ماهان شبکه ایرانیان

جایزه ادبیات نوبل ۲۰۱۶ به باب دیلن رسید

خواننده و ترانه‌سرای آمریکایی باب دیلن (Bob Dylan) جایزه نوبل ادبیات ۲۰۱۶ را عصر روز پنجشنبه ۲۲ مهر تصاحب کرد. برای اولین بار در تاریخ جوایز اسکار ادبیات است که این جایزه به یک ترانه‌سرا و خواننده می‌رسد. همراه بنیتا باشید.

خواننده و ترانه‌سرای آمریکایی باب دیلن (Bob Dylan) جایزه نوبل ادبیات 2016 را عصر روز پنجشنبه 22 مهر تصاحب کرد. برای اولین بار در تاریخ جوایز اسکار ادبیات است که این جایزه به یک ترانه‌سرا و خواننده می‌رسد. همراه بنیتا باشید.

جایزه نوبل ادبیاتCredit: MSN

کمیته سوئدی از کارهای این خواننده با عنوان آمیزه‌ای از شعرهای جدید به همراه سنت در آهنگ‌های آمریکایی یادکرده است. بسیاری از طرفداران ادبیات، نامزدهای دریافت جایزه به همراه گزارشگران بسیار زیادی در شهر استکهلم گرد هم جمع شده بودند و زمانی که نام این خواننده خوانده شد همگی با تشویق او را حمایت کردند. او برای چند جایزه در سال‌های اخیر معرفی‌شده بود ولی کمتر کسی انتظار داشت که یک خواننده بتواند جایزه نوبل را تصاحب کند.

دبیر دائمی آکادمی، سارا دانیوس (Sara Danius) گفته است: باب دیلن بااینکه در دوره‌ای دورتر از یونان باستان زندگی می‌کند ولی همانند آن‌ها توانسته است ادبیات را به‌صورت ترانه و شعر در خوانده‌های خودش جاری کند. باب برای گوش‌ها شعر می‌نویسد، ترانه می‌خواند، اما بهتر است ترانه‌های او را به‌عنوان شعر در نظر بگیرید و بخوانید.

باب دیلن در 24 می، 1941 در مینه سوتا (Minnesota) به دنیا آمد. در یک خانواده طبقه متوسط و یهودی بزرگ شد. او اولین آمریکایی است که از سال 1992 و جایزه‌های که تونی موریسون (Toni Morrison) گرفت، توانسته است نوبل ادبیات را دوباره بگیرد.

در سالگرد 20 سال شروع به کارش، او باکارهایی که انجام داد، توانسته است جهان موزیک فولک (folk music) را به طوفانی از تغییرات مواجه کند، آهنگ‌هایی از او همانند Blowin' in the Wind و The Times They Are A-Changin در مورد مسائل ضد جنگ و جنبش‌های مدنی در سال 1960 سروده شده است. دیلن همچنین در سال 2008 جایزه پولیتزر (Pulitzer Prize) را به خاطر کمک‌های بشردوستانه به موزیک و فرهنگ در امریکا دریافت کرد. این جایزه آخرین جایزه نوبل این ماه بود. شش جایزه دیگر در 10 دسامبر که سالگرد مرگ بنیان‌گذار نوبل، الفرد نوبل است داده خواهد شد.


قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان