پیشنهاد ویژه باشگاه خبرنگاران برای گردش پایان هفته؛

گیاهان عجیب و در حال انقراض را در باغ گیاه شناسی تهران ببینید

برای گردش آخر هفته به پیشنهاد ویژه باشگاه خبرنگاران سفر کنید تا خاطره خوبی در آلبوم تابستانی شما ثبت شود.

به گزارش خبرنگار حوزه شهری گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان؛ برای رهایی از پایتخت پر از دود و دم باید آدرس مکان دیدنی خوب را پیدا کنید تا حال و هوای خوبی برای شروع هفته کاری جدید داشته باشید.

باشگاه خبرنگاران جوان از اوقات فراغت شما غافل نبوده و بسته گشت و گذار را برای آخر هفته شما در نظر گرفته است تا سهمی در لبخند شما داشته باشد.

پیشنهاد ویژه این هفته باشگاه خبرنگاران جوان "باغ گیاه شناسی تهران" است که  با مساحت 145 هکتار در اتوبان تهران-کرج واقع شده است. این باغ جزء مجموعه باغ های ملی ایران به شمار می رود.

باغ گیاه شناسی تهران، نمونه یک باغ ایرانی

 


باغ گیاه شناسی تهران از بزرگترین باغ های گیاه شناسی جهان است 

باغ موزه گیاه شناسی تهران در سال 1347 افتتاح شده  و یکی از بزرگترین باغ‌های گیاه‌شناسی جهان محسوب می شود. آب و هوای نیمه خشک دارد و میزان بارندگی متوسط آن در طول سال در حدود 240 میلیمتر است.

باغ گیاه شناسی با هدف ایجاد مجموعه ای متمرکز از گیاهان بومی و غیر بومی در فضای باز و همچنین در گلخانه ها تاسیس شده است.

باغ گیاه شناسی نقش مهمی در زمینه تحقیقات علوم گیاهی و باغبانی، آموزش عمومی و آشنا کردن مردم با اهمیت و تنوع گیاهان و لزوم حفاظت از آنها  دارد.

این مجموعه همچنین به عنوان ذخیره ژنتیکی گیاهان در معرض خطر انقراض به حساب می آید و با بهره گیری از روش های مختلف علمی، امکان شناخت گونه‌های گیاهی کشور را فراهم کرده است و محدوده پراکندگی گیاهان مورد بحث را تعیین می‌کند. تحقیق در زمینه روش های تکثیر و پرورش گونه‌های با ارزش از نظر حفاظتی و اقتصادی از موضوعات دیگری است که در باغ های گیاه شناسی به آن پرداخته می شود.

باغ گیاه شناسی تهران، نمونه یک باغ ایرانی


پوشش گیاهی باغ ملی گیاه شناسی تهران

باغ گیاه شناسی ملی ایران شامل 3000 گونه از انواع گیاهان درختچه‌ای، بوته‌ای و درختی است. این موزه زنده از رویشگاه‌های گوناگون ایران مثل منطقه کوهستانی البرز و زاگرس ، منطقه جنگلی خزری و بیابان ها و همچنین رویشگاه های مهم جهان نظیر اروپا، آمریکا، آسیا (هیمالیا، چین و ژاپن) تشکیل شده است.

علاوه بر آن در باغ گیاه شناسی ملی، قطعات تخصصی نظیر گیاهان دارویی و صنعتی، آربراتوم، گیاهان پیاز دار ایران و باغ میوه ایرانی و همچنین قطعات آموزشی - نمایشی شامل باغ های سنگی و صخره‌ای، باغ های نمایشی، آبشار ها و دریاچه‌ها وجود دارد.

باغ گیاه شناسی ملی ایران شامل بخش های مختلفی است که از جمله می توان به باغ صخره ای،گیاهان دارویی ،پوشش گیاهی قاره آمریکا ،آربراتوم ،باغ سیستماتیک ،ناحیه ایران و تورانی،ناحیه زاگرس،ناحیه البرز، رویشگاه هیمالیا ، حوزه خزر، قطعات نمایشی، رویشگاه آذربایجان و قفقاز، پوشش گیاهی قاره اروپا ، باغ چین و ژاپن،جنگل تفریحی ، فضای سبز محوطه اداری،گلخانه ها و نهالستان ، باغ میوه اشاره کرد.


باغ گیاه شناسی تهران، نمونه یک باغ ایرانی


امکانات رفاهی باغ ملی گیاه شناسی تهران

برای استراحت  در گذرگاه های باغ ملی گیاه شناسی می توانید از جاهای تعبیه شده ای که برای استراحت گردشگران در نظر گرفته شده است استفاده کنید. زیرا اجازه پهن کردن زیرانداز و استراحت به سبک پارک ها را به شما نمی دهند.

نکته جالب توجهی که بازدید از این باغ را برای مردم عادی جذاب می‌کند بازسازی مناطق با پوشش گیاهی مناطقی چون چین، ژاپن، رشته کوه های البرز، زاگرس و غیره به همراه گیاهان اصلی آن مناطق است. به همین دلیل در قسمت‌های مختلف باغ که قدم بزنید در هر گوشه‌ آن به اقلیم و گونه گیاهی خاصی برخورد خواهید کرد که در دو دسته نباتات خشک و گیاهان زنده طبقه‌بندی شده‌اند و تماشای آن ها خالی از لطف نیست.

 

باغ گیاه شناسی تهران، نمونه یک باغ ایرانی

توصیه مسیر یاب باشگاه خبرنگاران جوان برای رسیدن به باغ گیاه شناسی تهران

اگر برای رسیدن به باغ گیاه شناسی تهران  قصد استفاده از وسایل حمل و نقل عمومی را دارید، می توانید از مترو استفاده کنید و در ایستگاه ایران خودرو یا وردآورد پیاده شوید.

اگر هم می خواهید با خودروی شخصی خود به باغ ملی گیاه شناسی سفر کوتاهی داشته باشید بهتر است از اتوبان تهران - کرج ، خروجی پیکانشهر، آزاد شهر، بیست متری سرو آزاد، بلوار باغ گیاه شناسی ملی ایران  به بزرگترین باغ گیاه شناسی دنیا وارد شوید.

 

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان