۸ عادتی که شما را پیر می‌کند (۱)

بخش اول- راه های نامناسبی در زندگی ما وجود دارد که با انجام آنها باعث می شویم زودتر پیر شویم. در مقاله زیر به یک سری از کارها اشاره شده است.

8 عادتی که شما را پیر می‌کند (1)

تحریریه زندگی آنلاین- گروه دنیای سلامت

 

انتقال درس‌ها و برنامه‌های پروژه‌‌ای به رختخواب

این روزها خانم‌ها حتی بسیار بیشتر از آقایان پرمشغله هستند. تا دیروقت خارج از خانه کار می‌کنند و بعد از بازگشت به خانه نیز مجبورند به امور خانه رسیدگی کنند. بنابراین شب‌ها تا دیروقت بیدار می‌مانند تا بخشی از کارهای عقب‌مانده خود را انجام دهند. این مساله به سلامتی آنها آسیب می‌رساند. طبق تحقیقات و مطالعات انجام شده، این افراد دچار فشار خون بالا، دیابت، اضافه وزن و خستگی و پیری زودرس می‌شوند.

راه‌حل: ما نمی‌خواهیم باز هم همان مساله هشت ساعت خواب شبانه را پیش بکشیم، ولی باید بدانید که رعایت و حفظ حریم خواب، اولین مزیتش، داشتن جسم و روح سالم‌تر و شاداب‌تر است. هر فردی به یک میزان خواب نیاز دارد و همه به یک اندازه نمی‌خوابند؛ ولی متوسط میزان خواب افراد 7-8 ساعت در شبانه‌روز است.

مصرف غذاها و خوراکی‌های بسیار شیرین

مسلما افرادی که رژیم‌های پر قند دارند، بهای آن را نیز می‌پردازند. رژیم‌های پر قند روی پوست نیز اثر می‌گذارند و باعث می‌شوند که پوست خسته‌تر و پر چین و چروک‌تر به نظر برسد. در این حالت قند موجود در خون به پروتئین‌ها می‌پیوندد و شکل جدیدی از مولکول‌ها را که مضر هم هستند به وجود می‌آورد.

هر چه قند بیبشتری مصرف کنید، این مولکول‌های مضر که AGE نام دارند، بیشتر تولید می‌شوند و به کلاژن‌ها و الاستین‌ها آسیب می‌رسانند. کلاژن‌ها و الاستین‌ها به زیبایی و انعطاف‌پذیری پوست کمک می‌کنند؛ بنابراین آسیب دیدگی آنها موجب خشکی و شکنندگی پوست شده و کم‌کم چین و چروک‌های بیشتری روی پوست نمایان می‌شود.

راه‌حل: حذف قند به طور کامل از مواد غذایی و خوراکی‌ها غیرممکن است، اما می‌توان مصرف آن را محدود کرد. اگر شما یک زن 45 ساله هستید، روزانه 160 کالری قند (معادل 10قاشق چایخوری شکر) برای‌تان کافی است. به طور متوسط بیشتر مردم جهان روزانه حدود 31 قاشق چایخوری شکر مصرف می‌کنند که برابر با 465 کالری، یعنی حدود سه برابر نیاز اصلی‌شان است. از برخی مواد غذایی می‌توان شکر را حذف کرد، ولی در گروهی دیگر این کار امکان‌پذیر نیست، زیرا شکر در آنها پنهان است. این غذاها معمولا جزء غذاهای فرآوری شده هستند و شما می‌توانید مصرف آنها را بسیار محدود کنید.

استرس بیش از حد

مسلما وقتی که دچار استرس می‌شوید، احساس خوشایندی ندارید. این استرس در هر زمینه‌ای که باشد (کاری، خانوادگی، تحصیلی، مالی، ...) باعث افزایش غلظت هورمون کورتیزول و نورپایپرین خون می‌شود و این افزایش، بالا رفتن فشار خون و کاهش قدرت سیستم دفاعی را در پی دارد. استرس‌های مداوم و دیرپا باعث بروز آرتروز و کاهش عملکرد مغز در یادگیری و قدرت حافظه می‌شود و از نظر روحی فرد را دچار پیری و ناتوانی می‌کند.

راه‌حل: استرس هیچ‌گاه به طور کامل برطرف نمی‌شود، اما با مدیریت آن می‌توان میزان غلظت هورمون‌ها را کنترل کرد. کشیدن نفس‌های عمیق، دست‌کم روزی دوبار، به کاهش استرس کمک می‌کند. نفس عمیق حدود 2 دقیقه به طول می‌انجامد و بهتر است صبح‌ها یا هر زمان دیگری که بیشتر احساس غم و اندوه می‌کنید، انجام شود.

به این ترتیب که هوا را خیلی قوی و محکم از دهان خود خارج کرده و بعد از راه‌بینی وارد مجاری تنفسی کنید. نفس‌تان را از شماره 1-7 شمرده و نگاه دارید و بعد با قدرت آن را خارج کنید.

ورزش کردن فقط به قصد کاهش وزن

ورزش یکی از بهترین راه‌ها برای داشتن پوستی جوان و شاداب است. بیشتر افراد فقط به تاثیرات فیزیکی ورزش اهمیت می‌دهند و از آن به عنوان روشی برای کاهش وزن استفاده می‌کنند. ورزش‌های موقت و گاه و بیگاه اثر خوبی روی پوست ندارند. وقتی به طور مداوم فعالیت فیزیکی دارید، ذهن‌تان هوشیارتر و آماده‌تر می‌شود، التهابات جسمی‌تان کاهش می‌یابد و کمتر به دیابت نوع 2 دچار می‌شوید.

راه‌حل: اجازه ندهید کفش‌های کتانی‌تان آنقدر بلااستفاده بمانند که روی آنها خاک بنشیند. هر نوع تحرک و فعالیت فیزیکی را که دوست دارید، انجام دهید؛ از پیاده‌روی گرفته تا دوچرخه‌سواری و حتی رقص و این کار را دست‌کم 20- 25 دقیقه در روز انجام دهید. حتی می‌توانید از زمان کمتر شروع کنید و رفته رفته آن را افزایش دهید. اگر یک روز بنا به هر علتی نتوانستید ورزش کنید، اجازه ندهید این کار به یک عادت تبدیل شود و از ورزش کردن فاصله بگیرید...

برای خواندن بخش دوم- 8عادتی که شما را پیر می‌کند- اینجا کلیک کنید.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان