چگونه در هر موقعیتی درست تصمیم بگیریم _ قسمت اول

گرفتن بعضی از تصمیم‌ها نسبتا ساده است؛ مثل این که چه بخوریم یا چه برنامه تلویزیونی را تماشا کنیم؛ چون تبعات یک تصمیم نادرست چندان مهم نیست؛ ولی همه ما گاه و بی گاه باید تصمیماتی بگیریم که می‌توانند زندگیمان را عوض کنند، تصمیماتی که واقعا مهم هستند و باید برای شان وقت گذاشت.

تصمیم گیری صحیح

گرفتن بعضی از تصمیم‌ها نسبتا ساده است؛ مثل این که چه بخوریم یا چه برنامه تلویزیونی را تماشا کنیم؛ چون تبعات یک تصمیم نادرست چندان مهم نیست؛ ولی همه ما گاه و بی گاه باید تصمیماتی بگیریم که می‌توانند زندگیمان را عوض کنند، تصمیماتی که واقعا مهم هستند و باید برای شان وقت گذاشت.

این جور تصمیم گیری‌ها هر روز اتفاق نمی‌افتد ولی وقتی پیش می‌آید، بهتر است که از قبل آمادگی داشته باشید؛ بنابراین به نکاتی عالی در دو قسمت اشاره می‌کنیم که می‌تواند در هر شرایطی برای گرفتن تصمیم درست به شما کمک کند.

حفظ آرامش

هر انتخابی که در پیش داشته باشید، مهم است که آرامش‌تان را حفظ کنید و از نظر ذهنی کاملا مهیای روبرو شدن با آن شوید. بهترین تصمیم گیران کسانی هستند که خونسرد می‌مانند و درباره همه چیز فکر می‌کنند. چیزی که دوست ندارید اتفاق بیفتد، گرفتن یک تصمیم آنی و احمقانه است، آن هم درباره چیزی که خیلی مهم است.

مرتب سازی دانسته ها

نکته قابل توجه دیگر این است که قبل از هر گونه تصمیم گیری، تا جایی که می‌توانید، گزینه‌های پیش روی‌تان را بررسی کنید و راجع به آن‌ها اطلاعات گرد بیاورید. به این فکر کنید که هر کدام از انتخاب‌ها احتمالا چه نتایجی به دنبال دارند و از نتایج مختلف هر انتخاب، کدام یک ممکن است اتفاق بیفتد. از تمام اطلاعاتی که می‌توانید تهیه کنید، یک فهرست بسازید. این به شما کمک می‌کند تا گزینه‌ها را سبک و سنگین کنید.

تصمیم گیری صحیح

تلاش کنید بی‌طرف باشید

هرکدام از ما وقتی در شرایط تصمیم‌گیری قرار می‌گیریم، از قبل یک گزینه دلخواه در ذهن داریم که به شدت روی انتخابی که در نهایت می‌کنیم، اثر می‌گذارد. اگر به شما پیشنهاد یک شغل جدید شده، ممکن است از همین حالا دوست داشته باشید آن را قبول کنید و این گزینه دلخواه‌تان است، چون می‌توانید کنار دریا زندگی کنید. سعی کنید یک قدم عقب بروید و منطقی‌تر به گزینه‌ها نگاه کنید، و برای نمونه در این مورد، هزینه‌های زندگی در یک شهر ساحلی، آینده شغلی و سفرهای مکرر به شهر فعلی برای دیدن خانواده و دوستان را نیز در نظر بگیرید. 

سر فرصت تصمیم بگیرید؛ اما برای خودتان ضرب‌الاجل تعیین کنید

نکته بعدی که می‌تواند به تصمیم گیری درست کمک کند، این است که سر فرصت تصمیم بگیرید. برای اتخاذ یک تصمیم مهم نباید عجله کرد، اما سرانجام باید آن را به نتیجه هم رساند. وقتی باید یک تصمیم مهم بگیرید، بهترین کار این است که برای خودتان یک زمان نهایی تعیین کنید تا در این مدت حتما به نتیجه برسید. 

درست است که دل‌تان نمی‌خواهد یکباره و بدون در نظر گرفتن تمام گزینه‌ها تصمیم بگیرید، اما همزمان نمی‌خواهید بیهوده وقت بگذرانید. برای خودتان یک بازه زمانی منطقی تعیین کنید؛ این کار مانع می‌شود تا به دام افراط و تفریط بیفتید.

نظر دیگران را بپرسید

یکی از بهترین نکته‌ها درباره گرفتن تصمیم درست این است که نظر خانواده و دوستان و دیگر کسانی را که بهشان اعتماد دارید و موقعیتی مشابه شما را تجربه کرده اند، بپرسید.

نباید تصمیم‌تان را کاملا بر اساس نظرات دیگران شکل دهید، اما نظر یک فرد بی طرف و بیرون از گود ممکن است کمک کند قضایا را از زاویه دیگری ببینید. هم چنین شاید نکاتی که شما در نظر نگرفته بودید، مطرح شود.


قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان