همه چیز پیرامون نوزاد و شیر (۲)

اگر گودک شما شروع به مکیدن انگشتان دستش کرد، دلسرد نشوید و او را تنبیه نکنید، زیرا او در تلاش است تغییرات احساسی گرفته شدن از شیر را تنظیم و کنترل کند.

همه چیز پیرامون نوزاد و شیر (2)

مرحله اول از شیر گرفتن نوزاد

برای اینکه هم مادر و هم کودک از لحاظ جسمی و عاطفی دچار مشکل نشوند، از شیر گرفتن باید به صورت تدریجی باشد. می‌توانید برای این کار یک روز در هفته به کودک با شیشه یا فنجان شیر دهید و به مرور تعداد روزهای هفته را بیشتر کنید تا اینکه کودک کاملاً از این روش تغذیه شود.

از طرفی، هنگامی که کودک در روز سه وعده غذای جامد می‌خورد و بین این سه وعده نیز از میان وعده استفاده می‌کند، در این وضعیت به دلیل تقاضای کم کودک، روز به روز ترشح شیر کمتر می شود و این کاهش شیر به‌تدریج علاقه کودک را برای شیر خوردن کمتر می‌کند.

 چگونه غذاهای جامد را جایگزین کنید

از 6 الی 8 ماهگی با انگشت غذا دادن به نوزاد، او را به خوردن غذاهای نیمه جامد و نرم تشویق کنید؛ مثلاً می‌توانید بیسکوئیت یا نان تست را در شیر حل کرده و با انگشت یا قاشق کوچک به کودک خود بدهید. توجه داشته باشید که کودکان وقتی در کنار یکدیگر قرار می‌گیرند، راحت‌تر غذا می‌خورند. کودکان اوتیسم و یا کودکانی که دچار مشکلات ذهنی هستند، به نسبت سایر کودکان باید دیرتر از شیر گرفته شوند.

هنگامی که تصمیم می‌گیرید شیردهی را کمتر و کم‌کم مصرف غذاهای نیمه‌جامد را آغاز کنید (شش الی هشت ماهگی) از دادن غذاهای زیر به کودک خود بپرهیزید: 1) آجیل و غذاهای دانه‌ای 2) غذاهای دریایی، مثل حلزون و صدف 3) میوه‌های اسیدی و مرکبات، مثل پرتقال و لیمو  4) شیر گاو 5) ‌غذاهای حاوی گلوتن که هضم آنها برای نوزاد مشکل است 6)‌ شیرینی‌های تخم‌مرغ‌دار و تخم‌مرغ. این غذاها برای کودک مشکل ایجاد کرده و از آنجا که معده او حساس و ضعیف است و تا آن سن هیچ ماده غذایی جز شیر مادر دریافت نکرده است، می‌تواند ایجاد حساسیت کند و یا به دلیل هضم نادرست موجب دل درد او شود.

بیشتر مادران هنگام از شیر گرفتن کودک، دچار احساسات متناقض می‌شوند. از یک طرف این کار موجب آسایش و راحتی بیشتر آنها می‌شود و از طرف دیگر شیر دادن یک رابطه و پیوند قوی عاطفی بین مادر و فرزند ایجاد می‌کند که ترک آن در برخی از زنان برای خودشان هم مشکل است. این موضوع ممکن است برای کودک نیز مشکل باشد، اما راه‌های بی‌شماری وجود دارد که شما بتوانید از آن طریق با فرزند خود ارتباط عاطفی برقرار کنید.

روش‌های ساده برای از شیر گرفتن نوزاد

برای اینکه از شیر گرفتن کودک برای مادر و کودک آسان‌تر شود، به نکات زیر توجه کنید:  در زمان‌هایی که معمولاً به کودک خود شیر می‌دادید، او را با یک فعالیت و یا بازی سرگرم کنید و یا او را به بیرون از منزل و پارک ببرید.  از نشستن در نقاطی که معمولاً در آن محل به کودک شیر می‌دادید، خودداری کنید. 

زمانی که کودک در تلاش است با شرایط جدید وفق پیدا کند، شیر دادن را متوقف نکنید؛ مثلاً زمانی که دندان‌های کودک در حال رشد است، زمان مناسبی برای گرفتن نوزاد از شیر نیست.  سعی کنید شیوه زندگی را تغییر دهید و سرگرمی‌های جدید برای خودتان ایجاد کنید؛ در غیر این صورت در ساعاتی که به نوزاد شیر می‌دادید، بیکار خواهید شد. از همسر خود کمک بگیرید و از او بخواهید در آن ساعت حواس شما را منحرف و شما را با موضوع دیگری سرگرم کند. 

اگر گودک شما شروع به مکیدن انگشتان دستش کرد، دلسرد نشوید و او را تنبیه نکنید، زیرا او در تلاش است تغییرات احساسی گرفته شدن از شیر را تنظیم و کنترل کند. برخی از کارشناسان معتقدند که اگر مادر و کودک با شیر خوردن مشکلی ندارند، حتی کودک می‌تواند تا زمان پیش‌دبستانی نیز از شیر مادر تغذیه کند؛ ولی توجه داشته باشید که هر چقدر دیرتر این اتفاق بیفتد، انجام آن برای مادر و به‌خصوص کودک سخت‌تر می‌شود.

از طرفی، شیر مادر بعد از شش ماهگی به تنهایی نمی‌تواند مواد مورد نیاز کودک را فراهم کند و لازم است ویتامین‌ها و مواد مغذی لازم از طریق غذاهای جامد تأمین شود.  اجازه ندهید کودک‌تان شما را بدون لباس ببیند و هوس شیر خوردن کند.  بعد از گرفتن کودک از شیر، کم‌کم شیر رقیق‌تر شده و ترشح آن کاهش می‌یابد. دانه‌های چربی روی سینه نیز کم می‌شوند.

 

 

برای خواندن بخش اول- همه چیز پیرامون نوزاد و شیر- اینجا کلیک کنید.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان