نجات دادن پوست در دوره بلوغ

تغییرات هورمونی در دوران بلوغ، اختلالات متعددی برای بسیاری از اندام‌های بدن، که پوست هم شامل آن‌ها است، ایجاد می کند، به گونه‌ای که به نظر می‌رسد به پوست حمله شده است

 دوران نوجوانی

 تغییرات هورمونی در دوران بلوغ، اختلالات متعددی برای بسیاری از اندام‌های بدن، که پوست هم شامل آن‌ها است، ایجاد می کند، به گونه‌ای که به نظر می‌رسد به پوست حمله شده است. لکه‌ها، جوش‌های عفونی و سر سیاه، مشکلات خاص این دوران هستند که اگر از آن‌ها مراقبت نشود و زیاد باشند، می‌تواند اعتماد به نفس و زندگی یک نوجوان را تحت تأثیر قرار دهد. خوشبختانه راه‌هایی برای کاهش این مشکلات وجود دارد تا به شما کمک کند با آرامش بیش‌تری این دوران را پشت سر گذارید. 

اسکراب یا لایه‌برداری

از شر منفذ‌های سیاه، یا جوش‌های سر سیاه با اسکراب کردن مرتب پوست خلاص شوید. البته یادتان باشد برای این که منافذ پوست باز شوند و بتوانید آن‌ها را تمیز کنید، قبل از شروع اسکراب، پوست خود را برای چند دقیقه بخور دهید. پاک کردن صورت با ضد عفونی‌کننده‌ها می‌تواند به پوست شما کمک کند تا زودتر چربی و عفونت را دفع کند. این کار بسیار مفیدتر از آن است که جوش‌های خود را فشار دهید و بترکانید، چرا که فشردن جوش‌ها برای خارج کردن چرک از آن‌ها باعث آسیب زدن و کبود شدن پوست شما می‌شود، و احتمال این که جای جوش روی پوست شما ماندگار شود، افزایش می‌یابد. 

نتایج و پیشرفت‌های جدید علمی ‌به ما در این زمینه پیشنهاد می‌کند که بهترین راه برای مراقبت از پوست و به حداقل رسانیدن تحریک‌ها، این است که استرس و غصه خوردن را از خود دور کرده و سعی کنید آرام باشید.

روش‌های طبیعی

علاوه بر روش‌های درمانی که در پیش می‌گیرید، تا می‌توانید آب بنوشید، رژیم غذایی مناسبی داشته باشید و سبزیجات و میوه‌های تازه بیش‌تری مصرف کنید. این کار به تمیز و سالم و با طراوت ماندن پوست شما کمک می‌کند. احتمالاً نیازی نباشد بگوییم که از مصرف شکر و غذاهای ناسالم و فست‌فود‌ها پرهیز کنید. رژیم غذایی سالم به سلامت کلی بدن و پوست کمک بسیاری می‌کند.

با یادداشت کردن مواد غذایی که روزانه مصرف می‌کنید، رژیم غذایی خود را بشناسید و سعی کنید میوه‌ها، سبزیجات، مواد معدنی و آب میوه‌های طبیعی را جایگزین غذاهای چرب، شکلات‌ها، شیرینی و غذاهایی که ارزش غذایی پایینی دارند، کنید. یادتان باشد که قرار نیست پوست شما کاملاً خوب شود، اما تا حد بسیار محسوسی از جوش‌های صورت کاسته می‌شود. این جوش‌ها تا اوائل بیست سالگی با ما همراه خواهند بود.

مراقبت از پوست

مراقبت‌های روزانه از پوست

1. برای ساختن یک محلول پاک‌کننده پوست مفید و طبیعی، دو قاشق غذاخوری از شیر پاک‌کن خود را با روغن رزماری، اسطخودوس و شمعدانی (هر کدام یک قطره) ترکیب کنید؛ پس از پاک کردن پوست با آب بشویید.

2. با مخلوط کردن 2 قاشق غذاخوری از کرم صورت همیشگی‌تان به همراه عصاره سرو و لیمو (هر کدام دو قطره) ماسک پوست بسازید. بگذارید برای 10 دقیقه روی صورت‌تان بماند و بعد با آب سرد بشویید.

3. سه قطره روغن گل شمعدانی را با 3 قطره آب لیمو و 50 سی سی آب مقطر به خوبی مخلوط کنید و به صورت و گردن خود بمالید. اگر دوست دارید نرمی ‌بیش‌تری به پوست شما ببخشد، می‌توانید 2 قطره روغن فندق را با یک لوسیون نرم‌کننده ترکیب کرده و روی محلول اولیه به صورت‌تان بمالید.

توصیه‌هایی برای مراقبت از پوست

• مراقبت‌های روزانه پوست را فراموش نکنید.

• حداقل سه بار در هفته و هر بار نیم ساعت ورزش کنید.

• میوه و سبزیجات تازه بیش‌تری مصرف کنید.

• هر روز بین 6 تا 8 لیوان آب معدنی بنوشید. 

• پا‌های شما در این دوران احتمالاً خشک می‌شوند. مرطوب کردن مرتب آن‌ها را در برنامه‌های خود قرار دهید.

• بخور دادن پوست به باز شدن منفذ‌ها کمک می‌کند.

• برای کم کردن درد پریود ماهانه، یک پارچه را در محلول آب و روغن ریحان، مرزنجوش و اسطوخودوس بخیسانید و روی شکم کمپرس کنید.


قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر