ماهان شبکه ایرانیان

ده کشوری که کمترین فساد دولتی را دارند

فساد در سیستم دولتی یک پدیده جهانی است

فساد در سیستم دولتی یک پدیده جهانی است. از زمان شروع دولت‌ها تاکنون این مشکل وجود داشته است. هم نیست که دولت و مردم چقدر فقیر یا غنی باشند. این مشکل در کل سیستم اداری می‌تواند ریشه بدواند و توسعه یابد. تاکنون دولتی نتوانسته از پس مشکل فساد در دستگاه دولتی خودش بربیاید، بیشتر کشورها هزینه‌های زیادی برای مبارزه با این مشکل بکار گرفته‌اند و دیگر کشورهای فقیر گرفتار مشکلات ناشی از آن شده‌اند. در اینجا 10 کشور که در آن‌ها فساد دولتی کمتری مشاهده است را برای شما لیست کرده‌ایم. همراه بنیتا باشید.


10- کانادا

دولت کانادا فشارهای زیادی برای سرکوب کردن فساد دولتی انجام داده و در این کار بسیار موفق بوده است. مردم کانادا از حقوق اولیه، آزادی، احترام و همچنین اعتمادی که به دولت خودشان دارند بسیار راضی هستند. بااین‌وجود هنوز هم مشکلاتی در بدنه این دولت هم وجود دارد، آماری وجود دارد که نشان می‌دهد 30 درصد از مشاغل در کارهای خودشان رشوه دریافت می‌کنند. کانادا بهترین رتبه را در کشورهای امریکای شمالی دارد.


9- لوکزامبورگ

لوکزامبورگ فساد کمی را در دولت خودش تجربه می‌کند، اما اعتماد عمومی بین مردم و احزاب مختلف سیاسی بسیار پایین است. بطوریکه 53 درصد از مردم همه احزاب را فاسد می‌دانند. سیاست و کار در این کشور به‌شدت به هم‌آمیخته است و به‌سختی شما می‌توانید رشوه و پول‌شویی را در این کشور تشخیص دهید. بااین‌همه باید به این کشور به خاطر رتبه پایین فساد دولتی تبریک گفت.


8- هلند

کشور هلند که به شکل پادشاهی اداره می‌شود دارای رتبه هشتم در لیست ما است، هلند توانست امتیاز 83 را در شاخص سلامتی دولت به دست آورد. هلند دارای سیستم قضایی مستقلی است. به همین دلیل است که فساد کمتری در دولت مشاهده می‌شود. اعتمادسازی در مردم، تحمل اجتماعی بالا و اقدامات مؤثر در برابر مبارزه با فساد در هلند باعث شده است که به یکی از کشورهایی که کمترین فساد را دارد تبدیل شود.


7- سنگاپور

سنگاپور تنها کشور آسیایی در لیست ما است. سنگاپور در ناحیه‌ای از دنیا قرارگرفته است که میزان فساد مالی در آن زبان زد همه است اما این دولت با بهره‌گیری از اقدامات مناسب این مشکل را به نحو خوبی کنترل کرده است. همچنان فساد کمی در آن دیده می‌شود اما به دلیل پرداخت حقوق بالا و قابل‌قبول به مسئولین دولتی، تقریباً هیچ‌کسی نمی‌خواهد با قانون‌گریزی پول اضافی‌تری به دست آورد.


6- سوئیس

سوئیس یکی از قدیمی‌ترین‌های لیست ما است. این کشور همیشه الگویی برای سایر کشورها بوده است. دولت سوئیس به نحوی عمل کرده است که مردم از رشوه دادن و پیش بردن کارهای خودشان دلسرد شده‌اند. آن‌ها در دولتشان رشوه دادن را یک جرم دانسته و برای آن مجازاتی را در نظر گرفته‌اند. آن جرم مختص مردم سوئیس نیست، هرکسی در سوئیس رشوه بدهد مجرم است. اگر هنوز هم ازنظر مردم این کشور در بعضی از بخش‌ها ازجمله حمل‌ونقل دچار مشکل و فساد است.


5- نروژ

نروژ امتیاز 86 را در شخص سلامت دولتی به دست آورده است و در میانه لیست ما قرارگرفته است. دولت نروژ بودجه زیادی را صرف مبارزه با این مشکل کرده است. نروژی‌ها همیشه به خودشان و اینکه در چهارچوب قانونی عمل می‌کنند افتخار می‌کنند. دولت نروژ می‌تواند مجرمان را در داخل کشور و همچنین خارج از مرزها تعقیب و مجازات کند.


4- سوئد

یکی دیگر از کشورهای لیست ما متعلق به حوضه اسکاندیناوی است. سوئد در شماره چهار ما قرار دارد؛ و نمره خوب 87 را در شاخص سلامت به دست آورده است. کارهای دولت سوئد همیشه برای مردم شفاف‌سازی می‌شود و ازاین‌رو همواره آن‌ها به دولت یک اعتماد متقابل دارند. آن‌ها همیشه اطمینان دارند که احزاب مختلف در این کشور به‌هیچ‌وجه باهم درگیر نمی‌شوند. در دولت سوئد تمام حقوق مقامات دولتی به‌صورت شفاف به مردم گزارش می‌شود.


3- فنلاند

کشور اروپایی که در شمال اروپا قرارگرفته است. این کشور با کسب امتیاز 89 در رتبه سوم لیست ما قرارگرفته است. دولت فنلاند درگذشته با شفافیت کامل در مورد فسادهای دولتی سخن می‌گفته است و همین باعث شده است که هیچ‌کس در دولت به فکر فساد و پول‌شویی نباشد. مردم و مشاغل هیچ‌وقت دوست ندارند این اعتماد به وجود آمده میان مردم و دولت باکارهای اشتباه آن‌ها از بین برود.


2- نیوزیلند

کشوری که در مقام بالاتر قرار دارد، نیوزیلند است. کشوری که در آن شاید فساد تعریفی برای مردم نداشته باشد، نمره شاخص سلامت این کشور 91 بوده است. دولت و مردم در کارهای خودشان هیچ فسادی را به وجود نمی‌آورند و از اینکه در کشوری زندگی می‌کنند که مشکلاتی همانند فساد مالی وجود ندارد بسیار احساس خوشبختی می‌کنند. قوانینی وجود دارد که ممکن است قانون را بشکند، ولی باعث شود که فساد در دولت را درمان کند. برای نیوزیلندی‌ها سلامتی در بدنه دولت از همه‌چیز مهم‌تر است.


1- دانمارک

در صدر لیست سالم‌ترین کشورها و دولت‌ها کشور دانمارک قرار دارد. شفاف‌سازی در این کشور بیشتر از تمام کشورهای حوضه اسکاندیناوی بوده است. اعتمادسازی که بین مردم و دولت انجام‌شده است زمان زیادی برده است. این کشور در لیست کمترین فسادهای دولتی در رتبه اول قرار دارد و نمره‌ای که کسب کرده است 92 بوده است.

کشورهای اسکاندیناوی را بهتر بشناسید.


قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان