گردهمایی بر مزار کیارستمی/کمپین شما تنها نیستید [گزارش اختصاصی بنیتا]

۹۰ روز از رفتن کیارستمی گذشت. دیروز پنجشنبه ۱۵ مهرماه جمعی از دوست داران کیارستمی در کنار خانواده‌ی کیارستمی بر سر مزار این فیلم‌ساز تکرار نشدنی کشورمان حاضر شدند. در ادامه با بنیتا همراه باشید.

90 روز از رفتن کیارستمی گذشت. دیروز پنجشنبه 15 مهرماه جمعی از دوست داران کیارستمی در کنار خانواده‌ی کیارستمی بر سر مزار این فیلم‌ساز تکرار نشدنی کشورمان حاضر شدند. در ادامه با بنیتا همراه باشید.

پیکر کیارستمی صبح یکشنبه 20 تیرماه با حضور بسیاری از دوستدارانش و دوستداران سینمایش از مرکز کانون پرورشی فکری کودکان و نوجوانان تشییع و در آرامستان ترک مزرعه به خاک سپرده شد.

هما کیارستمی خواهر عباس کیارستمی

قرار بود مراسم از ساعت 11 صبح شروع شود. اما خانواده‌ی عباس کیارستمی از ساعاتی قبل در آنجا حاضر بودند. جمعیتی حدود 200  نفر گرد آمده بودند. بسیاری پلاکاردی در دست داشتند با این مضمون: «شما تنها نیستید».

گردهمایی بر مزار کیارستمی

آغاز ماجرای این گردهمایی به چند روز قبل باز می‌گردد. زمانی که حکم پزشک معالج کیارستمی صادر شد. کمپینی به نام شما تنها نیستید به راه افتاد و خانه‌ی سینما هم در حمایت از این کمپین بیانیه‌ای منتشر کرد و همپای اعضای کمپین از هنردوستان دعوت کرد که 15 مهر بر مزار کیارستمی واقع در لواسان حاضر شوند. این گردهمایی با هدف همدردی با خانواده عباس کیارستمی و همچنین اعتراض به حکم پرونده پزشکی او شکل گرفت.

گردهمایی بر مزار کیارستمی

پرونده‌ی پزشکی کیارستمی به دادگاه رفت. این خبری بود که دو ماه قبل منتشر شد و گرچه فایده‌ای به حال کیارستمی نداشت، اما باعث می‌شد که در آینده از بروز چنین اتفاقاتی جلوگیری شود. مطلب مربوط به این خبر را می‌توانید در بنیتا بخوانید. اما وقتی که حکم پزشک معالج او اعلام شد، شگفتی همگان را در پی داشت.

گردهمایی بر مزار کیارستمی

نکته‌ی جالب این گردهمایی در سکوت برگزار شدن آن بود. اکثر کسانی که در آن جا بودند، از اهالی سینما بودند. به نوبت بر مزار کیارستمی حاضر می‌شدند، گلی روی سنگ قبرش می‌گذاشتند و فاتحه‌ای نثار روحش می‌کردند.  کم‌کم چهره‌های سرشناسی می‌آمدند. «بهمن فرمان آر»ا، «همایون اسعدیان»، «شادمهر راستین»، «امیر پوریا»، «آناهیتا همتی»، «هوشنگ گلمکانی»، «مهدی قربان پور»، «بهزاد خداویسی»، «بابک کریمی»، «رضا داوودنژاد» و «مونا جاهد» از جمله‌ی این چهره‌ها بودند.

بهمن فرمان آرا

بهمن فرمان آرا

هوشنگ گلمکانی

هوشنگ گلمکانی

امیر پوریا

امیر پوریا

تاج‌ها و شاخه‌های گل بود که نثار سنگ قبر کیارستمی می‌شد. «محمد فکری» خواننده‌ی گروه موسیقی «حال» نیز بر بالای مزار ایستاد و آوازی نثار خواند و آن را نثار روح کیارستمی کرد. سپس جمعیت حاضر همگی در پشت مزار کیارستمی ایستادند و پلاکاردهای خود را بالا گرفتند و چند دقیقه‌ای در سکوت ایستادند. آن‌ها یاد کیارستمی را این‌گونه زنده نگه داشتند. نوبت به قرائت بیانیه رسید. پیش از خواندن آن توسط مونا جاهد، شادمهر راستین فیلم‌نامه‌نویس و عضو هیات مدیره خانه سینما؛ طی سخنانی از همه اهالی سینما تشکر کرد و از نمایندگان رسانه‌های جمعی، خبرنگاران خبرگزاری‌ها و سایر علاقه‌مندان کیارستمی که در این مدت پیگیر اخبار وی بودند؛ تشکر کرد.

محمد فکری

محمد فکری

سپس مونا جاهد متن بیانیه را خواند. در بخش‌هایی از این بیانیه آمده است: «اعتراض ما نه برای این است که علیه یک بیمارستان یا یک پزشک بهانه دعوا کنیم و یا انتقام بگیریم بلکه همانطور که عباس کیارستمی به زندگی می‌اندیشید هدف ما این بود که جان مردم و بیماران که به دست پزشکان و بیمارستان‌ها سپرده می‌شود مهم‌تر و جدی‌تر تلقی شود و امیدواریم با تدبیر بنیاد عباس کیارستمی و باز شدن درهای آن توجه به این مهم بیشتر باشد. قصور در کار پزشکی و جامعه پزشکی مانند سایر شغل‌ها اجتناب‌ناپذیر است اما باید به دنبال راه‌هایی رفت تا این قصور کمتر شود. ما همچنان به اعتراض خود ادامه خواهیم داد حتی اگر حکمی که مدنظرمان باشد صادر نشود اما قصور پزشک معالج عباس کیارستمی در این پرونده محرز است.»

گردهمایی بر مزار کیارستمی

یکی دیگر اتفاقات جالب این مراسم خواندن شعری از «فروغ فرخزاد» توسط یکی از حضار بود. او بر بالای مزار ایستاد و شعر نسبتاً طولانی را از حفظ خواند و در پایان هم احساسات بر او غلبه کرد و اشک‌هایش جاری شد.

تقریباً در پایان مراسم بود که کتایون ریاحی بازیگر سینما و تلویزیون که حال چندان مساعدی نیز نداشت، وارد آرامستان شد. او بر مزار کیارستمی ایستاد و شاخه‌ای گل و یک فاتحه نثار کیارستمی کرد و مدتی هم کنار سنگ قبر او نشست.

کتایون ریاحی

کتایون ریاحی

در پایان هم «هما کیارستمی» خواهر عباس کیارستمی و عمه بهمن کیارستمی؛ از همراهی هفت‌ماهه سینماگران و علاقه‌مندان عباس کیارستمی و همچنین حمایت خبرنگاران خبرگزاری‌ها و شبکه‌های اجتماعی تشکر کرد. و نیز در این مراسم از تأسیس بنیاد عباس کیارستمی خبر دادند.

این فیلم‌ساز برجسته‌ی کشورمان، روز 14 تیرماهامسال بر اثر بیماری و البته قصور پزشکی، در پاریس درگذشت.

عکس‌ها و گزارش این رویداد، توسط امین نعمتی خبرنگار اختصاصی بنیتا تهیه شده است.


قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان