خواص ادویه‌ها

ادویه‌ها و گیاهان معطر علاوه بر اینکه مقداری از ویتامین‌ها و املاح مورد نیاز بدن را تأمین می‌کنند، حاوی آنتی‌اکسیدان‌هایی هستند که عوامل تخریب‌کننده سلول‌ها (رادیکال‌های آزاد) را خنثی و موجب افزایش سطح سلامتی بدن می‌گردد.

خواص  ادویه‌ها

تحریریه دنیای سلامت

 

 

قسمتی از گیاه معطر که می‌تواند شامل میوه‌، دانه یا ریشه هر گیاه باشد  ادویه نامیده می‌شود.امروزه ادویه‌های نقاط مختلف جهان در تمامی سوپرمارکت‌ها و فروشگاه‌های مواد غذایی یافت می‌شود. . و به صورت خرد یا پودر شده برای عطر و طعم خوراک‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد.

ادویه‌ها و گیاهان معطر علاوه بر اینکه مقداری از ویتامین‌ها و املاح مورد نیاز بدن را تأمین می‌کنند، حاوی آنتی‌اکسیدان‌هایی هستند که عوامل تخریب‌کننده سلول‌ها (رادیکال‌های آزاد) را خنثی و موجب افزایش سطح سلامتی بدن می‌گردد. 

نعناع 

نعناع از برگ‌های خشک‌شده گیاه نعناع تهیه می‌شود. به دلیل عطر و طعم نعناع از آن در قنادی‌ها و تهیه شامپو و صابون استفاده می‌شود. نعناع احساس خنکی را برای پوست به ارمغان می‌آورد و در بسیاری از صنایع غذایی و دارویی و گیاهی از پودر نعناع استفاده می‌شود. در دوران باستان با برگ و پودر نعناع ناراحتی‌های معده را درمان می‌کردند و از همان زمان افراد بسیاری در پی یافتن خواص دارویی آن هستند. پودر نعناع بسیار معطر و ضدنفخ است و اثر خنک‌کنندگی دارد و می‌توان از آن به عنوان یک عامل ضدعفونی‌کننده استفاده کرد.

همچنین ضدانگل، ضددرد و غنی از ویتامین A، C، فیبر، مواد معدنی، آهن، کلسیم و منیزیم است و اسهال، قولنج، نفخ شکم، سوءهاضمه و سوزش سردل را بهبود می‌بخشد. عملکرد روده را بهبود و سندرم روده را درمان می‌کند و از هجوم نوعی کرم روده و اسپاسم کولون جلوگیری می‌کند. جریان صفرا را بهبود بخشیده و ناراحتی‌های ناشی از تهوع، سردرد و میگرن و سرماخوردگی، آنفلوانزا و مشکلات سیستم‌های تنفسی را کاهش می‌دهد و عفونت‌های قارچی همچون عفونت پای ورزشکاران را درمان می‌کند. فیتوکمیکال‌های موجود در آن، خطر ابتلا به سرطان را کاهش می‌دهد و سلول‌های سرطانی را از بین می‌برد. 

 تخم گشنیز 

تقریبا کسی نیست که پودر تخم گشنیز را نشناسد. پودر تخم گشنیز مثل نمک و فلفل مشهور است. پودر تخم گشنیز، گیاه سالانه‌ای است که در بسیاری از نقاط جهان شناخته شده است. این ادویه در بسیاری از غذاهای مختلف خاورمیانه، آسیای مرکزی، مدیترانه، مکزیکی، هندی، چینی، آفریقایی و البته غذاهای اسکاندیناوی مورد استفاده قرار می‌گیرد. با آن ‌طعم و عطر بسیاری از غذاها، افزایش می‌‌یابد. پودر تخم گشنیز سرشار از مواد مغذی و غنی از فیبر محلول و نامحلول، سدیم، ویتامین، کلسیم، فسفر، آهن، کاروتن، ویتامین C و پتاسیم، اسیدهای چرب، ریبوفلاوین و نیاسین می‌باشد.

این پودر، محرک مقوی، ضدنفخ، ضدسرطان، ضدتشنج، ضدورم و آماس مفاصل است. از آنجایی که این ادویه حاوی اسیدلینولئیک و ترکیبات فنلی و فلاونوئیدها است، خواص معجزه‌آسا و بی‌شماری دارد و از امراض معده همچون نفخ، اسهال و تهوع جلوگیری می‌کند. ضددیابت است و قندخون را کاهش می‌دهد، عامل ضدالتهابی است، ترشحات معده را بهبود می‌بخشد، اشتها را افزایش، کلسترول بد را کاهش و کلسترول خوب را افزایش می‌دهد و از قلب محافظت می‌کند. در ضمن دفع سموم بدن را سرعت بخشیده و عفونت‌های ادراری را بهبود می‌بخشد، و ادرارآور، ضدباکتری و ضدقارچ است.

زخم‌ها را ضدعفونی، و قاعدگی را تنظیم و از چشم در برابر بیماری‌های مسری مانند ورم ملتحمه محافظت می‌کند. آشپزخانه بدون وجود پودر تخم گشنیز ناقص است. با این حال اگر زمانی پودر تخم گشنیز در اختیار نداشتید، می‌توانید از گشنیز تازه نیز استفاده کنید. 

هل 

هل بومی جنوب شرق آسیا است که به عنوان ادویه استفاده شده و در اشکال پودر و روغن نیز یافت می‌شود و خاصیت غذایی فراوانی دارد. بسیار معطر است و در تهیه بسیاری از غذاها و نان‌ها و شیرینی‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد. هل انواع مختلفی دارد، از جمله هل سیاه، هل سفید و هل سبز. معده را تقویت و نفخ شکم را درمان کرده و سرفه و سرما خوردگی و تب را نیز برطرف می‌کند. اگر دچار حالت تهوع هستید، به شما توصیه می‌کنیم از دم کرده هل استفاده کنید.

هل مقوی قلب و اعصاب است و برای درمان بیماری‌های روده و ریه نیز استفاده می‌شود و سردرد را کاهش می‌دهد و حملات صرع را نیز درمان می‌کند. هل خاصیت ضدعفونی‌کننده دارد و تقویت‌کننده میل جنسی است و می‌توان از آن به عنوان یک ملین استفاده کرد. از هل برای رفع بوی بد دهان نیز می‌توان استفاده کرد. چای هل، یکی از چای‌های محبوب است. انزال زودرس و اختلال در نعوظ را نیز درمان می‌کند. گروهی معتقدند که هل، افسردگی را درمان می‌کند.

 گلپر  

گیاهی است چند ساله و معطر از تیره چتریان که به شکل ادویه در صنعت غذا و دارو از آن استفاده می‌شود. این گیاه مقوی معده و میکروب‌کش است و سموم بدن را دفع می‌کند. همچنین نشاط‌آور و در هضم غذا بسیار مؤثر است و باد و نفخ شکم را برطرف می‌کند. حافظه را زیاد می‌کند. شیر مادر را افزایش می‌دهد و برای کمردرد نیز مفید است. بهتر است خانم‌های باردار از مصرف زیاد آن خودداری کنند؛ زیرا ممکن است موجب سقط جنین شود. 

 

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر