بامزه‌ترین حیوانات را به یک حیوان فوق العاده بامزه‌تر تبدیل کند. (انفجاری از داخل که بسیار بامزه و جالب است.)

اگر از ا ین ماجرا لذت بردید می توانید یک سری هم به "برندگان جایزه عکاسی حیات وحش بریتانیا در سال 2016" بزنید.

 

 


قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر