برندگان نوبل چقدر پول می گیرند

این روزها باهوش بودن هم مزایای خود را دارد.

این روزها باهوش بودن هم مزایای خود را دارد.

جایزه نوبل چیزی فراتر از اعتبار آن است. برندگان  این جایزه بین‌المللی که از سال 1901 برپا شده، همچنین یک مدال طلای 18 عیار و مبلغی نزدیک به 1 میلیون دلار نیز دریافت می‌کنند.

پول این جایزه از ثروت خالق این جایزه و مخترع دینامیت آلفرد نوبل می‌آید که سرمایه‌اش را (حدود 197 میلیون دلار) در یک صندوق امن سرمایه‌گذاری کرد. این جایزه به صورت سالانه به برندگان اهدا می‌شود.

در سال 2016 بنیاد نوبل تصمیم گرفت که هر جایزه شامل 8 میلیون کرون سوئیس (حدود 923179 دلار) باشد. مدال طلا نیز به خودی خود گرانبها است. 2 نفر از برندگان سابق این جایزه، مدال‌های خود را در یک حراجی به قیمت‌های 756000 دلار و 4.7 میلیون دلار فروختند.

در حالی که هر برنده جایزه مدال طلای خود را می‌برد اما اگر بر سر یک عنوان چند  نفر به صورت مشترک معرفی شوند جایزه نقدی تقسیم می‌شود.

به عنوان مثال برندگان جایزه نوبل فیزیک 2016 سه نفر بودند که در مورد تشریح پدیده‌های عجیب و پیچیده در فازهای غیر معمول تحقیق کرده بودند. دیوید تولس از دانشگاه واشنگتن، دانکن هالدین از دانشگاه پرینستون و مایکل کاسترلیز از دانشگاه مایکل کاسترلیتز.

تولس تقریباً نصف جایزه (461.589 دلار) را دریافت کرد و دو نفر دیگر هر کدام 230.794 دلار دریافت کردند.

جایزه نوبل

برندگان نوبل شیمی جایزه خود را به طور مساوی تقسیم کردند. ژان پیر ساواژ از دانشگاه استراسبورگ، جی فریزر استودارت از دانشگاه نورث‌وسترن و برنارد فرینجا از دانشگاه گرونینگن هر کدام 307.726 دلار دریافت کردند.

تنها برنده نوبل پزشکی یوشینوری اوهاسومی از انستیتو تکنولوژی توکیو به خاطر کار روی دوباره بازسازی سلولی جایزه دریافت کرد.

همین‌طور برنده جایزه صلح نوبل امسال رئیس‌جمهور کلمبیا خوان مانوئل سانتوز بود که به خاطر تلاش برای پایان جنگ داخلی در کشورش این جایزه را برد. اوباما رئیس‌جمهور آمریکا در سال 2009 برنده این جایزه شد و او پول آن را به خیریه اهدا کرد.

برنده نوبل ادبیات و اقتصاد هنوز معلوم نشده است و همه منتظر اعلام نتیجه هستند.

 


قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان