ماهان شبکه ایرانیان

برند های دوست دار محیط زیست

در سال ۲۰۱۳ مقامات جهان، همانند اتحادیه اروپا طی بیانیه اعلام کردند که موسسه مد و فشن دانمارک بیان کرده است، صنعت فشن یکی از بزرگ‌ترین دشمنان محیط‌زیست است

در سال 2013 مقامات جهان، همانند اتحادیه اروپا طی بیانیه اعلام کردند که موسسه مد و فشن دانمارک بیان کرده است، صنعت فشن یکی از بزرگ‌ترین دشمنان محیط‌زیست است. مقام دو در آلوده سازی محیط‌زیست مربوط به آلودگی‌های نفتی است. این لقب نامناسب به‌این‌علت به صنعت مد داده شد که در آن معمولاً از مواد شیمیایی مضر برای محیط‌زیست استفاده می‌شود، این مواد برای بهبود کالا و یا تولید آن بکار می‌رود، ضایعات سمی تولیدشده که باعث آلودگی آب‌ها و همچنین در صنایعی بزرگی همانند نساجی که باعث آسیب‌های جانی به کارگران می‌شود، از دیگر مشکلات صنعت مد برشمرده شده است. امروزه با توسعه مد و اهمیت حفظ محیط‌زیست در راستای صنعت مد بازهم مشکلات زیادی گریبان گیر این صنعت شده است. بر اساس گزارش صلیب سبز سوئیس و بنیاد زمین پاک، استفاده از آفت‌کش‌ها در صنعت تولید پنبه و نساجی، به‌عنوان یکی از 6  آلاینده برتر جهان شمرده می‌شود. علاوه بر این، با افزایش زمینه تقاضا برای مد و کاهش قیمت‌ها، مسلماً این روند روبه افزایش خواهد بود و روزبه‌روز شاهد خواهیم بود که آلاینده‌های بیشتری در محیط‌زیست از طرف این صنعت بزرگ آزاد شود. بااین‌وجود و برخلاف آنچه گفته شد، برخی از برندها تلاش کرده‌اند به این چرخه آلوده سازی محیط‌زیست خاتمه دهند و یک صنعت دوستدار محیط‌زیست و پایدار را ایجاد کنند. با بنیتا همراه باشید.


لیوایس Levis

لیوایسCredit: Forbes

در سال 2007 و 2015 برند لوییس تحقیقات و ارزیابی‌هایی را برای تولید یک چرخه بازیابی در خط تولید شلوارهای 501 جین خود شروع کرده است. مایکل کوبوری، معاون توسعه پایدار شرکت لوییس در اظهارنظری گفته است: اثرات مثبت این کار درزمینهٔ بازیابی پسماندها و حفظ منابع آب در جهان برای تولید محصولات ما بسیار روشن و واضح است، این هدف به ما کمک کرده است تا ایده‌های طراحی نوین، خلاقانه و درعین‌حال پایدار به دست آوریم. بعد از سنجش‌ها و برآوردها، پساب‌ها به‌عنوان یک نگرانی برای شرکت تبدیل‌شده بود. کوبوری افزود: هر چرخه از تولید پنبه تا مراقبت از آن در حدود هزار گالن آب لازم دارد. این شرکت توانسته است با ایجاد چرخه و توسعه فرایند کاهش مصرف آب، استفاده از آب را برای تولید یک شلوار جین به میزان 96 درصد کاهش دهد. از سال 2015 که این طرح عملی شده است این شرکت به‌تنهایی توانسته است در مصرف آب در حدود یک میلیارد لیتر صرفه‌جویی داشته باشد. کوبوری افزوده است: هدف بعدی ما این است که بتوانیم صد درصد نیاز به آب محصولات خودمان را، کاهش دهیم، به این معنی که بتوانیم تمام پساب تولیدشده را دوباره به چرخه تولید شلوار جین بازگردانیم.


فِیت FEIT

فِیت Credit: Forbes

برای شخص تول پریس (Tull Price) که طراح و بنیان‌گذار برند کفش فیت در نیویورک است، ترس از دست دادن ارتباط با محیط‌زیست باعث شده است که او و همکارانش در این برند به سمت این هدف پیش بروند که بتوانند هسته تولید محصولات خود را بر اساس دوستدار محیط‌زیست بودن بنا کنند. او می‌گوید: پایداری و ثبات برای من فقط برای محیط‌زیست نیست، پایداری محیط‌زیست و حفظ آن وابستگی کاملی به حفظ زندگی تمامی کسانی دارد که در زمین زندگی می‌کنند. نمی‌توان این دو مبحث را از هم جدا کرد. با توجه به این موضوع، شرکت سخت‌گیری شدیدی برای تولید کفش‌های دست‌ساز خود، بر اساس موادی دارد که برای محیط‌زیست خطرناک نباشند. پریس افزود: محوریت تولیدات ما بر اساس دخالت نیروی انسانی است. به این معنی که دست انسان، زمان انسان؛ غریزه و سازگاری یک انسان باکار باعث تولید محصول می‌شود، نه خط مونتاژ، این سادگی کار ما است. پوست و چرم این شرکت توسط دباغ‌هایی در سراسر اروپا و به روش سنتی فراوری و تولید می‌شود و این محصولات بر اساس تولید از حیواناتی است که برای رشد آن‌ها از سبزی‌ها عاری از فلزات سنگین استفاده‌شده است. پریس می‌گوید: یکی از مشکلات و سؤالاتی که مطرح می‌شود این است که جهان به سمت کاهش هزینه‌ها پیش می‌رود، درحالی‌که شما محصولاتتان با افزایش هزینه تولید مواجه است؟ در جواب می‌توان گفت: ما فقط کیفیت را دنبال می‌کنیم، برای ما تعداد محصول مهم نیست، کیفیت مهم‌تر از کمیت است. کم برای ما زیاد است.

بورتُن Burton

بورتُنCredit: Forbes

تغییرات آب‌وهوا برای شرکت اسنوبرد سازی برتون یک مشکل اساسی به شمار می‌آید. مدیر ارشد تأمین منابع جهانی و توسعه پایدار شرکت برتون می‌گوید: برف به‌عنوان قلب مالی و عاطفی شرکت ما است. انسان‌ها بااینکه در مقابل محیط‌زیست متعهد هستند که از آن محافظت کنند، همواره باعث آلودگی و تخریب آن شده‌اند مخصوصاً درزمینهٔ تغییرات آب‌وهوا این اثرات قابل‌لمس است. این شرکت با استفاده از سرمایه‌گذاری در فن‌آوری و توسعه پایدار مانند ارزیابی چرخه حیات، کوشیده‌اند تا بدانند بالاترین تأثیر محصولات این شرکت بر روی محیط‌زیست در کدام قسمت بوده است. آن‌ها همچنین یک کمیته برای به دست آوردن استاندارد امضا آبی برای تمامی محصولات خود هستند. استاندارد امضا آبی مهر تأییدی برای محصولات آن‌هاست که نشان می‌دهد تولیدات آن‌ها ازنظر شیمیایی و مواد ایمن هستند. ایمن بودن ازاین‌جهت که آلودگی هوا و آب برای محیط‌زیست نداشته باشند. کنی می‌گوید: ما در جهانی زندگی می‌کنیم که در آن با مشکلات گرمایش زمین و افزایش جمعیت روزافزون جمعیت مواجه هستیم، در جهانی که محدودیت منابع وجود دارد. اگر ما برای حفظ محیط‌زیست کاری انجام ندهیم، غیرمسئولانه عمل کرده‌ایم، امیدواریم مردم بدانند که شرکت ما درزمینهٔ حفظ محیط‌زیست تلاش خود را می‌کند و هرروز قدم‌های بلندتری به جلو برمی‌داریم.

ماریمِکو Marimekko

ماریمکوCredit: Forbes

ماریمِکو در یک اجلاس که برای ایجاد اتحاد در دنیای مد برای ایجاد یک برنامه پایدار دوست دار محیط‌زیست برگزار شد، شرکت کرد. در این همایش آن‌ها در میان سه برندی بودند که به‌عنوان برندهای دوستدار محیط‌زیست معرفی شدند. آن‌ها یک کارخانه چاپ در خانه خوددارند، خانه‌ای که مرکز آن در هلسینکی است، این چاپ خانه در سال بیش از یک‌میلیون متر پارچه چاپ می‌کند و منبع اصلی محصولات آن‌ها پنبه است. برای آن‌ها بی‌تفاوتی یک نگرانی است. بی‌تفاوتی نسبت به محیط‌زیست. سویسالو (Emmakaisa Soisalo) به‌عنوان طراح و همچنین مدیر توسعه شرکت ماریمِکو گفته است: خارج از زمان و عمل‌گرا بودن یکی از فلسفه‌های اساسی این شرکت است، همچنین افزود: ما می‌خواهیم یک محصول باکیفیت بسیار عالی درعین‌حال چشم‌نواز که توانسته باشد به هدف‌های ما درزمینهٔ توسعه پایدار برسد، تولید کنیم. شما می‌توانید محصولات قدیمی شرکت ماریمِکو را به این مجموعه بازگردانید و لباس جدید را با پرداخت اندکی هزینه دوباره پس بگیرید. می‌خواهیم مطمئن شویم که انرژی، زمان و منابع استفاده‌شده برای تولید محصول اولیه به هدر نرفته است و محصولات ما کمترین میزان تأثیر بر محیط‌زیست را داشته است.

اگر شما به دنیای مد علاقه‌مند هستید می‌توانید به سری مقالات برند نگاه کنید.


قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان