شرکت «مدیران خودرو» یکی از زیرمجموعههای «کرمان موتور» است. مدیران خودرو، در حال حاضر بعضی از خودروهای شرکت چینی «چری» (Chery) را در ایران مونتاژ و تحت برند MVM (Modiran Vehicle Manufacturing Company) به بازار عرضه میکند. چری یک شرکت خودروسازی دولتی در چین است که در سال 1997 تاسیس شد و از نظر میزان تولید، دهمین شرکت خودروسازی بزرگ چین به حساب میآید.
کوچ به سوی کمپانی چریخودروهای شرکت چری در کلاسهای مختلف، از اتوموبیلهای کوچک شهری گرفته تا هاچبک، سدان و کراسآور، تولید میشوند. مدیران خودرو به عنوان
نمایندگی ام وی ام در ایران، از حدود 10 سال پیش مونتاژ خودروهای چری را با مدل QQ آغاز کرد. چری QQ را در ایران با نام «ام وی ام 110» میشناسیم. نسل اول MVM 110 که وارد ایران شد، یک کپی نسبتا دقیق از نسل اول «دوو ماتیز» بود. قیمت خوب ام وی ام یکی از دلایل موفقیت و
فروش ماشین ام وی ام جدید در ایران شد.
مونتاژ و فروش ام وی ام 110 برای کرمان موتور که پیشتر دوو ماتیز را تولید میکرد، کار آسانی بود. دلیل قطع همکاری کرمان موتور و دوو این بود که کمپانی دوو در سال 2001 توسط جنرال موتورز خریداری شد و پس از اعمال تحریمها علیه ایران، کرمان موتور نتوانست با دوو همکاری کند و در نتیجه به سوی همکاری با شرکت چینی چری رفت.
طی سالهای گذشته، مدیران خودرو مدلهای مختلفی از خودروهای چری را به صورت مونتاژ یا وارداتی به بازار ایران عرضه کرده است. از جمله مدلهای جدید آن میتوانیم به ام وی ام 550 (چری E5)، ام وی ام 315 (Fulwin 2 FL) سدان و هاچبک، ام وی ام 110 اس (Chery QQ)، ام وی ام X33s (تیگو 3) و ام وی ام X22 (تیگو 2) اشاره کنیم. البته مدیران خودرو در حال حاضر دو مدل خودرو «تیگو 5» و «آریزو 5» را تحت برند چری به بازار عرضه میکند. بعلاوهی اینکه بعضی از مدلهای بالا هم گاهی اوقات تحت برند چری به بازار آمدهاند.
در بازار خاص خودرو ایران، استقبال از مدلهای مختلف
خودروهای MVM نسبتا خوب بوده و آنها به خوبی توانستهاند بازهی قیمتی بین 50 تا 100 میلیون تومان را پر کنند. در این بازهی قیمتی تقریبا هیچ خودروی داخلی وجود ندارد و خودروهای خارجی غیر چینی هم حضور ضعیفی دارند. همانطور که اشاره کردیم،
شرایط فروش محصولات نمایندگی ام وی ام (مدیران خودرو) در ایران توسط مدیران خودرو انجام میگیرد.
ام وی ام X33
بازار پر رونق شاسی بلندهاخودروهای چری طی سالهای گذشته پیشرفت خوبی از نظر طراحی و کیفیت داشتهاند و این موضوع باعث شده موضع خودروهای مدیران خودرو در برابر خودروهای داخلی قویتر شود و بسیاری از مردم ترجیح دهند به جای خودروهای داخلی، به سراغ
ماشینهای ام وی ام بروند. بعلاوه چری تولیدات متنوعی در کلاس خودروهای کراسآور دارد و این حوزهای است که نه خودروسازان داخلی تا به حال ورود کردهاند و نه کراسآورهای کرهای و ژاپنی میتوانند در این قیمت کم رقابت کنند.
کراسآورهای چری با نام «تیگو» (Tiggo) شناخته میشوند. کراسآور به کلاسی از خودروها گفته میشود که ویژگیهایی بین خودروهای SUV و خودروهای غیر SUV به خصوص هاچبک یا واگن دارند. این کلاس از خودروها در سالهای اخیر بسیار طرفدار پیدا کرده است. در میان خودروهای چینی، به دلایلی که بالاتر ذکر کردیم، کراسآورها در ایران با اقبال بیشتری مواجه شدهاند.
از
کراسآورهای جدید ام وی ام که به تازگی به بازار ایران وارد شدهاند باید به ام وی ام ایکس 22 یا همان تیگو2 اشاره کرد. این خودرو، کوچکترین کراسآور چری در ایران است و میتوانیم آن را چیزی بین یک کراسآور و یک هاچبک کراس بدانیم. ایکس 22 در بازهی قیمتی خیلی خوبی قرار دارد و هم اکنون قیمت مدل دندهدستی معمولی آن در بازار چیزی در حدود 55 میلیون تومان است. در واقع قیمت آن خیلی نزدیک به «ساندرو استپوی» دنده دستی است. مدل دنده اتوماتیک ایکس 22 هم در بازار چیزی در حدود 63 میلیون تومان است یعنی باز هم نزدیک به قیمت بازار ساندرو استپوی اتوماتیک. با اینکه
قیمت ام وی ام ایکس 22 و ساندرو استپوی نزدیک است ولی X22 امکانات کاملا بیشتری دارد.
اما لوکسترین خودروی چری در ایران را باید مدل تیگو 5 بدانیم. این خودرو تحت برند چری وارد ایران نمیشود و دقیقا با همان نام چری تیگو 5 به بازار ایران آمده است. چند ماهی است که نسخهی فیسلیفت آن هم در ایران رونمایی شده و مدلهای مختلف آن در بازهی قیمتی نزدیک به 100 میلیون تومان توسط مدیران خودرو به فروش میرسند. قیمت تیگو 5 به طرز چشمگیری از کراسآورهای همردهی کرهای پایینتر است ولی امکاناتی تقریبا در همان حد و اندازه ارائه میکند. البته قطعا از نظر کیفیت قطعات و تجهیزات باید به اندازهی پولی که برای آن میپردازید انتظار داشته باشید.
در آیندهای نزدیک قرار است تیگو 7 به عنوان کراسآور پرچمدار چری در بازار ایران فروخته شود. کراسآوری که ظاهرا به راحتی با رنو کپچر و پژو 2008 رقابت میکند. این روزها کمکم
خرید اینترنتی خودرو درحال رواج پیدا کردن است و خریداران ایرانی علاوه بر مراجعه حضوری به نمایندگیها، میتوانند به صورت آنلاین خودروی مورد نظر خود را سفارش دهند.