ماهان شبکه ایرانیان

چری آریزو ۵ توربو به ایران رسید؛ سریعترین سدان زیر ۱۰۰ میلیون تومان

علیرغم متنوع شدن شرایط بازار خودرو کشورمان در چند سال اخیر، هنوز بازار خودروهای اسپرت و نسبتا سریع در ایران بسیار فقیر به نظر می رسد.

چری آریزو 5 توربو به ایران رسید؛ سریعترین سدان زیر 100 میلیون تومان

علیرغم متنوع شدن شرایط بازار خودرو کشورمان در چند سال اخیر، هنوز بازار خودروهای اسپرت و نسبتا سریع در ایران بسیار فقیر به نظر می رسد.

شرایط به شکلی است که از نظر مشخصات فنی و توانایی های حرکتی تفاوت چندانی بین 206 تیپ پنج با قیمت 38 میلیون تومان، سنگ یانگ تیوولی با قیمت 120 میلیون تومان و تویوتا chr و هیوندای سانتافه با قیمتی بیش از 200 میلیون تومان وجود ندارد.

درواقع وضعیت به شکلی است که فارغ از مسئله اختلاف قیمت، اکثر خودروهای قابل دسترس برای اقشار متوسط در زمره مدل های کُند و نه چندان جذاب از نظر توانایی های رانندگی قرار می گیرند.

در چنین شرایطی پر واضح است که مدل هایی مانند جک اس 5 دنده دستی یا نیسان جو توربو به دلیل مشخصات فنی متفاوت از شانس بیشتری برای عرضه اندام و جلب نظر مشتریان برخوردارند.

در همین راستا چری که اخیرا با مدل توربو تیگو 7 در بازار قدرتمند ظاهر شده است، نسخه توربو آریزو 5 را نیز راهی میدان کرده تا شانس بیشتری برای رقابت در بازار خودروهای قیمت متوسط داشته باشد.

این سدان نسبتا جمع و جور که سال گذشته در مدل 1.5 لیتری فاقد توربو با دو گیربکس دستی و اتوماتیک به بازار راه یافته بود، حالا قرار است تنها در نسخه اتوماتیک با موتور توربو 147 اسب بخاری عرضه شود.

این پیشرانه کاملا با پیشرانه مورد استفاده برای مدل پرچمدار تیگو 7 مشترک است اما برای آریزو 5 به جای گیربکس دوبل کلاچ مشترک با تیگو 7 از گیربکس cvt مشترک با مدل دنده دستی استفاده شده است.

شتاب صفر تا صد رسمی چری آریزو 5 در حدود 9.5 ثانیه اعلام شده است و با توجه به چنین عددی به نظر می رسد که آریزو 5 توربو بتواند در زمره سریعترین سدان های زیر 100 میلیون در بازار ایران قلمداد شود.

در واقع از نظر توانایی های حرکتی آریزو 5 توربو نزدیک به خودرویی نظیر سراتو سایپا اتوماتیک یا مزدا 3 قرار می گیرد، هرچند گیربکس اتوماتیک سنتی خودروهای مذکور از نظر لذت رانندگی برتری محسوسی نسبت به گیربکس آریزو 5 خواهد داشت.

با این حال قیمت 81.7 میلیون تومانی چری آریزو توربو، اختلاف محسوسی با سراتو سایپا و مزدا 3 دارد و از این رو می توان گفت که حالا آریزو توربو می تواند در نقش یکی از خودروهای ارزنده بازار (حداقل براساس مشخصات فنی) مطرح باشد.

نکته عجیب آنکه این خودرو در ظاهر تفاوت خاصی با مدل اتمسفریک (فاقد توربو) ندارد و تنها برای اشاره به لغت توربوچارجر به اضافه شد یک حرف T بر روی گلگیر های جلو اکتفا شده است.

از جمله مهمترین امکانات رفاهی و تجهیزات چری آریزو توربو می توان به کروز کنترل، سانروف، صندلی برقی راننده، قابلیت تا کردن صندلی عقب، دوربین دنده عقب مجهز به خطوط کمکی پارک، چراغ همراهی کننده تا درب منزل، صفحه نمایش 7 اینچی، حالت رانندگی اقتصادی، کیسه هوای جانبی و پرده ای و ESP اشاره کرد.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان