روستای زاهدمحمود

زاهدمحمود روستایی زیبا در دل کویر و در کنار کوه شب (یکی از بلندترین کوههای جنوب کشور) ، و متبرک است نام این روستا به نام امامزاده سلطان نجم الدین محمود که از تبار امام موسی کاظم (ع) است ، با مردمی مهربان ، مهمان نواز که همه از یک نسل اند و دارای اصالتی چندصد ساله می باشند

زاهدمحمود روستایی زیبا در دل کویر و در کنار کوه شب (یکی از بلندترین کوههای جنوب کشور) ، و متبرک است نام این روستا به نام امامزاده سلطان نجم الدین محمود که از تبار امام موسی کاظم (ع) است ، با مردمی مهربان ، مهمان نواز که همه از یک نسل اند و دارای اصالتی چندصد ساله می باشند.
زاهدمحمود در قدیم به نام باشتو یا باشدو بود که بعدها به این نام تغییر یافت ، زمان های گذشته زاهدمحمود بزرگترین و مهمترین روستا در منظقه ی لارستان بود که در حمله ی گروهی مهاجم (که قطعا مشخص نیست) ویران شده و هم اکنون نیز این ویرانه ها باقی مانده است.
مردم روستا ارادت خاصی به امامزاده سلطان نجم الدین دارند و مرید آنند ، اجداد آنها که شخصی بنام زادزین بوده در جایی به نام بنو ساردین (ساردو) سکونت داشته که بعدها فرزندانش از نسل زادشعیب به زاهدمحمود و زادبیژن به روستای بناب(بنو) مهاجرت می کنند.

****************
معرفی روستای زاهدمحمود

زاهد محمود یکی از روستاهای بخش مرکزی ازتوابع شهرستان لارستان واقع در استان فارس می باشد. این روستا در دشتی بزرگ به همین نام واقع شده است. روستاهای اِهوه ، علی آباد ، احمد آباد و شمزاغ از روستاهای اقماری روستای زاهد محمود به شمار می روند.

نام این روستا در قدیم باشدویه یا باشتویه بوده که قدمتی برابر با 800 سال دارد و چون امامزاده ای از نوادگان امام موسی کاظم (ع) به نام سلطان نجم الدین محمود در این مکان مدفون می باشد ، پس از انقلاب به نام همین امامزاده تغییر یافت وجود این امامزاده با کرامات که زبانزد خاص و عام می باشد و در منطقه و استان های همجوار شناخته شده موجب دیدن افراد مختلف از روستا و زیارت این امامزاده گردیده است. و به جرات می توان گفت صحن این امامزاده روزهای پایانی هیچ هفته ای خالی از زوّار نیست.

همه ی مردم این دشت شیعه مذهب می باشند و با گویش زاهد محمودی (زبانی مشترک بین لاری و رویدری) صحبت می کنند.

این روستا از نظر جغرافیایی جایی واقع شده که از سمت شمال به تپه ها و کوههای مرز و بهرک و از جنوب به کوه سر به فلک کشیده ی شب ، از شرق به روستای آوین (مرز استان هرمزگان) و از غرب به روستای هرمود عباسی و شهر لار متصل می شود.

از جاده بندرعباس به سمت لار که در حرکت باشیم بعد از عبور از روستاهای ایسین ، قلات ، تازیان ، کهورستان ، چاه موخور و دشت جیهن ، به ابتدای راه حوزه ی استحفاظی لارستان می رسیم. اگر همین را ه را بیست کیلومتر ادامه دهیم به پاسگاه انتظامی هرمود عباسی (میرخویی) و روستای هرمود می رسیم که سمت راست جاده تابلویی به این مضمون مشاهده می کنیم : یا امامزاده سلطان نجم الدین محمود ، روستای زاهد محمود 24 کیلومتر.

این 24 کیلومتر جاده خاکی را با مشاهده مناظر و آثار باستانی زیادی پشت سر می گذاریم و به روستای باستانی و زیبای زاهد محمود می رسیم.

روستای زاهد محمود با جمعتی بالغ بر 690 نفر از توابع بخش مرکزی شهرستان لارستان و استان فارس می باشد ،‌ این روستا خوش آب و هوا به دلیل موقعیت جغرافیایی خوبی که دارد و همچنین به علت قرار گرفتن در محور ترانزیتی اوین ، هرمود ،‌لار مکان مناسبی برای سرمایه گذاری های در زمینه های مختلف است. این روستا به سبب خاک حاصلخیزی که دارد برای کشاورزی مناسب است ، محصولاتی که این روستا به بازار کشورهای مختلف عرضه می کند عبارت است از : خیارسبز، گوجه فرنگی ، بادمجان ، کدو ،‌پیاز ، هندوانه ، خیار مشهدی ، ‌ طالبی ، کلم گل ، کلم برگ ، کلم پیچ ، سیب زمینی .

روستای زاهد محمود با توجه به اینکه در حاشیه ی رودخانه ی ،‌ شور واقع شده و ساحل شنی بکر و دست نخورده ای که دارد برای توریست ها بسیار جذاب است که هر ساله گردش گران زیادی را به این روستا جذب می کند. این روستا در ایام نوروز با سیل مسافران زیادی روبرو می شود که برای خرید به این روستا می آیند.

روستا دارای مرکز خرید زیادی از جمله : فروشگاه زنجیره ای امیرالمومنین ، فروشگاه سبحان ، فروشگاه خلیج فارس ، لوازم خانگی حامد ، سوپر مارکت یاس ، سوپرمارکت الشهدا

جاهای دیدنی این روستا شامل :

1ـ 39 پل ساروجی

2ـ آب انبارهای بسیار قدیمی

3ـ جداول ساروجی و قنات های گوناگون

4ـ بنوساردین (محل زندگی قوچ لارستان که معروفیت جهانی دارد)

5ـ آسیاب آبی

6ـ و شهر مدفون می باشد که آثاری متعدد از زندگی گبر نشینی در این منطقه وجود دارد.

شغل اکثر مردم دامداری و کشاورزی می باشد و محصولات صیفی جات آن شهره می باشد به طوری که سالانه افرادی از شهرهای شیراز ، اصفهان ، تهران و مشهد برای خرید محصولات و ارسال آن به مناطق مختلف کشور به این روستا عزیمت می نمایند.

شهرام ایسینی

روستای زاهدمحمود

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان