چگونه قاچاقچیان را دور بزنید

مافیای قاچاق کالاهای سلامت‌محور برایشان فرقی نمی‌کند، لوازم آرایشی - بهداشتی که استفاده می‌‌کنید برایتان عوارض پوستی دارد یا نه؟به گزارش به نقل از همشهری آنلاین، پودر قهوه فوری با برچسب‌های تقلبی را به قیمت کالای اصلی و با کیفیت بسیار نامرغوب تحویلتان بدهند یا از همان ابتدا شما را در جریان بی‌کیفیت بودن آن قرار بدهن ...

چگونه قاچاقچیان را دور بزنید

مافیای قاچاق کالاهای سلامت‌محور برایشان فرقی نمی‌کند، لوازم آرایشی - بهداشتی که استفاده می‌‌کنید برایتان عوارض پوستی دارد یا نه؟

به گزارش به نقل از همشهری آنلاین، پودر قهوه فوری با برچسب‌های تقلبی را به قیمت کالای اصلی و با کیفیت بسیار نامرغوب تحویلتان بدهند یا از همان ابتدا شما را در جریان بی‌کیفیت بودن آن قرار بدهند؟ و دارویی که با هزار امید خریداری می‌کنید عارضه‌ای برای بیمارتان دارد یا نه؟ به همین دلیل برای اینکه متوجه اصالت کالای مورد نظر شوید باید به سامانه‌های درنظر گرفته شده مراجعه کنید. در سامانه کنترل اصالت کالاهای سلامت‌محور، اصالت دیدن برچسب الصاق شده روی فرآورده‌های دارویی نیست بلکه برای تشخیص کالاهای اصیل باید استعلام بگیرید.سیدعلی فاطمی، عضو هیأت‌مدیره انجمن داروسازان ایران، 10درصد از داروهای موجود در جهان را تقلبی می‌داند و در این زمینه می‌‌گوید: معضل داروهای تقلبی و قاچاق مشکلی است که همواره زندگی انسان‌ها را تهدید کرده اما میزان استفاده از آن در کشورهای مختلف متفاوت است.

طبق گفته مراجع ذیصلاح این آمار در کشور ما حدود 5 تا 10درصد عنوان شده است. طرح ردیابی، رهگیری و کنترل اصالت فرآورده‌های سلامت‌محور به‌دنبال طرح قبلی و با تغییر ماهیت آن به‌منظور جلوگیری از ایرادات پیشین ارائه شد. سازمان غذا و دارو، سامانه مرکزی ردیابی، رهگیری و کنترل اصالت را راه‌اندازی کرد که به‌وسیله آن به‌تمامی فرآورده‌های سلامت‌محور نظیر دارو، تجهیزات پزشکی، غذا، لوازم‌آرایشی و بهداشتی و مکمل‌های غذایی، شناسه رهگیری و شناسه اصالت تخصیص داده می‌شود. دستورالعمل نظام ردیابی و رهگیری و کنترل اصالت فرآورده‌های سلامت‌محور به تصویب کمیته و ریاست سازمان غذا و دارو رسید و جایگزین کلیه ضوابط قبلی شد.

رسول دیناروند، رئیس سازمان غذا و دارو در این زمینه می‌گوید: این طرح به اشتباه با عنوان «برچسب اصالت» شهرت یافته است؛ چرا که اساسا این نام، عنوان صحیح و کاملی برای طرح مذکور نیست و پیشنهاد می‌شود نام درست این طرح یعنی «طرح شناسه‌گذاری کالا» یا «رهگیری، ردیابی و کنترل اصالت» که اساسا ماهیتی متفاوت از برچسب اصالت دارد، استفاده شود. اکبر عبداللهی درباره کد دوم موجود در برچسب گفت: این طرح اصولا در دنیا، طرحی منحصر به ایران بوده و به این عنوان هم ثبت شده است که این بخش مربوط به کنترل اصالت است و همان قسمتی است که خراشیده شده و به شماره‌ای الصاق می‌شود؛ یعنی آخرین حلقه مصرف یا همان مصرف کننده، کد را به سامانه‌هایی که مشخص شده‌اند، ارسال می‌کند. اگر نفر دومی این کد را کپی کند به مصرف‌کننده پیغام می‌رسد که این فرآورده ممکن است کپی شده باشد و باید آن را به مبادی خریداری شده برگرداند.

چگونه استعلام بگیرید

با استعلام مواد دارویی از 3طریق (سایت www.ttac.ir، سامانه‌ پیامکی 20008822 و همچنین اپلیکیشن موبایل که از سایت سازمان غذا و دارو قابلیت دانلود دارد) می‌توان اصالت دارو اطمینان پیدا کرد و اگر اطلاعات برچسب با اطلاعات سامانه منطبق بود اقدام به خرید و استفاده‌ آن کرد.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان