ماهان شبکه ایرانیان

اشتباهاتی که حتی آدم‌های باهوش مرتکب می‌شوند ـ قسمت دوم

همه این را می‌دانند که نباید موقع رانندگی پیامک داد... اما نکات دیگری به همین سادگی هستند که می‌توانند زندگی شما را سالم‌تر – و خود شما را از اورژانس، دورتر- نگه دارند. ما در ادامه قسمت اول این مطلب به توضیح برخی از این نکات می پردازیم که بتوانیم زندگی سالم تری را در کنار عزیزانمان تجربه کنیم

 زندگی سالم

 همه این را می‌دانند که نباید موقع رانندگی پیامک داد... اما نکات دیگری به همین سادگی هستند که می‌توانند زندگی شما را سالم‌تر – و خود شما را از اورژانس، دورتر- نگه دارند. ما در ادامه قسمت اول این مطلب به توضیح برخی از این نکات می پردازیم که بتوانیم زندگی سالم تری را در کنار عزیزانمان تجربه کنیم

می‌دانید که نباید مسواک زدن و نخ دندان کشیدن را‌ ترک کرد...

اما آیا از دندان‌تان برای کندن برچسب روی لباس یا باز کردن در بسته‌بندی‌ها استفاده می‌کنید؟

اگر 2 بار در روز مسواک بزنید، یک بار نخ دندان بکشید و به طور منظم به دندانپزشک مراجعه کنید، دندان‌های‌تان باید مدت طولانی، عالی و سالم بمانند؛ مگر این که از دندان‌ها به عنوان آچار فرانسه و برای همه کار استفاده کنید. برای نمونه، کندن برچسب‌های سفت پلاستیکی از روی لباس یا باز کردن در بسته‌های خوراکی می‌تواند باعث ایجاد ‌ترک‌های ریز و فرسایش مینای دندان شود. کیمبرلی هارمز، سخنگوی انجمن دندانپزشکی آمریکا با بیان این‌ها، هشدار می‌دهد که جویدن یخ نیز می‌تواند همان‌قدر بد باشد که استفاده از دندان به عنوان قیچی: «وقتی مینای دندان شروع به فرسوده شدن کرد، ممکن است با حساسیت دندان و میزان بیش‌تری از پوسیدگی روبرو شوید.»

می‌دانید که نباید روی تخت هتل راحت غلت بزنید...

اما مستقیم توی وان حمام هتل می‌پرید؟

یک دهه پیش، تحقیقی که توسط فیلیپ تیه‌رنو، ‌پرفسور میکروبیولوژی و پاتولوژی (میکروب شناسی و آسیب شناسی) دانشگاه نیویورک انجام شد، نشان داد میکروب‌های زیادی روی تخت هتل‌ها وجود دارد، ‌از جمله باکتری «ای کولی». 

در حالی که جکوزی یا وان حمام با مواد شیمیایی تمیز می‌شود و مطمئن‌تر به نظر می‌رسد، خب، اغلب این طوری نیست. 

اشتباهات انسانی و نقص تجهیزات می‌تواند در کشتن باکتری‌ها ناقص عمل کند و گاه منجر به شیوع بیماری‌هایی مثل لژیونلا شود. برای مبارزه با این مشکل از حواس‌تان استفاده کنید: جکوزی یا وسایلی شبیه به آن که به درستی تمیز شده، نباید هیچ بویی داشته باشد، و کاشی‌های اطراف آن هم نباید صاف و لیز باشد. 

می‌دانید که نباید در خانه کفش پوشید...

اما آیا کیف‌تان را روی اوپن آشپزخانه می‌گذارید؟

کفش‌ها آلوده هستند. محققان دانشگاه آریزونا سال 2008 مطالعه‌ای انجام دادند که بر اساس آن، 9 نوع مختلف از باکتری در کف کفش پیدا شد ‌و 90 درصد از این باکتری‌ها به کف خانه منتقل می‌شوند. اما نکته این جا است که کف کیف شما هم ممکن است، همین‌قدر آلوده باشد. در حقیقت، کف بیش‌تر کیف‌ها ناقل ده‌ها هزار باکتری است که 30 درصد آن‌ها در مدفوع وجود دارند. توصیه می‌شود کیف‌های‌تان را به طور مداوم با ماشین لباسشویی بشویید و یا کف آن‌ها را با مواد ضدعفونی کننده تمیز کنید.

سیگار کشیدن

می‌دانید که نباید سیگار کشید...

اما وقتی یک نفر نزدیک شما سیگار روشن می‌کند، تکان نمی‌خورید؟

حدود 41 هزار مرگ در سال بر اثر دود دسته دوم سیگار است. این آماری است که انجمن ریه آمریکا درباره این کشور منتشر کرده. دود دسته دوم سیگار و پیپ حاوی صدها ماده شیمیایی است که حدود 70 تای آن‌ها می‌تواند باعث ابتلا به سرطان شود و تنفس‌شان خطر حمله قلبی را بالا می‌برد (اثر آن روی قلب و رگ‌های شما بلافاصله اتفاق می‌افتد). اگر در فضای دربسته کسی دور و بر شما سیگار می‌کشد، صندلی عوض کردن کمکی نمی‌کند چون اول این که دود در حرکت است و دوم این که دود سیگار در فضا می‌ماند، حتی وقتی فرد سیگاری محل را ‌ترک کرده باشد. برای این که خطری سلامتی شما را تهدید نکند، از آن جا بروید و به میزبان هم بگویید که دلیلش چیست.

می‌دانید که نباید موقع رانندگی پیامک داد...

اما آیا موقع راه رفتن پیامک می‌دهید؟

پیامک دادن پشت قرمان ماشین، خطر تصادف را 6 تا 7 برابر بیش‌تر می‌کند. اگرچه بالا رفتن آگاهی مردم درباره خطرات این کار سبب شده تا این عادت ناجور، اندکی کاهش یابد ولی خیره شدن به صفحه گوشی موقع راه رفتن یا وقتی در پارکینگ ماشین‌ها ایستاده‌اید، خیلی امن‌تر نیست.

«پیاده روی با حواس پرت، عادت نگران کننده‌ای در بین عابران پیاده است.» آلن هیلیبرند، یکی از سخنگویان آکادمی جراحان اورتوپدی در آمریکا ادامه داد:«مردم با این کار و رفتن به خیابان که گودال یا مانع دارد، هم خودشان و هم دیگران را به خطر می‌اندازند.»

در سال 2015 حدود 1300 نفر به دلیل حوادث ناشی از کار کردن با گوشی همزمان با پیاده روی، به اورژانس بیمارستان‌های آمریکا رفته‌اند:«این عدد احتمالا بیش از این‌ها است چون خیلی از آدم‌ها اعتراف نمی‌کنند که مجروحیت‌شان به دلیل راه رفتن با حواس پرت بوده است.»

برای این که بدن‌تان کبود نشود یا استخوان‌تان نشکند یا حتی جان‌تان به خطر نیفتد، قبل از نگاه کردن به گوشی‌تان از جلوی ماشین‌ها و آدم‌ها کنار بروید و یک جا ثابت بایستید.


قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان