ماهان شبکه ایرانیان

کوپه‌های جاودانه

وقتی صحبت از ماشین‌ های جذاب و سریع می‌کنیم محال است بتوانید از کلاس C خودروها به‌راحتی بگذرید، ماشین‌های کوپه (coupé) قدیمی

وقتی صحبت از ماشین‌ های جذاب و سریع می‌کنیم محال است بتوانید از کلاس C خودروها به‌راحتی بگذرید، ماشین‌های کوپه (coupé) قدیمی. اگر شما هم ازجمله افرادی هستید که به‌سرعت نور سفر می‌کنند (سریع و سبک) این ماشین‌ها، برای شما ساخته‌شده‌اند. در این مقاله تلاش کرده‌ایم تا تعدادی از این ماشین‌ها که انتخاب کردن 10 عدد از آن‌ها بین بیشمار سخت بود را، معرفی کنیم. شاهکارهایی که سخت بتوان همانند آن‌ها را دوباره در جاده‌ها مشاهده کرد. قبول داریم که این ماشین‌ها شاید داشتنشان سخت باشد، اما ما کار سخت‌تر را انجام دادیم و توانستیم از میان تعداد زیاد زیباترین‌ها و جذاب‌ترین‌ها، انگشت‌شمار را انتخاب کنیم. همراه بنیتا باشید تا نتیجه این گزینش را مشاهده نمایید.

جگوار ای-تایپ 1961 (1961 Jaguar E-Type)

جگوار ای-تایپCredit: Dmarge

ما می‌توانستیم کل این مقاله را به تعریف و تمجید از جگوار ای-تایپ 1961 اختصاص دهیم. جگوار ای-تایپ 1961 یکی از زیباترین و بهترین ماشین‌هایی در طول تاریخ است که طراحی و تولیدشده است. آئرودینامیک این ماشین توسط دو مهندس به نام‌های مالکم سایر (Malcolm Sayer) و سیر ویلیام لیونز (Sir William Lyons) طراحی‌شده است. عنصری که توانسته است از سال 1961 تاکنون افراد بی‌شماری را در نگاه اول متحیر کند. این ماشین یک ترکیب کشنده از زیبایی، عملکرد عالی، قیمت متناسب با عملکرد است. ماشین مدرن اسپرت آن زمان که می‌تواند لطیف هم باشد. ما تنها افرادی نیستیم که به زیبایی این خودرو اعتراف کرده‌ایم، انزو فراری (مؤسس فراری) در یک مصاحبه جگوار ای-تایپ را زیباترین ماشین ازنظر طراحی عنوان کرده است. این ماشین یکی از 6 ماشینی است که در موزه هنرهای مدرن نیویورک نگه‌داری می‌شود.

مازراتی اِی 6 جی/ 54 (1955 Maserati A6G/54)

مازراتی اِی 6 جی/ 54Credit: Dmarge

مازراتی اولین ماشین رسمی و تنها مورد از ماشین‌های مسابقه و جاده‌ای خودش تحت عنوان اِی 6 را معرفی کرد و در سال 1947 در مراسم نمایش موتورهای ژنو به نمایش گذاشت. مازراتی تصمیم گرفت تا با تکیه‌بر بدنه و طراحی مدل اِی 6 مدل جدیدتری را توسعه و تولید کند که با عنوانی 6 جی/ 54 معرفی شد. طراحان اتومبیل بزرگ دنیا، زاگاتو پاگانی (Zagato)، پیترو فورا (Pietro Frua)، برتون (Bertone)، ویجنال (Vignale)، پینینفارینا (Pininfarina)، جیا (Ghia) و کاروزریا (Carrozzeria) همگی به تکرارناپذیر بودن و بی‌مثال بودن طراحی این ماشین اعتراف کرده‌اند. کاری که طراحان مازراتی کردند این بود که یک موتور دو لیتری به همراه سیستم هوا رسانی را تقویت کردند. از این نمونه ماشین 60 عدد وجود دارد که در طول سه سال ساخته‌شده‌اند. واقعاً نمونه محدود و نایابی از صنعت مازراتی در تولید ماشین است.

بی ام دبلیو 503 1959 (1959 BMW 503)

بی ام دبلیو 503Credit: Dmarge

این مدل را می‌توان اولین کوپه مسابقه‌ای بی ام دبلیو بعد از جنگ دانست. این ماشین در سال 1955 و نمایشگاه بین‌المللی موتور در فرانکفورت رونمایی شد و توانست به‌عنوان یک میراث درخشان از بی ام دبلیو و بازگشت او به مسابقات اتومبیل‌رانی شود. این ماشین از یک موتور 2٫3 لیتری بهره می‌برد که قدرتی در حدود 170 اسب بخار دارد. هشت سیلندر زیر کاپوت این ماشین خوابیده است که با یک استارت اسب سرکشی را بیدار می‌کند. طراح این اتومبیل، جوانی به نام آلبرکت گارِف گورتز (Albrect Graf Goertz) است که از همان روزها به فکر طراحی ماشینی لوکس بوده و در طراحی این اتومبیل از شیشه‌های برقی، چرم دست‌دوز و باکیفیت استفاده کرد. تمام صندلی‌ها و داشبورد این ماشین چرمی است. متأسفانه هزینه تولید واقعی این اتومبیل در حدود دو برابر پیش‌بینی‌های شرکت شد و ای عامل باعث شد در طول 3 سال فقط 400 دستگاه از این ماشین تولید شود.

فراری 400 آمریکایی برتر 1962(1962 Ferrari 400 america)

فراری 400 آمریکایی برترCredit: Dmarge

فراری امریکا مدل‌های برتر و منحصربه‌فرد (تک) فراری بودند که در سال‌های 1950 و 1960 تولید شدند. دو مدل از این ماشین‌ها به نام‌های 400 و 410 با عنوان آمریکایی‌های برتر معرفی و شناخته‌شده‌اند. نسخه 510 در سال 1955 به بازارها راه پیدا کرد که می‌توان گفت دران زمان سریع‌ترین ماشین آمریکایی بود و چهار سال بعد (1959) ماشین مدل‌بالاتری با شماره 400 وارد بازار شد که عنوان آمریکایی برتر را از برادر خودش به ارث برد. این ماشین‌ها در کیت بدنه پینینفارینا (Pininfarina) و سه مدل کوپه، اسپایدر و کروک ارائه شد. مدل 400 دارای موتور کوچک‌تر 4 لیتری کمبو (Combo) بود که می‌توانست نیرو و شتاب بهتری نسبت به مدل 410 تولید کند. مدل‌های بسیار اولیه 400 به سفارش جیانی آنیلی (Gianni Agnelli) مؤسس و مالک شرکت اتومبیل‌سازی فیات (Fiat) ساخته شدند. 46 دستگاه دیگر از فراری 400 ساخته شد که در 32 مورد از آن‌ها از آئرودینامیک کوپه استفاده شد.

بوگاتی 57 اس سی آتلانتیک 1938 (1938 Bugatti 57SC Atlantic)

بوگاتی 57 اس سی آتلانتیکCredit: Dmarge

فقط 710 دستگاه از اتومبیل بوگاتی تیپ 57 اس سی در طول سالهای 1937 تا 1940 ساخته شد. در میان بوگاتی 57 اس سی، مدل آتلانتیک مدل منحصربه‌فردی بود که سریع‌تر و همچنین گران‌قیمت‌تر از سایر اس سی 57 ها بود. برخی معتقد هستند که بوگاتی 57 اس سی آتلانتیک اولین ماشین مسابقه‌ای جاده‌ای جهان است. بدون شک بوگاتی 57 اس سی آتلانتیک با صورت پف‌کرده، چراغ‌های مخصوص آن دوران، گل گیرهایی بالا زده از چرخ‌ها بی‌شک اولین برگ از تاریخ خودروهای اسپرت و کوپه خیابانی است. خبر بد این است که 4 دستگاه از این ماشین ساخته شد که 1 یا 2 دستگاه متعلق به رالف لورن (طراح آمریکایی) است که در هنوز هم زنده و سرحال هستند.

کوروت استینجری سی 2 1963 (1963 Corvette Stingray C2)

کوروت استینجری سی 2Credit: Dmarge

اگر استینجری سی 2 تنه درختی از خانواده کوروت باشد، اصالت و نسب خودش را مدیون دو پروژه جنرالز موتور است، پروژه‌هایی با عنوان‌های مسابقات میشل و کیو کوروت (Q-Corvette) که یک ماشین مفهومی کوچک، سبک و همچنین چالاک‌تر از مدل‌های ساخته‌شده کوروت تا قبل از ساخت سی 2 است. این مدل نتوانست زیاد در میان طرفداران کوروت زنده باقی بماند و مدل جایگزین آن سی 2 به لطف چسبندگی بالا و قدرت بالای موتور خودش گوی سبقت را از کیو ربود. اولین نسخه از مدل سی 2 در سال 1963 عرضه شد. این مدل بیشتر به شکل گوه مانند و شیشه‌های عقب خودش معروف شده بود. به لطف ویژگی‌های فرارتر از زمان خودش، انجمن ماشین‌های اسپرت جهان، در سال 2004 این ماشین را در جایگاه پنجم ماشین‌های اسپرت در سال 1960 قرار دارد.

استون مارتین دی بی 5 1963 (1963 Aston Martin DB5)

استون مارتین دی بی 5Credit: Dmarge

می‌خواهید همانند جیمز باند باشید باید این ماشین را داشته باشد. دی بی 5، به‌افتخار مالک جوان استون مارتین که در سن 35 سالگی درگذشت این مدل تولید شد و با سری فیلم‌های 7 و سواری‌های دیدنی و جلوه‌های ویژه آن فیلم معروفیت بیشتری به دست آورد. این مدل از مدل قبلی خودش دی بی 4، ویژگی‌های زیادی را به ارث برد اما یکی از نقاط قوت و تقویت‌شده آن می‌تواند تبدیل موتور 3٫7 لیتری آن به 4 لیتری است. همچنین سیستم انتقال 5 سرعته و کاربراتور جدید هم از تغییرات این مدل می‌تواند باشد. از دیگر مواردی که به خاص بودن این ماشین کمک می‌کند می‌توان به شیشه‌های برقی، صندلی‌های تمام چرم، مخزن سوخت دوتایی، کیفیت ساخت بالا و همچنین اطفاء حریق آن اشاره کرد.

مرسدس بنز 220 اس 1958 (1958 Mercedes-Benz 220S)

مرسدس بنز 220 اسCredit: Dmarge

بعد از جنگ جهانی دوم شرکت بنز، سری جدیدی از ماشین‌های خودش را در سال 1953 معرفی کرد. در میان این ماشین‌ها که به‌عنوان پانتون (Ponton) و از کلمه المانی پانتوون (pontoon) سرچشمه می‌گرفت بانام مرسدس بنز 220 اس معروف شد. خط تولید ای خودرو در سال 1956 راه‌اندازی شد شباهت بسیار زیادی به خط تولید 220 ای داشت، اما در این مدل موتور 2٫2 لیتری و شش سیلندر خطی بکار رفته بود. این خودرو نسبت به مدل ای، دارای زیبایی بیشتری بود، سپر یکدست و نوار کرومی که در گلگیرها و درب عقب و جلو خودرو قرارگرفته بود از ویژگی‌های این خودرو است. اغلب 220 اس را اولین اتومبیل از کلاس E خودروهای بنز می‌دانند، ولی دران زمان هنوز کلاس‌بندی مانند کلاس‌بندی‌های امروزی برای خودروهای مرسدس بنز انجام‌نشده بود.

لامبورگینی میورا 1966 (1966 Lamborghini Miura)

لامبورگینی میوراCredit: Dmarge

تعداد کمی از خودروها تأثیرگذاری میورا را داشتند. میورا در سال‌های 1966 تا 1973 ساخته شد، سریع‌ترین خودرو زمانه خودش که علاوه بر سرعت‌بالا، عملکرد بالا موتور، دو نفرِ بودن، موتور وسط و همچنین اسپرتی که همه این خصوصیات باعث شده بود از محبوب‌ترین‌های زمانه خودش باشد. می‌توانیم به‌صورت بهتر این‌گونه بیان کنیم که ماشین‌های اسپرت امروزی را مدیون لامبورگینی میورا هستیم. تأثیرگذارتر خواهد بود اگر بدانید که لامبورگینی بعد از سه سال از تغییر شرکت خودش از تراکتورسازی به ماشین‌سازی توانست ای خودرو را تولید کند. میورا در سال 1966 در نمایشگاه اتومبیل ژنو رونمایی شد و تا سال‌های 1974 بدون رقیب باقی ماند تا اینکه مدل‌بالاتر و کوپه کونتاچ (Countach) جای آن را گرفت.

پورشه 911 1963 (1963 Porsche 911)

پورشه 911 Credit: Dmarge

باور کنید یا نه پورشه 911 دومین خودرویی بود که توسط تولیدکننده خودروهای اسپرت اشتوتگارتی تولید می‌شد، به‌عبارت‌دیگر آن‌ها در دومین ماشین خود یک محصول بی‌نهایت تأثیرگذار درزمینهٔ ماشین‌های اسپرت تولید کردند! این خودرو در سال 1963 و نمایشگاه خودروهای فرانکفورت معرفی شد و از آن زمان تاکنون طرفداران و شیفتگان بسیار زیادی به دست آورده است. در نظرسنجی که در سال 1999 انجام شد این خودرو در رده پنجم خودروهای قرن قرار گرفت. این خودرو، بعد از مدل 356 پورشه وارد بازار شد و بسیاری از ویژگی‌های همان خودرو در 901 و 911 وجود داشت. 901 تولید محدود بین این دو مدل محبوب را داشت.



قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان