مقدمه
بشر، فارغ از هر گرایش دینی و مذهبی از آبشخور کوثر مهدویّت به تناسب نیاز و توجه خویش بهره مند شده است. همه انسان ها به نوعی به مهدویّت- که تابلوی هدایت بشر به سوی فلاح و رستگاری است- چشم دوخته اند و بدیهی است در مسیر طولانی و پر خطر انسانیت، غفلت از آن، موجب گمراهی و احساس سردرگمی خواهد بود.
جوهره ی استمرار ادیان الهی بشارت و امیدبخشی بوده که مصداق اتم و اکمل آن، تحقق وعده ی الهی به ارسال نجات دهنده و موعودی است که در آخرالزمان خواهد آمد. از کجا معلوم که همه ی موعودهایی که تاکنون می شناسیم: از بودای پنجم، کریشنا و سوشیانت گرفته تا میترا، یوشوا، مهدی سودانی، باب، بهاء، میرزاغلام احمد قادیانی هندی، از کبّالا و مهدی خلیفه گرفته تا دیگر متمهدین و... همه بشارت دهنده ی خاتم منتظران، مهدی موعود (عجل الله تعالی فرجه الشریف) نباشند؟ موعودی که غیر از انبیای دیگر الهی، خاتم پیامبران حضرت محمد (صلی الله علیه و آله و سلم) نیز آن را بشارت می داده و همه جانشینان پیامبر اسلام (صلی الله علیه و آله و سلم) آرزوی زیارت او را می کشیدند که شاید بتوانند در زمره ی مسافرانی سوار بر کشتی نجاتی که مهدی موعود (عجل الله تعالی فرجه الشریف) ناخدای آن باشد، قرار گیرند.
هرچه باشد انتظارش شیرین است و همین انتظار است که ما را بر آن می دارد تا معطوف به هدف، مقاوم و مصمّم مرکب امید و سازندگی را در جاده ی تکامل رو به پیش برانیم. برای مهدی پژوهان عزیز جالب خواهد بود که بدانند رویکرد برون دادهای علمی، تحقیقی و پژوهشی جهان به مهدویّت که نماد زنده و کاربردی و پویایی آن پایان نامه ها و تزهای علمی مراکز علمی جهان است، درباره ی مهدویّت رو به شتاب و افزایش است. برای آشنایی و استفاده ی علاقه مندان مهدی پژوه، کتاب شناسی(کتاب نامه) اجمالی از منابع لاتین و ترجمه شده به لاتین، درباره ی مهدویّت تقدیم می گردد. امید که در آینده جامع تر و به صورت کتاب شناسی توصیفی به محضر سرگشتگان وادی مهدویّت تقدیم شود:
A comparison of the sunni Caliphate and the shi' i imamate Andream.Farsakh,59(1969)pp.50-63,127-141.
1.مقایسه ای بین خلافت اهل سنت و امامت شیعه، آندریا م.فرسخ، 1969.
A discussion concerning the mahdi(’a),muhammad Baqir al-sadr,(Translator)Mujahid Husayn Al-Tawhid,14i,1997,pp.13-40
2.بحث پیرامون حضرت امام مهدی (عجل الله تعالی فرجه الشریف) سید محمدباقر صدر، ترجمه مجاهد حسین، التوحید ج1/ 14، 1997، ص 13-40.
A letter from the Mahdi Muhammad Ahmad to General,C.G.Gordon.,G.Sverdrup Jonrnal of the American Oriental Societry,31(1911)pp.368-369.
3.نامه ای از مهدی محمد احمد به همه، گوردن سی.جی. و سوردروپ جی. نشریه ی انجمن شرق شناسی امریکا، 31، 1911، ص 368-369.
Abd Allah b.al-Zubayr and the Mahdi. W.Madelung, 'Abd Allah Ibn al-Zubayr,Jonrnal of Near Eastern Studies,40,1981,pp.291-305
4.عبدالله پسر زبیر و مهدی، مادلونگ ویلفرد، نشریه مطالعات خاور میانه، 40، 1981، ص 291-305.
Ahmad Zayni Dahlan's Al-futuhat al-islamiyya:a contemporary view of the Sudanese Mahdi,H.J.Sharkey,Ahmad b.Zayni Dahlan,Sudanic Africa,5,1994,pp.67-75
5.الفتوحات الاسلامیه، احمد زینی دهلان: نگاهی نو به مهدی سودانی، آفریقایی سودانی، 1994، 5، ص 67-75.
Al Mahdi and the end of time,Muhammad Ibn Izzat Muhammad "Arif,London:Dar al Taqwa,1997,pp74
6.حضرت امام مهدی (عجل الله تعالی فرجه الشریف) و آخرالزمان، محمد پسر عزت عارف، لندن، دارالتقوی، 1997، 74 صفحه.
Al-Juwayni’s doctrine of the imamatc / by Zaid Bin Mohamad. 1995. Notes: Thesis (Ph.D.) --University of Edinburgh, 1996. Subject(s): Imam al-
’Abd al-Mali Kibn ’Abd Allah, 1028-1085- Theses. Imamatc-Thescs.
7.امامت از دیدگاه جوینی، عبدالله پسر مالک(126-224)؛دانشگاه ادینبورگ، 1996، تز دکتری.
Al-Sayyid ’Abd al-Rahman al-Mahdi (1885-1959) et I’héritage mahdiste au Soudan oriental, N. Grandin, al-Sayyid ’Abd al-Rahman al-Mahdi, Maisonneuve et Larose, 1982,pp.217-226.
8.السید عبدالرحمان المهدی(1885-1959)و میراث مهدی گرایان سودان، ن.گراندین، پاریس، لاروس و میسونیو، 1982، ص 217-226.
An early Islamic apocalyptic chronicle,Cook,M.Journal of Near Eastern Studies,52i,1993,pp.25-29
9.وقایع نگاری مکاشفه ای(1)صدر اسلام، م.کوک، نشریه ی مطالعات خاورمیانه، 52، 1993، ص 25-29.
An Introduction to the Kabbalah.Moshe Hallamish,(Albany:SUNY,1999),379p
10.مقدمه ای بر کبّالا، موشه هالامیش، آلبانی، سانی، 1999، ص 379.
Apocalypse and authority in Islamic tradition:the emergence of the twelve leaders,Rubin,U
11.مکاشفه و اقتدار در سیره ی اسلامی: پیدایش امامان دوازده گانه، رابین یو.
Apocalyptic eschatology in the Gospel of Matthew/David C.sim.Cambridge;New York:Cambridge University Press,1996,xvii,282p
12.غایت شناسی مکاشفه ای در انجیل متی، سیم دیوید، نیویورک، کمبریج، 1996، 282صفحه، تجدید چاپ تز دکترای مؤلف از دانشکده ی سلطنتی لندن، 1992.
Apocalyptic expressions in the early Islamic world.Morony.M.G.Medieval Encounters 4iii,1998,175-177
13.اصطلاحات مکاشفه ای در جهان اسلام اولیه، مارونی، اتفاقات میان دوران میانی، 1998، 4/3، ص 175-177.
Apocalypticism and millennialism: shaping a believers church eschatology for the twnenty - first century/edited by Loren L. Johns. Other Author(s): Johns, Loren L. Kitchener, Ont.: Pandora Press, c2000.419p.
14.مکاشفه گرایی و هزاره گرایی(2): شکل گرفتن کلیسای معتقدین به غایت شناسی برای قرن21، لُرن جانز، کیشنر آنت، انتشارات پاندورا،2000، 419صفحه.
Apocalypticism in the Western tradition/Bernard McGinn,1937-Aldershot:Variorum,1994,X,[324]p
15.مکاشفه گرایی در سیره ی غرب، برنارد مک گین(1937)آلدرشات، 1994، 324صفحه.
Authority and political culture in shi'ism.Ed.Said Amir Arjomand Albany:State University of New York Press,1988pp25-53
16.اقتدار و فرهنگ سیاسی در شیعه، سید امیر ارجمند، آلبانی، سانی، 1988، ص 25-53.
Biographie des Imams:Imam Hasan al'Askari:1 'Imam al-Mahdi al-(11th Shi'i Imam)Hasan al-'Askari,Aux Sources de la Sagesse,5/17,1998,pp.65-84.
17.زندگی نامه ی امامان: امام حسن عسکری (علیه السّلام)، حضرت امام مهدی (عجل الله تعالی فرجه الشریف)، منابع و شخصیت ها5/17، 1998، ص 65-84.
Christ and the future in New Testament history/by Edward Earle Ellis.Variant;Boston:Brill,2000,xvii,323p
18.عیسی (علیه السّلام) و آینده در تاریخ کتاب عهد جدید، ادوارد ارل الیس، لیدن، بریل، 2000، 323صفحه.
Counting the days to Armageddon:Jehovah's Witnesses’ and the second presence of Christ/Robert Crompton.Cambridge:Lutterworth 1996.160p.
19.شمارش روزها تا آرماگدون(3): مشاهدات یهودا و حضور دوباره مسیح، رابرت کرامتون، کمبریج، 1969، 160صفحه.
Critères objectifs appliqes à la discussion des Hadiths sur 1’Imam al-Mahdi,Thamir H.H.al-Amidi,Aux Sources de la Sagesse,3/10,1996,pp.29-42.
20.اهداف و معیارهای مناسب برای بررسی احادیث حضرت امام مهدی (عجل الله تعالی فرجه الشریف) ثمیر، اچ، العامدی، مصادر و اعلام، 3/10، 1996، ص 29-42.
Danger signs in prophecy:read the manual/Randolph F.Busby. Gainesville,FL:Maranatha Ministries,INc,2000,vii,246p
21.نشانه های خطر در پیش گویی: راهنما را بخوان، راندولف بوسبای، گینزویل مؤسسه ی ماراناتا، 2000/3، 246 صفحه.
Das Reich des Mahdi und der europ kische Imperialismus, M.Herren, al- Mahdi Muhammad Ahmad b.' Abd Allah, Historische Mitteilungen. 6ii. 1993. pp.235-249.
22.امپراتور حضرت امام مهدی (عجل الله تعالی فرجه الشریف) و امپریالیزم اروپا، م.هرن، اسناد تاریخی، 6/2، 1993، ص 199-228.
Die spktsassanidischen und schiitischen Mahdi-Erwartungen,K.Czeglédy,The Arabist
23.انتظار حضرت امام مهدی (عجل الله تعالی فرجه الشریف) در شیعه و ساسانیان، ک.زگلدی
En oversikt over Mahdi-gestalten i Islam,J-O.Blichfeldt,Religion och Bibe 137,1978,pp.22-32
24.حضرت امام مهدی (عجل الله تعالی فرجه الشریف) در اسلام، جی. او.بلیش فلت، دین و کتاب مقدس، 137، 1978، ص 22-32.
Eschatological rationality:theological issues in focus/Gerhard Sauter,Grand Rapids,Mich:Baker Books,c1996.207p.
25.عقلانیت غایت شناسانه: بررسی موضوعات کلامی، گرهارد ساتر، Grand Rapids,Mich، بیکر بوکس، 1996، 207صفحه.
Eschatology and the dating of Traditions.M.Cook,Princeton Papers in Near Eastern Studies,1992,pp.23-47
26.غایت شناسی و تعیین وقت در روایات، م.کوک، مقاله های پرینستون در مطالعات خاورمیانه، 1، 1992، ص 23-47.
Eschatology and the shape of Christian Belief/Robert Colin,Doyle,Carlisle,Cumbria:Paternoster Press,1999,ix,324p.
27.غایت شناسی و شکل گرفتن عقیده ی مسیحیت. رابرت کلین؛ دویل کارلیسل، انتشارات پاتر نوستر، 1999/9، 342صفحه.
Eschatology in the Bible and in the Jewish and Christian trdition / edited by Henning Graf Reventlow. Other Author(s): Reventlow, Henning, 1929-,Sheffield: Sheffield Academic, cl997.267p.
28.غایت شناسی در تورات و انجیل و منابع یهودیت و مسیحیت، رونتلو هنین گراف(1929)، شفیلد، 1997، 267 صفحه.
Eschatology in the Greek Psalter/ by Joachim Schapcr. Tbingen: J.C.B. Mohr (Paul Siebeck), c 1995. xii, 212p; Revision of the author’s thesis (Ph.D.--University of Cambridge, 1993).
29.غایت شناسی در انجیل(کتاب مزامیر) یونان، شیپر جواشیم، توبینگن، 1995، 212صفحه، تجدید چاپ، تز دکترای مؤلف از دانشگاه کمبریج(1993).
Eschaology,messianism,and the Dead Sea scrolls/edited by Craig A.Evans and Peter W.Flint.W.B.Eerdmans,c1997.xii,176p
30.غایت شناسی، موعود گرایی و طومارهای فهرست های بحرالمیت، کریگ ا.ایوانز؛ پیتر فلینت، اردمانز، 1997، 176صفحه.
Eschatology:W.C.Chittick, Islamic spirituality : foundations. Ed.Seyyed hossein Nasr London: Routledge & Kegan Paul , 1987,p SCM Press, 1989,)World Spirituality: an Encyclopedic History of the Religious Quest, 19)pp.379-409,1989.
31.غایت شناسی، شیتیک ویلیام؛ اصول معنویت اسلامی، سید حسین نصر، لندن، روتلج و کیگان پل، 1978؛ تاریخ دائرة المعارف مسائل مذهبی، 19، ص 378- 409، 1989.
Expecation of the millennium: shi' ism in history. Edited, annotated, and with an introduction by
. Seyyed Hossein Nasr, Hamid Dabashi Seyyed Vali Reza Nasr.
32.انتظار هزاره شیعه در تاریخ: همراه ویرایش و مقدمه ی سید حسین نصر، حمید دباشی، سید ولی رضا نصر.
Hamzah al-faqir in Three whom the world Awaits:the Expected Mahdi,the False Messiah,Messiah Jesus(Amman,1995)
33.حمزه فقیر در میان سه شخصیتی که جهان در انتظار آنها هستند: مهدی منتظر (عجل الله تعالی فرجه الشریف)(4)مسیح دروغین، حضرت عیسی (علیه السّلام)، عمان، 1995.
History of Mahdism in the Sunni Arab World Today, Timothy Furnish,"International Institute for the Srudy of Islam in the Modrn World Newsletter, (Aplil 1999).
34.تاریخ مهدویت در جهان عرب سنّی مذهب امروز؛ فورنیش تیموثی، خبرنامه ی مؤسسه ی بین المللی مطالعات اسلام در جهان امروز، آوریل 1999.
Hope against hope: Christian eschatology in contemporary context . Richard Bauckham and Trevor Hart. Other Author (s): Hart, Trevor A.London : Darton Longman & Todd, 1999. xiv, 233 p.
35.امید در مقابل امید: غایت شناسی مسیحیت در آثار جدید، بوخام ریچارد؛ هارت تریور، لندن، دارتون لانگمن وتاد، 1999، 14 صفحه، مقدمه و 233 صفحه.
Hope fore the millennum.David pawson,Hoddor & Stoughton Religious Division,London UK,80p
36.به امید هزاره، پاسون دیوید؛ استافتون هودر، لندن، 80 صفحه.
Hope in Barth's eschatology;interrogations and transformations beyond tragedy/John C.McDowell.Aldershot:Ashgate,2000.248p.
37.امید در غایت شناسی«بارث»: پرسش ها و دگرگونی ها ورای تراژدی، مک دوئل جان، اشکیت، 2000، 284صفحه.
Iḿam Mahdi, sha_k_ħs iyat va hāqiqat / As’ as Qjasim Sanbhali. Published/Created: Múrādābad: Ŝhah Vaĺiullah Fa’undeshan, 2000. Description: 431 p.
38.حضرت امام مهدی (عجل الله تعالی فرجه الشریف) شخصیت و حقیقت، سنبهالی اسعد قاسم، مرادآباد، بنیاد شاه ولایت، 2000، 431صفحه.
Imam absconditus and the beginnings of a theology of occultation:Imami shi’ism circa 280-90 A.H./900 A.D
39.پنهان شدن امام از دیده ها و آغاز اندیشه ی غیبت: شیعه ی امامیه، سیرکا 280-90هجری/ 900 میلادی.
Imam Akhiruzzaman Miran Sayyid Muhammad Janpury mahdi Mauood(A.S)Ki hayati pak/Sayyid muhammad ydullahi
40.امام آخرالزمان، میران سیدمحمد جانپوری، زندگی مهدی موعود (عجل الله تعالی فرجه الشریف)، سید محمد یداللهی.
Imam and community in the pre-Ghayba period’E.Kohlberg
41.امام و جامعه در دوران پیش از غیبت، کهلبرگ.
Imam Mahdi dan resikonya / [Arkanuddin Masruri]. Published/Created: [surakarta]: Lembaga Theologia Surakarta, [1982] Description: 56 p.
42.حضرت امام مهدی (عجل الله تعالی فرجه الشریف) و resikonya، منصوری ارکان الدین، سوراکارتا، سوراکارتا تئولوجیا لیمباگا، 1982، 56صفحه.
Islam and the end of history, Ali A. Mazrui, F. Fukuyama, American Journal of Islamic Social Sciences, 10 iv, 1993, pp. 512-535. (Fukuyama’s thesis on the’ end of history’.)
43.اسلام و پایان تاریخ، علی مزروعی؛ فوکویاما اف، نشریه ی آمریکایی علوم اجتماعی اسلامی، 10/4، 1993، ص 512-535، نظریه ی فوکویاما در مورد پایان تاریخ.
Islam and the end of history,Ali A.Mazrui,F.Fukuyama,Kajian Malaysia,11 ii,1993,pp.1-27(Fukuyama's thesis on the end of history)
44.اسلام و پایان تاریخ، علی مزروعی؛ فوکویاما اف، کاجیان مالزی، 11/2، 1993، ص 1-27، نظریه فوکویاما در مورد پایان تاریخ.
Islam and the ligitimation of power: the Mahdi-revolt in the Sudan, R. Peters, al-Mahdi Muhammad Ahmad, XXI. Deutscher Orientalistentag ... 1980 in Belin.
45.اسلام و مشروعیت قدرت: شورش مهدی در سودان، پیترز، آر...؛ المهدی محمد احمد، شرق شناسی آلمان برلین، 1980.
Islamic messianism:the idea of Mahdi in twelver Sh'iism/Abdulaziz Abdulhussein Sacedinal 1942.Albany:State University of New York Press,c1981.x,230p
46.منجی گرایی اسلامی: مهدویت در شیعه امامیه، ساشادینا عبدالعزیز عبدالحسین(1942)آلبانی، سانی، 1981، 230صفحه.
It must be the end of time: apocalyptic Ahadith as a record of the Islamic community’s reactions to the turbulent first centuries, Campbell, Sandra, Muhammad, the Prophet Medieval Encounters, 9 iii, 1998 pp.178-187.
47.باید آخرالزمان باشد: احادیث مکاشفه ای به عنوان سندی از عکس العمل جامعه ی اسلامی به قرن متلاطم اولیه، ساندرا کمبل، مباحث نبوت دوران میانی، 4، 1998، ص 178-187.
Jcsuss Christ (’Isa) in the mirror of Shi’i narrations/ selectid, edited & translated by Mahdi Muntazir Qa’im & Muhammad Lcgenhausen, Mahdi Muntazir Qa’im Al-Tawhid, 13 iv, 1996, pp. 45-56.
48.حضرت عیسی (علیه السّلام) در آینه ی روایات شیعه، گزیده، ویرایش و ترجمه ی مهدی منتظرقائم؛ و محمد لگنهاوسن، التوحید، 13، 1996، ص 45-56.
Jesus the Saviour:Studies in New Testament theology/Lan Howard,Marshall 1934-London:SPCK,1990,329p
49.حضرت عیسی (علیه السّلام) منجی: مطالعاتی در الهیات کتاب عهد جدید، لن هوارد مارشال(1934)لندن، 1990، 329صفحه.
Jewish and Muslim messianism in Yemen,B.E.Klorman,International Journal of Middle East Studies,22,1990 pp.201-228
50.منجی گرایی یهود و مسلمانان در یمن، کلارمن بی، نشریه ی بین المللی مطالعات خاورمیانه، 22، 1990، ص 201-228.
Jewish Communities in the Ottoman Empire, J. Barnai, Ottoman and Turkish Jewry: community and leadership. Ed. A.Rodrigue, Bloomington: Indiana University Turkish Studies, 1992, (Indiana University, Turkish Studies Series, 12) pp. 167-182.
51.جوامع یهود در امپراتوری عثمانی، بارنایی جی، یهودیان ترکیه و عثمانی: جامعه و رهبری رادریگ21، بلومینگتن: مطالعات ترکی دانشگاه ایندیانا، 1992،سری: 13، ص 168-182.
Jewish and Missianism in the modern era: metaphor and meaning/ edited by Jonathan Frankel. Other Author (s): Frankel, Jonathan. Makhon le-Yahadut zemancnu. New York: by Oxford University Press, 1991. xv, 439 p.
52.یهود و منجی گرایی در عصر جدید: استعاره و معنی، فرانکل جناتان، نیویورک، انتشارات دانشگاه آکسفورد، 1991، 439صفحه.
Les Anglais et le Mahdi.Les responsabilitiés angaises dans l'abandon de,Gordan.J.Doillon Revue de'Histoire des Colonies Francaises,22(1934)pp.73-126
53.انگلیس و مهدی (عجل الله تعالی فرجه الشریف) جردن جی. نشریه ی دویلن تاریخ مستعمرات فرانسه، 22، 1934، ص 73-126.
L'Imam al-Mahdi et la formation du noyau vertueux,Muhammad Bâpir al-Hakim,Aux Soruces de la Sagesse,3/9,1996 pp.39-43
54.حضرت امام مهدی (عجل الله تعالی فرجه الشریف) و پیدایش اصل تقوی، محمدباقر حکیم (رحمه الله)، اعلام و مصادر، 3/9، 1996، ص 39-43.
Living at the end of the ages: apocalyptic expectation in the radical reformation / Walter Klaassen. 1926 - Lanham, Md; London: University Press of America Waterloo, Ontario: Institute for anabaptist and Mennonite Studies, Conrad Grebel College,c 1992. xi, 150 p.
55.زندگی در پایان زمان ها: انتظار مکاشفه ای در اصلاح گرایی تندرو، کلاسن والتر(1926)لندن، انتشارات دانشگاه واترلو آمریکا، اونتاریو مؤسس مطالعات آناباپتسیت و منونیت، دانشکده ی کونارد گریبل، 1991، ص 150.
Mahdi adn millennium: messianic dimensions it the development of Ottoman imperial ideology/ Cornell H. Fleischer, The great Ottoman-Turkish civilisation. Vol. 3. Philosophy, science and institutions. Editor-in-chief Kemal icek Ankara: Yeni Turkiye, 2000 pp.42-54.
56.حضرت امام مهدی (عجل الله تعالی فرجه الشریف) و هزاره: جنبه های منجی گرایی در تطور اندیشه ی امپراتوری عثمانی، فلیشر کُرنل، تمدن بزرگ ترکیه ی عثمانی، ج3، فلسفه، علم و زیرساخت ها، مسئول. ایشیک کمال آنکاراینی ترکیه، 2000، ص 42-54.
Mahdiism and the Egyptian Sudan: being an account of the rise and profress of Mahdiism, and of subsequent events in the Sudan to the present time / Wingate, F.R. (Francis Reginald), 1861-1953. London: Macmillan, 1891. 617p.23cm. Mahdism.
57.مهدویت و سودان: بیان پیدایش و پیشرفت مهدویت و رخدادهای متعاقب در سودان تا اکنون؛ ف.ر.وینگیت؛ رگینالد فرانسیس (1861-1953)لندن مک میلان، 1891، 617صفحه.
Mahdism in West Africa:the Ijebu Mahdiyya movement/Peter B.Clarke.Clarke,Peter B.(Peter Bernard),1940-London:Luzav Oriental,1995,224p
58.مهدویت در آفریقای غربی، جنبش مهدیه ایجبو؛ کلارک پیتر برنارد(1940)لندن: لوزاک اورنیتال، 1995، 224صفحه.
Mahdism,Messianism and Marxism in the African T.Hodgkin,Sudan in Africa
59.مهدویت، منجی گرایی و مارکسیسم در سرزمین های آفریقایی؛ هادکین ت.، سودان در آفریقا.
Mahdisme: crise et changement dans I'histoire du Maroc : actes de la table ronde organi.se Marrakech par la Facult des letters et des sciences humaines dc Rabat du 11 au 14 fll vrier 1993 / coordonn par Abdelmajid Kaddouri. lered. Rabat: La Facult, 1994 (Casablanca: Impr. Najah El Jadida) 125p.
60.مهدویت: بحران و دگرگونی ها در تاریخ مراکش...، عبدالمجید کدوری، دانشکده ی ادبیات و علوم انسانی رباط 1993، کازابلانکا، نجاح الجدیدة، 125صفحه.
Mahdisme et millenarisme en Islam. {Themes sous la rcsponsulilite de Mercedes Garcia-Arenal] Garcia-arenal. Mercedes Aix-en- Provence. Edisud. 2000, 480 p..
61.مهدویت و هزاره گرایی در اسلام؛ ارنال گارسیا، 2000، 480صفحه.
Mahdist faith and sudanic tradition: the history of the Mas-al-if sulanate,1870-1930/Lidwien Kapteijns.London;Boston:KPI,1985.xviii,366p
62.اعتقاد مهدی گرا و آثار مربوط به سودان؛ تاریخ مسئله سلطنت، 1870-1930، کاپتینز لیدوین، لندن، KPI، 1985، 366صفحه.
Messianism and Islam.Riffat Hassan,Journal of Ecumenical Studies,22,1985,pp.261-291
63.منجی گرایی و اسلام، رفاعت حسن، نشریه مطالعات ایکومنیکال(طرفدار اتحاد مسیحیت)
Messianism and leadership: the Sabbatean movement and the leadership of the Jewish communities in the Ottoman Empire, J. Barnai, community and leadership. Ed. A. Rodrigue, 1992, (Indiana University, Turkish Studies series, 12) pp. 167-182.
64.منجی گرایی و رهبری: جنبش سباتین و رهبری جوامع یهودی در امپراتوری عثمانی، بارنابی جی.، نشریه ی مطالعات ترکی دانشگاه ایندیانا، 1992، ش12، 167-182.
Millennial messiah or religious testorer:reflections on the early Islamic understanding of the term Mahdi,S.Campbell Jusur,11,1995,pp1-11
65.موعود هزاره ای یا احیاگر دینی: تأملاتی در مورد فهم واژه ی مهدی (عجل الله تعالی فرجه الشریف) در صدر اسلام، س.کمبل جزور، 11، 1995، ص1-11.
Modern modifications in the Shi’i doctrine of the Mahdi (intizar al-Mahdi): the case of Khumaini.S. Schmidtke Ayat Allah
Ruh Allah Khumayni, Orient (Opladen), 28, 1987, pp. 389-406; 463.
66.اصلاحات نوین در نظریه ی شیعه در مورد انتظار حضرت امام مهدی (عجل الله تعالی فرجه الشریف): موردِ [امام] خمینی رحمه الله، شیمیتک س.، اورینت اوپلادن، 28، 1987، ص 389-406 و 463.
The Aggression and the Awaited Madi(1980),Muhammad Ibrahim al-Jamal
67.ظلم و مهدی منتظر (عجل الله تعالی فرجه الشریف)، محمد ابراهیم الجمال، 1980.
Mystical Secrets of the Last Days. Shaykh Muhammad Al-Haqqani, 136 p. al-Nasir al-Din al-Tusi, Alserat: selected articles 1975-83, London: Muhammadi Trust, 1983, pp. 118-125. Also published in: Alserat, 6 ii (1980), pp. 20-27.
68.اسرار غیبی آخرالزمان، شیخ محمد حقانی، 136صفحه.
Qayamat-e-sughra = The auguries of advent: atomic war in the middle East, end of imperialism in Iran ... reappearance of Prophet Jesus and desrtuction of anti Christs and advent of Imam Madi / compiled by M. A Qamar Zaidi; [translated by Raza Hussain Rahmatullah Moledina]. Karachi: Maktab-e-Meraj-e-Adab, 1979. Description: xxiv, 90p.
69.قیامت صغری و پیش گویی وقایع: جنگ هسته ای در خاورمیانه، پایان امپریالیزم در ایران، ظهور حضرت عیسی (علیه السّلام) و شکست مسیح دروغین= دجال و ظهور حضرت امام مهدی (عجل الله تعالی فرجه الشریف)، قمر زیدی محمدعباس ترجمه ی رضا حسین، مولدینا رحمت الله، کراچی، مکتب معراج ادب، 1979، ص90.
Ratib al-Imam al-Mahdi.[al-Khartum?:s,n,1974?][138]p:ill.(col);21 cm.Reproduction of manuscript dated 1307[i.c.1889 of 90]
70.راتب الامام المهدی (عجل الله تعالی فرجه الشریف)، خارطوم، س.ن.، 1974، ص 138 و 1889.
Risalat al-jawab al- muqanna al -muharrar fi al- radd'ŕalá man taghá wa-habbare bi- da’wá’ annahu’ Isá aw al- mahdi al- mantazar/ ta’lif
Muhammas Hābib Allah ibn Mayabi al-Jakani al-Shinqit 1 1878-1944-Jiddeh; Tubi’ ’aid nafaqah hammad Salah Jumjum, 1340 [i.e. 1922], 34 p.
71.رسالة الجواب المقّنی المحرِّر فی الرد علی من طغی و جبّر بدعوی أَته عیسی (علیه السّلام) و المهدی المنتظر (عجل الله تعالی فرجه الشریف) محمد پسر حبیب الله پسر میابی الجاکانی الشینقیتی(1878-1944)جده، طُبعَ علی نفقه حماد صلاح جُمجُم، 1340(1992)34صفحه.
Still waiting for the Imam?The unresolved question of intizar in Twelver Shi'ism C.P.Turner,persica,15/1996 pp.29-47
72.هنوز در انتظار امام؟ مسئله حل نشده، انتظار در شیعه ی امامیه، ترنر سی.پ، پریشکا، 15، 1996، ص 29-47.
Tahrik-i_k_humaini aur Imam Mahdi / Mujahidulhasaini. Edition information: Isha’ at 1. Published/Created: Faisalabad: Ῑdaarah-yi Sautulislam; Ĺahaur: milne ke pate, Nu’mani Kutub_k_hanah, 1985. 208 p. : ill. ; 22 cm. +
73.نهضت امام خمینی (رحمه الله) و حضرت امام مهدی (عجل الله تعالی فرجه الشریف) مجاهد الحسین، فیصل آباد، اداره ی صوت الاسلام، لاهور؛ 1985، 208صفحه.
Tartib va peshkash, Alsusiyeshanaf Imam Mahdi. Published/ Created: Bamba’i: Aisusiyeshan af Imam Mahdi, 1989. Related Names: Aisusiyeshanaf Imam Mahdi (Bombay, India) 126p.
74.مقدمه ای بر حضرت امام مهدی (عجل الله تعالی فرجه الشریف)، بمبئی، هند، 1989، 126 صفحه.
The Awaited Mahdi between Religious Doctrine and Political Meaning Muhammas farid Hijab(algeria,1984)
75.مهدی منتظر (عجل الله تعالی فرجه الشریف)، بین عقیده ی دینی و مفهوم سیاسی، فرید حجاب محمد، الجزایر، 1984.
The Awaited Mahdi between Trusth and Superstition.Abd al-Qadir Ahmad ata(Cairo,1980)
76.مهدی منتظر (عجل الله تعالی فرجه الشریف)، بین حقیقت و خرافه، احمد عطا عبدالقادر؛ قاهره، 1980.
The awaited saviour.Baqir al-sadr,Mustajab A(Translator)Ansari,Karachi:Islamic Seminary,1979,(Islamic Seminary Publs,14),109 pp
77.منجی منتظر، محمدباقر صدر (رحمه الله)، مستجاب، ا.انصاری، کراچی انتشارات سمینار اسلامی، 1979، 140، 109صفحه.
The coinage of the Mahdi and the Khalifa,H.S.Job,Sudan Notes and Records,3(1920)pp.163-196
78.مسکوکات مهدی (عجل الله تعالی فرجه الشریف) و خلیفه، جاج اچ. اس.، اسناد و مدارک سودان، 3، 1920.
The consolation of theology:absence of the Imam and transition from chiliasm to law in shi’ism.said Amir Arjomand Journal of Religion 76 in 1996 pp.548-571
79.تسلّی بخش الهیات، غیبت امام (علیه السّلام) و گذار از هزاره گرایی(5) به قانون در شیعه، سید امیر ارجمند، نشریه ی دین، 76، 1996، ص 548-571.
The crisis of the Imamatc and the institution of occultation in Twelver Shi’ism: a socio-historical perspective, Said Amir Arjomand, International Journal of Middle East Studies 28 iv, 1996 pp. 491-515.
80.مباحث امامت و قانون غیبت در شیعه ی امامیه: چشم اندازی تاریخی اجتماعی، سید امیر ارجمند، نشریه ی بین المللی مطالعات خاورمیانه، 28، 1996، ص 491-515.
The Culting Sword-The True Explication of the Book ’The Life-span of the Islamic Community and the Nearness of the Appearance of the Mahdi(Cairo,1998)
81.شمشیر برنده: شرح صحیح کتاب حیات جامعه اسلامی و نزدیک بودن ظهور حضرت امام مهدی (عجل الله تعالی فرجه الشریف)، قاهره، 1998.
The Davidic dynasty tradition in early Judaism : its history and significance for Messianism / by Kenneth E. Pomykala. Atlanta, Ga.: Scholars Press, c 1995.xv,308p.
82.پیشینه ی سلسله ی داوودیه در یهودیت اولیه: تاریخ و اهمیت این سلسله در ارتباط با منجی گرایی، پومی کالاکنث، آتلانتا، اسکولارزپرس، 1995، 308صفحه.
The end of the ege has come:the theology of Paul/C.Marvin Pate,1952-Grand Rapids.,Mich:Zondervan Pub.House,c.1995.256p
83.آخرالزمان فرارسیده است: الهیات پل، ماروین پیت سی(1952)زوندروان، 1995، 256صفحه.
The end of the world and the ends of God : science and theology on eschatology / editid by John Polkinghorne and Michael Welker. Other Author(s): Polkinghorne, J. C. (John Charlton) 1930 - Welker, Michael 1947 - Harrisburg, Pa. : Trinity Press International, 2000. ix, 309 p.
84.پایان جهان و پایان خدا: علم و الهیات در مورد غایت شناسی، پوکلین گرن، جان کارلتون(1930)ولکر میشل(1947)هاریزبورگ، انتشارات بین الملل ترینیتی، 2000، 309صفحه.
The end of time:faith and fear in the shadow of the millennium/Daaamian Hompson 1962-London Minerve,1997.369p
85.آخرالزمان: ایمان و ترس در سایه ی هزاره، هامپسون دامیان(1962)لندن، مینروا، 1997، 369صفحه.
The Imam madi; or, the Moslem millennium, fron the Koran and authentic traditions ? PATTERSON. Henry Sheridan, pp. 63. Hamilton, Adams & Co.: London, 1884. 80.
86.الامام المهدی (عجل الله تعالی فرجه الشریف) یا هزاره گرایی اسلامی از دیدگاه قرآن و حدیث، هنری شرایدن پترسون، هامیلتون و آدامز و کمپانی، لندن، 1884، 80صفحه.
The last Imam/Ibrahim Tahir:London:KPI,1984,244p;23 cm
87.آخرین امام (علیه السّلام)، طاهر ابراهیم، لندن، KPI، 1984، 244، تز دکتری از دانشگاه SOAS، لندن، 1969.
The life of the Sudanese Mahdi : a historical study of Kitab sa’adat al-mustahdi bi-sirat al-Imam al-mahdi (The book of the bliss of him who seeks guidance by the life of the Imam the Mahdi) by Isma’il b. ’Abd al-Qadir / Haim Shaked. c 1978. xv, 284 p.
88.زندگی مهدی سودانی: بررسی تاریخی کتاب سعادت المستهدی بصراط الامام المهدی (عجل الله تعالی فرجه الشریف) اسماعیل عبدالقادر، حییم شیکد، 1978، 284صفحه.
The Life-span of the Islamic Community and the Nearness of the Appearance of the Mahdi,Amin Muhammad jamal al-Din(Cairo,1996)
89.حیات جامعه ی اسلامی و نزدیک بودن ظهور حضرت امام مهدی (عجل الله تعالی فرجه الشریف)، جمال الدین، امین محمد، قاهره، 1996.
The Mahdiya: a history of the Anglo-Egyptain Sudan,1881-1899/Theoblad,Alan Buchan London:Longmans,Green,1951.ix, 273p
90.المهدیّه: تاریخ سودان(6)، آلان بوشان تئوبالد، لندن، لانگمنز، گرین، 1951، 273صفحه.
The Mahdi of Allah : the Story of the dervish Mohammed Ahmed / by Richard A. Bermann; with an introduction by Winston S. Churchill. London: Putnam, 1931.
91.مهدی خدا (عجل الله تعالی فرجه الشریف): داستان درویش محمد احمد، برمان ریچارد، مقدمه، چرچیل س.وینستون، لندن، پوتنام، 1931.
The Mahdist state in the Sudan, 881-1898 : a study of its origins, development, and overthrow / by P. M. Holt. (Peter Malcolm) Oxford: Clarendon Press, 1958. 264 p.
92.حکومت مهدیّون در سودان 1881-1898: بررسی ریشه های تطوّر و فروپاشی آن، هالت پیتر مالکولم، آکسفورد، کلارندوم پرس، 1958، 264صفحه.
The man who belived in the Mahdi, Muhammad Ibrahim Abu Salim,K. S. Vikor,2,1991, pp. 29-52. (A document in defence of the Sudanese Mahdi, written by one of his followers, Yusuf Ahmad Muhammad Awad al-Sid. lncl. Arabic text & English translation.)
93.مردی که معتقد به مهدی (عجل الله تعالی فرجه الشریف) بود، ابوسالم محمد ابراهیم؛ ویکورک. س.، 2، 1991، ص 29-52.
The meaning of the millennium: Revelation 20 and millennial expectation/Michael Gilbertson.Cambridge:Grove Books,1997.224p
94.معنای هزاره گرایی: مکاشفه بیست و انتظار هزاره ایی، گیلبرتسون میشل، کمبریج، گراوبوکس، 1997، 24صفحه، شابک: 1851743545، معنای هزاره گرایی؛ جی.رابرت، بینرینگ، 1977، 224صفحه.
The Muslim doctrine of salvation,Miller,R-E.,Bulletion of Christian Instiues of Islamic Studies,3,1980 pp.142-196
95.نظریه ی اسلام درباره ی نجات، میلر ر.یی.، بولتن مؤسسه ی مسیحی مطالعات اسلامی، 3، 1980، ص 142-196.
The occultation of the twelfth Imam:historical background/Jammis M.Hussain London:Muhammadi Trust,1982 221p
96.غیبت امام دوازدهم (عجل الله تعالی فرجه الشریف): زمینه های تاریخی، م.حسین جاسم، لندن، محمدی تراست، 1982، 221صفحه.
The promised day in come/Shoghi Effendi; preface by F.Kazemzadeh.2nd ed.Wilmette,III.:Bah?i Pub.Trust[1961[136p; 24cm
97.روز موعود آمده است، آفندی شوقی، مقدمه، کاظم زاده، ف.ویلمت، انتشارات بهایی، 1961، 136صفحه.
The promised end : eschatology in theology and literature / Paul S. Fiddes. 1947 - Variant Title: Eschatology in theology and literature, Malden, MA: Blackwell, 2000. xii, 299p.
98.آخرالزمان موعود: غایت شناسی در الهیات و ادبیات، فیدس پل(1947)بلاک ول، 2000، 299صفحه.
The promised Messiah: a brief study of the personality and character of Hazrat Mirza Ghulam Ahmad,founder of the Ahmadiyya Movement in Islam, Mirza Mubarak Ahmad 1914. kent Publication , c. 1968. 53 p.
99.منجی موعود: بررسی کوتاه از شخصیت و ویژگی حضرت میرزا غلام احمد(7)، بنیان گذار جنبش احمدیه در اسلام، میرزامبارک احمد(1914)انتشارات کنت، 1968، 53صفحه.
The relogious background of the Mahdi and his movement,L.Kapteijns,African perspectives 1976/2 pp.61-80
100.پیشینه ی مذهبی مهدی و جنبش او، کاپتینزل، چشم انداز آفریقا، 1976، ص 61-80.
The role of tradition(s)in the occultation of the Twelfth Imam,Jasim M.Hussain Alserat,6 ii(1980),pp.11-19; 6iii-iv,1980 pp.42-52
101.نقش روایات در دوران غیبت امام دوازدهم (عجل الله تعالی فرجه الشریف)، م.حسین جاسم، الصراط، 6/2، 1980، ص 11-19، 4 و 6/3، ص 42-52.
the Savior between Islam and Christianity:A Study in the Cooperation between the Mahdi and the Messiah.Basim al-Hashimi,(Beirut,1996)
102.منجی بین اسلام و مسیحیت: مطالعه ای درباره همکاری بین مهدی (عجل الله تعالی فرجه الشریف) و مسیح (علیه السّلام)، الهاشمی بسیم، بیروت، 1996.
The Saviour God: comparative studies in the concept of salvation presented to Edwin Oliver James by colleagues and friends to commemorate his seventy-fifth birthday / edited by S.G.F. Brandon. Other Author(s): Brandon, S. G. F. (samuel George Frederick), 1907-1971, Manchester: Manchester University press, 1963. xxii, 242 p : port.; 23 cm Notes: english, French of Italain.
103.خدای منجی: مطالعات تطبیقی درباره ی نجات، اهداء دانشکده ها و دوستان به ادوین اولیور جیمز، به مناسبت بزرگداشت هفتاد و پنجمین سالگرد ولادت او، براندون، ساموئل جورج فردریک(1907-1971)، منچستر، انتشارات دانشگاه منچستر، 1963، 242صفحه، انگلیسی، فرانسه، ایتالیایی.
The Saviour of the world: the message of Luke’s Gospel / Michael Wilcock. Leicester, Eng.: Inter - Versity Press, 1979. 215 p.; 20 cm. Series: The Bible speaks today.
104.منجی عالم:پیام انجیل لوقا، ویلکاک مایکل(میشل)انتشارات اینتروریستی، 1979، 215 صفحه.
The shadow of God and the hidden imam: religion, political order, and societal change in Shi’ite Iran from the beginning to 1890/Said Amir Arjomand. Other Author(s): University of Chicago. Center for middle Eastern Studies Chicago, 111.: University of Chicago Press, 1987, c 1984. xii, 356 p.
105.سایه ی خدا و امام غایب (عجل الله تعالی فرجه الشریف): دین، سیاست، نظام و تغییرات اجتماعی در ایران شیعی، از آغاز تا 1890، سید امیر ارجمند، دانشگاه شیکاگو و مرکز مطالعات خاورمیانه ای شیکاگو، انتشارات دانشگاه شیکاگو، 1987 و 1984، 356 صفحه.
The Shiah docrine of the Imamate, D. M. Dnoaldson, Islamic law and legal theory. Ed. I. Edge, Aldeshot: Dartmouth, 1996, (The International Libraty of Essays in Law & Legal, 21 (1931) pp. 14-23.
106.نظر امامت شیعه، دونالدسون، د.م، دورتموث، 1996، سلسله کتاب خانه بین المللی مقاله هایی درباره ی قانون و شرع، 21، 1931، ص 14-23.
The significance of the term imam in early Islamic jurisprudence N. Calder Zeitschriftfur Geschichte der Arabisch-lslamischen Wissenschaften / Majallat Tarikh al-Ulum al-Arabiya wa l-Islamiya, 1984 pp. 253-264.
107.مفهوم واژه ی امام (علیه السّلام) در فقه اسلامی اولیه، کالدرن. نشریه ی تاریخ العلوم العربیه و الاسلامیه، 1، 1984، ص 253-264.
The Signs of the Hour and the Attack of the West before[the end pf?1999.Fahd Salim,1996
108.نشانه های ساعت و حمله ی غرب قبل«از پایان»1999، سالم فهد، 1996.
The theology of the Imamate in the work of Nasir al-Din al-Tusi, I. K. A. Howard Nasir al-Din al-Nasir al-Din al-Tusi, Alscrat: selected articles 1975 -83, London: Muhainmadi Trust, 1983, pp. 118-125. Also published in: Alserat, 6 ii (1980), pp. 20-27.
109.الهیات امامت در آثار نصیرالدین طوسی، هوارد آی.کی. آیی، الصراط مقاله هایی برگزیده 1975-83، لندن، محمدی تراست، 1983، ص 118-125؛ هم چنین در:الصراط، 6/2، 1980، ص 20-27.
The thirteenth century in Muslim eschatology:Mahdist expectations in the Sokoto Caliphat.M.A.Al-Hajj Res.Bull.CAD Ibadan 3 i (1967)pp.100-115. 1967
110.قرن سیزدهم در غایت شناسی اسلامی: انتظارات مهدی گرا در خلافت سوکوتو، الحاج م.ا.، بولتن CAD ایبادان، 3/1، 1967، ص 100-115.
The Twnty-Fifth Hour.the False Messiah,the Mahdi,Gog and Magog.Kamil Safan(Cairo,1995)
111.بیست و پنجمین ساعت: مسیح دروغین، المهدی (عجل الله تعالی فرجه الشریف)، یأجوج و مأجوج، صفوان کامل، قاهره، 1995.
Toward the Millennium: messianic expectations from the Bible to Waco / editid by Peter Schafer and Mark Cohen. Other Author(s): Schafer, Peter, 1943- Cohen, Mark R., 1943- Leiden ; Boston : Brill, 1998. vi, 446 p.
112.به سوی هزاره: انتظارات منجی گرایانه از انجیل تاواکو، شوفر پیتر(1943)کوهن مارک(1943) لیدن، بوستون: بریل، 1998، 446صفحه.
Twelve-Imam shi'ite theological and philosophical thought
113.امام دوازدهم (عجل الله تعالی فرجه الشریف) اندیشه ی کلامی و فلسفی شیعه.
Ucheniya shiitov ob imamate v trude Al-Khasana al-Naubakhti(konetz IXv.).S.M.rozorov Pis’Mennye pamyatniki Vostoka,1970,pp.83-107
114.نظریه شیعه درباره ی امامت و حسن نوبختی، روزورف، س.م.، وستکا، 1970، ص 83-107.
What are we hope?reconsidering eschatology/Gerhard Sauter.Harrisburg,PA:Trinity Press International,c1999,xvi,231p
115.به چه چیزی امید داریم؟ تجدیدنظر درباره ی غایت شناسی، ساترگرهارد هاریسبورگ انتشارات بین المللی تری نیتی، 1999، 231صفحه.
Words of the word of God: Jesus Christ (’Isa) speaks through Shi’i narrations / Selected, edited & translated by Mahdi Muntazir Qa’im & Muhammad Legenhausen Mahdi Muntazir Qa’im Al-Tawhid 13 iii, 1996, pp. 21-40.
116.سخنان انجیل: حضرت عیسی (علیه السّلام) از طریق روایات شیعه سخن می گوید، گزیده ی ویرایش و ترجمه ی مهدی منتظر قائم؛ محمد لگنهاوسن، التوحید، 13/3، 1996، ص 32-40.
Yas’alunakan al-Mahdiyah/al-Sadiq al-Mahdi.1935-Bayrut:Dar al-Qadaya,1975.252; 20
117.یسئلونک، عن المهدیه، صادق المهدی(1938)بیروت، دارالقضایا، 1975، 252صفحه.
Zwischen HoffnungundGericht: Untersuchungen zur Rezeption der Apokalyptik im fruhen Christentum und Judentum / Gerbern S. Oegema. 1958- Neukirchen- Vluyn : Neukirchener Verlag, 1999. xxxiii, 453.
118.بین امید و ترس: بررسی و پذیرش مکاشفه در مسیحیت و یهودیت، اوگماس. گربرن، ولوین، نیوکریشن و رلاک، 1999، 453صفحه.
Zwichen Joseph-Legende und Mahdi-Erwartung: Erfolge undziele Sultan Saladins im Spiegel zeitgenssischer Dichtung und Weissagung,H.Mhring.Ed.Y.Lev
119.بین حکایت یوسف و انتظار مهدی (عجل الله تعالی فرجه الشریف): اهداف و پی آمدهای سلطان صلاح الدین... مهرینگ اچ؛ لیو وای.
پی نوشت ها :
1.«Apocalypse» هریک از کتاب های کهن یهود و مسیحیان از سه قرن پیش از میلاد، تا دو قرن پس از میلاد شکست نهایی بدی و پیروزی نیکی را نوید می دادند، پیش گویی پیامبرانه و مکاشفه.
2."millennium"(الهیات مسیحی) دوران هزار ساله ای که حضرت عیسی (علیه السّلام) بر جهان حکومت خواهد کرد.
3.آرماگدون: جایی که واپسین نبرد بین نیکی و بدی روی می دهد و به روز محشر منتهی می شود.
4."messiah" در مذهب یهود، همان نجات دهنده قوم یهود است که انتظارش را دارند. ناجی موعود« در مسیحیت»عیسی مسیح (علیه السّلام) بوده و messias هم می گویند. "messiah" با m کوچک؛ به معنای ناجی(نجات دهنده)است.
5."Chiliasm" کیلیازم: اعتقاد به ظهور مجدد مسیح(علیه السّلام) و سروری هزار ساله ی او، هزاره گرایی.
6.ناحیه ای که انگلیس و مصر آن را اداره می کردند(1899-1881).
7.«میرزا غلام احمد قادیان»بنیانگذار فرقه ی «احمدیه» یا «قادیانی»یکی از فرقه های مذهبی در جامعه ی مسلمانان هندوستان و پاکستان است. در شهر قادیان پنجاب هندوستان در سال 1879م. درگذشت، پیروانش هنوز وجود دارند. وی یکی از مدعیان مهدویّت بود. «احمدیه» مرجعی به نام انجمین«احمدیه»دارند که مرکز آن در«لاهور»است.
فهرست منابع تحقیق:
-شبکه ی اینترنت
-ایندکس اسلامیکوس
-کتاب خانه ی کنگره ی آمریکا
-کتاب خانه ی بریتانیا
-کتاب خانه ی دانشگاه ادینبورگ
-کتاب خانه ی ویرگو
-کتاب خانه ی ویرجینیا
-کتاب خانه ی دانشگاه مینروا
منبع مقاله :
امامی کاشانی و دیگران؛ (1385)، گفتمان مهدویت( سخنرانی و مقاله های گفتمان چهارم)، قم: مؤسسه بوستان کتاب(مرکز چاپ و نشر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه ی قم)، چاپ چهارم