یک راهنمای کامل برای انتخاب ساعت مردانه

چند هفته پیش در مورد تاریخچه ساعت‌های مردانه و اینکه چرا باید آنها را همچنان بپوشیم صحبت کردیم.

چند هفته پیش در مورد تاریخچه ساعت‌های مردانه و اینکه چرا باید آنها را همچنان بپوشیم صحبت کردیم.

اگر تصمیم گرفته‌اید که ساعت بر دست خود کنید یا همین الان از ساعت استفاده می‌کنید اما هیچ اطلاعاتی در مورد ساعتی که به دور مچ دست خود بسته‌اید ندارید این مطلب برای شماست. در این مطلب با مقایسه نقاط مثبت و منفی تفاوت‌های انواع مختلف مکانیزم‌های ساعت و ارائه کردن سوابق استایل‌های مختلف ساعت مردانه قصد داریم تا دانش پایه‌ای را که همیشه انتظارش را داشتید برای انتخاب این قطعه کلاسیک ارائه دهیم.

در ادامه شما یک راهنمای نهایی برای انتخاب ساعت دستی مردانه را پیدا خواهید کرد. تمام اطلاعات ضروری در یک جا به صورت قابل دسترس و کاملاً قابل فهم ارائه خواهد شد.

قوه حرکتی ساعت‌ها

وقتی می‌خواهید با ساعت‌ها آشنا شوید یک کلمه که حتماً خواهید شنید نوع سیستم حرکتی ساعت‌هاست. حرکت نه تنها شامل جابه‌جایی عقربه‌ها روی صفحه ساعت است بلکه در مورد اثرات مکانیزم‌های داخلی ساعت نیز هست. حرکت یک ساعت در مورد نحوه کار و درست کار کردن ساعت بسیار ضروری است. این قوه حرکت را به عنوان قلب ساعت در نظر بگیرید.

قوه حرکتی ساعت‌ها به 3 صورت است: مکانیکی، اتوماتیک و کوارتز. در ادامه ما تفاوت‌ها و نقاط مثبت و منفی هر 3 مکانیزم را توضیح خواهیم داد.

الف) ساعت‌های مکانیکی

ساعت مکانیکی 

یک ساعت مکانیکی قدرت حرکتی خود را از یک شاه فنر می‌گیرد (یک فنر فلزی فشرده شده) که توسط دست درست شده است. وقتی شاه فنر فشرده شد به آرامی و به صورت مساوی از هم باز می‌شود و باعث خواهد شد تا عقربه روی صفحه ساعت شروع به حرکت کند. اغلب شاه فنرها به طول 9-13 اینچ هستند. هر چقدر طول آن بیشتر باشد قدرت بیشتری درون ساعت شما ذخیره می‌شود و خیال‌تان هم از بابت خوابیدن ساعت راحت‌تر است.

البته تمام ساعت‌های مکانیکی مثل هم ساخته نشده‌اند. دقتی که در جزئیات و ساخت ساعت به کار می‌رود نرمی و دقت کار ساعت را تضمین می‌کند.

برای خیلی از هنردوستان ساعت‌های مکانیکی نماینده‌ی جاودانگی زمان و احترام به سنت‌ها و البته پیچیدگی ساخت آن است. برای این علاقه‌مندان داشتن یک ساعت مکانیکی فقط به معنای نمایش دادن زمان نیست بلکه راهی است برای تقدیر از تاریخ، تزکیه و ساخت این نوع ساعت‌ها.

نکات مثبت ساعت‌های مکانیکی:

نیازی به باتری ندارند. به خاطر ساختار مکانیکی که توسط شاه فنر نیرو می‌گیرد هرگز نیازی نیست به ساعت‌ساز مراجعه کنید و باتری آن را تعویض کنید. وقتی ساعت از کار افتاد تنهای کاری که باید بکنید کوک دوباره فنر است.

حرکت نرم عقربه‌ها. برای بعضی از افراد یک حرکت نرم روی عقربه ثانیه‌شمار حس زیبایی‌شناسی بیشتری نسبت به تیک‌تیک‌ کردن ساعت‌های کوارتز دارد. اگر این برای شما هم مهم است سراغ ساعت‌های مکانیکی بروید.

شخصیت. مهندسی و زحمتی که برای ساخت این ساعت‌ها به کار می‌رود نفس‌گیر است. درون ساعت‌ شما چرخ دنده‌های بسیار کوچکی قرار دارند که با هم کار می‌کنند تا به شما زمان را نشان بدهند. بله هیچ‌کس آنها را نمی‌بیند اما این بخشی از زیبایی کار است. یک ساعت‌ساز ساعت‌ها پشت سر هم وقت صرف کرده تا مکانیزمی را خلق کند که از چشم‌ها پنهان است. اگر شما قدر کار دست را می‌دانید خرید یک ساعت مکانیکی را برای خود در نظر بگیرید.

لمس کردن. برای بعضی‌ها یک حس خوشایند در مورد ساعت‌های مکانیکی این است که مالک آن باید با دست خود آن را کوک کند تا به کار خود ادامه بدهد. چیزی در مورد این تشریفات کوک کردن فنر ساعت وجود دارد که باعث می‌شود ارتباط عمیق‌تری با ساعت پیدا کنید. همچنین حسی وجود دارد که برای زنده نگه داشتن یکی از اموال خود باید مرتب به آن سر بزنید.

نکات منفی ساعت‌های مکانیکی:

نیازمند کوک کردن مداوم هستند. در حالی که اغلب ساعت‌های مکانیکی به مدت 2 روز بدون هیچ مشکلی کار می‌کنند اما توصیه می‌شود که روزی یکبار آنها را کوک کنید. همان طور که در بالا اشاره شد بعضی‌ها از این کار لذت می‌برند اما برای یک سری دیگر این کاری آزاردهنده است.

حساس به محیط هستند. به خاطر اینکه ساعت مکانیکی وقت را به خاطر حرکت چرخ دنده‌ها به شما نشان می‌دهد حرکت آن می‌تواند به عوامل محیطی بسیار حساس باشد. رطوبت، گرد و خاک، شک الکتریکی یکی از چهار سوار نابودی ساعت‌های مکانیکی هستند. خوشبختانه نمونه‌های امروزی در برابر این عوامل مقاوم هستند. اما همچنان باید حواس‌تان را جمع کنید. اگر در محیطی هستید که شما را در معرض رطوبت، گرد و خاک، آهن‌ربا و یا مشکلات دیگر (ضربه چکش و خرد کردن چوب) قرار می‌دهد از ساعت‌های کوارتز برای روز و ساعت‌های مکانیکی را برای مهمانی‌ در شب استفاده کنید.

زیاد دقیق نیستند. یک ساعت مکانیکی خوش ساخت می‌تواند زمان را در 99.999٪ به شما درست نشان بدهد اما با افزایش عمر ساعت دقت کاهش پیدا می‌کند. شما باید هر 5-10 سال ساعت خود را پیش ساعت‌ساز ببرید تا دقت آن را اصلاح کند. یک نکته دیگر اینکه تمام ساعت‌های مکانیکی یکسان ایجاد نشده‌اند. بعضی نسبت به دیگران دقیق‌تر هستند. سرانجام همان طور که در بالا اشاره شد عوامل محیطی می‌توانند دقت یک ساعت مکانیکی را خراب کنند. اگر دقیق بودن ساعت برای شما بسیار مهم است به شما پیشنهاد می‌کنم سراغ ساعت‌های کوارتز بروید.

گران بودن. همه آن کار دست و مهندسی دقیق که برای ساخت آنها به کار می‌رود قیمت بالایی دارد. در حالی که بعضی ساعت‌های مکانیکی با قیمت 500 دلار وجود دارند اما اکثر آنها قیمت‌های به مراتب بالاتری دارند.

ب) ساعت‌های اتوماتیک

ساعت‌های اتوماتیک خیلی شبیه به ساعت‌های مکانیکی هستند. آنها نیز از شاه فنر برای نیرو گرفتن بهره می‌برند تا چرخ دنده‌های پیچیده را به حرکت درآورند اما آنها نیازی به دخالت فرد برای کوک کردن خود ندارند. به جای آن حرکت دست شما در طول روز شاه فنر را کوک می‌کند. به همین دلیل کلمه اتوماتیک به نام خود کوک شونده نیز شناخته می‌شود.

یک ساعت اتوماتیک چگونه خودش را کوک می‌کند؟ خوب یک قطعه کوچک درون ساعت وجود دارد به نام روتور که در طول روز با حرکت دست شما به گردش در می‌آید. این قطعه به شاه فنر متصل است و با حرکت خودش شاه فنر را نیز کوک می‌کند. ساعت‌های اتوماتیک همچنین یک کلاچ دارند تا جلوی کوک شدن بیش از حد شاه فنر را نیز بگیرند.

اگر شما ساعت اتوماتیک خود را بدست نمی‌کنید می‌توانید این ساعت‌ها را درون یک کوک‌کننده قرار بدهید. این یک وسیله کوچک است که ساعت درون آن در یک مسیر دایره‌ای به حرکت در می‌آید و همیشه کوک می‌ماند. این به خصوص برای ساعت‌هایی که ابزارهایی مثل تقویم دارند مهم است. به عنوان مثال فرض کنید ساعت اتوماتیک شما تقویم دارد و شما تصمیم گرفته‌اید که چند روز آن را نپوشید. اگر شما ساعت را کوک نکنید قدرت ساعت تمام می‌شود و صفحه نمایش از نشان دادن زمان و تاریخ باز می‌ماند. وقتی شما دوباره ساعت را بر دست می‌کنید مجبور خواهید بود که هر دو را از دوباره تنظیم کنید.

نکات مثبت ساعت‌های اتوماتیک:

نیازی به باتری ندارند.

نیازی به کوک شدن با دست ندارند. اگر کوک کردن دستی ساعت‌های مکانیکی شما را آزار می‌داد اما هنوز دوست دارید تا ظرافت ساعت‌های مکانیکی را هم داشته باشید یک ساعت اتوماتیک انتخاب خوبی خواهد بود.

حرکت نرم. درست مثل ساعت‌های مکانیکی این ساعت‌ها نیز حرکت نرمی دارند.

شخصیت. همان مقدار مهندسی و کار دست که در ساعت‌های مکانیکی به کار رفته در این ساعت‌ها نیز به کار می‌رود.

نکات منفی ساعت‌های اتوماتیک:

حساس به محیط. همان عوامل محیطی که روی ساعت‌های مکانیکی تاثیر می‌گذاشتند می‌توانند روی ساعت‌های اتوماتیک هم اثر بگذارند.

وقتی از آن استفاده نمی‌کنید باید در دستگاه کوک شونده نگهداری شوند. همان طور که وقتی این ساعت‌ را به دست می‌کنید نیازی به کوک کردن ندارند اما وقتی آنها را به دست خود نمی‌کنید شما باید کوک دستگاه را به یک طریقی ذخیره کنید. دستگاه‌های کوک شونده نسبتاً ارزان هستند و فضای زیادی را هم اشغال نمی‌کنند اما یک چیز اضافه هستند.

دقت کمتر. یک ساعت خوش ساخت اتوماتیک می‌تواند به اندازه یک ساعت خوش ساخت مکانیکی دقیق باشد اما در طول زمان دقت خود را از دست می‌دهد و نیاز به اصلاح دارد.

گران بودن. همان مشکل ساعت‌های مکانیکی را دارند. کار دست و مهندسی ارزان تمام نخواهد شد.

پ) ساعت‌های کوارتز:

اگر شما یک آدم معمولی هستید به احتمال زیاد ساعت روی دست شما کوارتز است. یک دلیلی پشت این قضیه وجود دارد. ساعت‌های کوارتز به شدت دقیق و بسیار هم ارزان هستند.

به جای استفاده از قدرت شاه فنر ساعت‌های کوارتز از الکتریسیته‌ یک باتری برای انرژی بهره می‌برند. باتری الکتریسیته را به درون یک قطعه کوچک کریستال کوارتز می‌فرستد و باعث لرزش کوارتز به میزان 32768 بار در ثانیه می‌شود. این لرزش توسط یک مدار سنجیده می‌شود که این لرزش را به ضربان تبدیل می‌کند و باعث حرکت عقربه ثانیه شمار می‌شود. از آنجایی که ساعت‌های کوارتز از ضربان‌های الکتریکی برای حرکت بهره می‌برند آنها یک صدای تیک تیک را ایجاد می‌کنند. به همین دلیل به نرمی ساعت‌های مکانیکی و اتوماتیک نیستند.

از آنجایی که ساعت‌های کواتز به الکتریسیته وابسته هستند و قطعات متحرک کمتری دارند دقت بیشتری را نیز دارند و می‌توانند در مقابل ضربات، بیشتر از ساعت‌های مکانیکی و اتوماتیک مقاومت کنند. به همین دلیل افراد ورزشکار و کسانی که در محیط‌های باز فعالیت می‌کنند از ساعت‌های کوارتز استفاده می‌کنند.

موتورهای کوارتز ارزان هم هستند  و شما می‌توانید با چهار دلار ساعتی را تهیه کنید که فوق‌العاده کار کند. البته اگر کمی تجمل می‌خواهید باید بیشتر هم خرج کنید.

نکات مثبت ساعت‌های کوارتز:

دقت در زمان. کوارتز با فاصله زیاد دقیق‌ترین ساعت است. هیچ ثانیه‌ای را در طول روز کم یا اضافه نمی‌کند.

تعمیرات کمتر. جدا از تعویض سالانه باتری تعمیرات بسیار اندکی برای این ساعت‌ها مورد نیاز است.

طول عمر بالا. به خاطر کم بودن قطعات متحرک یک ساعت کوارتز می‌تواند طول عمر بالایی داشته باشد. این ساعت‌ها به آن چهار عامل محیطی کمتر حساس هستند. اگر شما کاری دارید که در محیط خشن و کثیفی است باید ساعت‌های کوارتز را به عنوان انتخاب خود در نظر بگیرید.

ارزان. شما می‌توانید ساعت‌های کوارتز را بسیار ارزان تهیه کنید. البته ساعت‌های زیباتر گران‌تر نیز هستند. اما از انواع مکانیکی و اتوماتیک ارزان‌تر هستند.

نکات منفی ساعت‌های کوارتز:

حرکت نه چندان نرم. حرکت یورتمه‌ای عقربه ثانیه‌شمار ساعت‌های کوارتز به اندازه ساعت‌های مکانیکی و اتوماتیک نرم نیست.

شور و هیجان کمتر. بزرگ‌ترین نقطه منفی ساعت‌های کوارتز کمبود فریبندگی، شخصیت و شور و هیجان ساعت‌های مکانیکی است چرا که آنها تاریخ قدیمی، کار دست بالا و مهندسی دقیقی ندارند.

پیچیدگی‌ ساعت‌ها:

ساعت 

یک ساعت معمولی به شما زمان را خواهد گفت.

اما تعدادی از ساعت‌های دستی با امکاناتی نظیر نمایش تاریخ و حتی موقعیت ماه در آسمان عرضه می‌شوند.

سپس ما ساعت‌های کورنوگراف را داریم.

کورنوگراف یک سیستم جدا و مستقل زمانی است که به عنوان تایمر عمل می‌کند. اغلب کورنوگراف‌ها شامل 3 عقربه کوچک هستند. در یک طرف ساعت شما معمولاً 2 دکمه را پیدا خواهید کرد. دکمه بالایی به عنوان شروع و توقف عمل می‌کند در حالی که دکمه پایینی نقش ریست کردن را بازی می‌کند.

در بعضی ساعت‌ها یک کورنوگراف همراه با یک تاچومتر عرضه می‌شود. یک صفحه که به دور ساعت قرار دارد. استفاده همزمان از کورنوگراف و تاچومتر به کاربر اجازه می‌دهد تا سرعت، مسافت طی شده یا مصرف سوخت را محاسبه کند.

چه تعداد ابزار اضافی روی ساعت شما قرار داشته باشد به سلیقه شما برمی‌گردد. ساعت‌های مجلسی‌تر معمولاً ساده هستند و بیش از یک ابزار (که عموماً تاریخ است) را در اختیار ندارند. ساعت‌های ورزشی و معمولی‌تر اغلب شامل ابزارهای بیشتری هستند.

سابقه استایل ساعت‌های مردانه

در حالی که ازدیاد ساعت‌های مچی مردانه از ساعت‌های ورزشی بند پلاستیکی که برای دویدن آنها را می‌پوشید تا ساعت‌های کاربردی دیجیتال با کلی امکانات اضافه ما را بر آن داشت تا روی ساعت‌هایی تمرکز کنیم که ظاهر شما را بهتر می‌کنند. بله ساعت‌های کاربردی به یک هدف در زندگی آقایان کمک می‌کنند اما آنها همراه با کت یا در اداره چندان زیبا به نظر نمی‌رسند. 

وقتی نوبت به استایل ساعت‌های مردانه می‌رسد به طور کلی 5 نوع وجود دارد. مجلسی، محیط بیرون، رانندگی، هوانوردی و مسابقه‌ای. ما در هر کدام از این زمینه‌ها تاکیدمان روی مجلسی‌تر بوده است.

الف) ساعت‌های مجلسی

ساعت مجلسی 

تاریخچه، شجره‌نامه و شخصیت: متولد شده در اوایل قرن 20‌ام برای آقایان محترمی که می‌خواستند ساعت خود را به جای جیب‌شان روی مچ دست خود ببندند. ساعت مجلسی در سادگی و ظرافت خلاصه می‌‌شود. این بیشتر از آنکه محدود باشند شما را دعوت به دیدن می‌کند. پر زرق و برق نیستند و توجه‌ها را با نرمی به سمت خود جلب می‌کنند. 

امکانات منحصر به فرد:

اندازه: عموماً نازک هستند تا به راحتی درون آستین پیراهن جا بشود.

قاب: گاهی اوقات گرد، مستطیل یا مربع. نمونه‌های سطح بالا معمولاً از فلزات گران‌بهایی مثل: طلا و نقره ساخته می‌شود.

ظاهر: صفحه نمایش به سادگی ساعت را نشان می‌دهد. شماره‌ها به صورت شمشیری، اعداد رومی یا شماره‌های عربی کوچک نمایش داده می‌شوند.

بند: همیشه چرمی است. البته بعضی از شرکت‌ها هم چرمی و هم فلزی را ارائه می‌کنند تا با لباس مورد نظر بپوشید. چرمی بیشتر کلاسیک‌تر است.

امکانات اضافی: خیلی کم یا هیچ چیز. در اغلب موارد یک تقویم و ماه‌نگار.

چه وقت بپوشیم: همان‌طور که از اسمش مشخص است برای شرکت در مجالس و مهمانی‌های رسمی همراه با کت اداری یا تاکسیدو پوشیده می‌شود (البته یک بحثی وجود دارد که نباید آنها را همراه با کراوات مشکی پوشید). اما شما می‌توانید ساعت مجلسی را با هر لباس معمولی هم بپوشید. البته با تی‌شرت و جین زیاد مناسب نیست.

مثال‌ها:

ساعت کارتیه مدل تانک

ساعت اورینت مدل بامبینو

ساعت سیکو مدل کینتیک

ساعت تی‌سوئت مدل (SVT-SC38)

ساعت جرارد پرژو مدل کلاسیک سال 1945

ساعت مونت بلانش مدل استاردیت اتوماتیک

ب) ساعت محیط بیرون

ساعت بیرون 

تاریخچه، شجره‌نامه و شخصیت: ساعت‌‌های محیط بیرون از نسل اول ساعت‌های سنگر جنگ جهانی اول هستند که برای افسرانی که نیاز به تنظیم زمان حمله داشتند، نشان دادن زمان در شب و یک ساعت ورزشی که می‌توانست در برابر سختی نبرد مقاومت کند و همچنان خوب به نظر برسد، طراحی شدند. ساعت‌های محیطی به استایل نظامی خود ادامه دادند و همچنان زمخت، کاربردی و همیشه با استایل بوده‌اند.

امکانات منحصر به فرد:

اندازه: کوچک تا متوسط. ساعت‌های بزرگ در میانه نبرد یا کسب و کار فقط دست و پا گیر هستند.

ظاهر: کاربردی، آسان برای خواندن اعداد، عموماً صفحه نمایش سفید و اعداد مشکی است یا برعکس. ساعت‌های محیطی عموماً این امکان را دارند تا در تاریکی شب هم خوانده شوند.

قاب: عموماً از فلز ضد زنگ یا گاهی تیتانیوم. ساعت‌های محیطی گاهی همراه با ابزاری ارائه می‌شوند تا بتوانید عقربه ثانیه‌شمار را با بیرون آوردن پیچ ساعت از کار بیندازید و این کار را برای ست کردن ساعت خود با دیگران را آسان‌تر می‌کند.

بند: چرمی یا پارچه‌ای. بند آهنی خیلی سنگین است و در اثر استفاده مداوم خراش بر‌می‌دارد.

ابزار اضافی: عموماً هیچ چیز یا فقط تقویم.

چه وقت آنها را بپوشیم: ساعت‌های محیطی کاملاً همه‌کاره هستند و می‌شود آنها را در هر ماجراجویی یا موقعیت‌های کاری و معمولی پوشید. پس هر چیز از شلوار جین و تی‌شرت گرفته تا حتی کت‌ اسپرت و شلوار خاکی. برای مردان جوان که هر روزه کت نمی‌پوشند یک ساعت محیطی بهترین انتخاب شما خواهد بود. این ساعت ساده است و استایل زمختی دارد که به شخصیت و سبک زندگی شما هم می‌آید.

نمونه‌ها:

ساعت تایمکس مدل ویکندر

ساعت لوم‌تک مدل کامبت بی 19

ساعت فیلسون مدل مکینا

ساعت ویکترونیکس مدل اینفنتری

ساعت شینولا مدل ران‌ول

ساعت ال‌ال‌بین مدل کلاسیک

پ) ساعت‌های شنا

ساعت شنا 

تاریخچه، شجره‌نامه و شخصیت: در کنار ساعت‌های محیطی این ساعت‌ها نیز یکی از عمومی‌ترین ساعت‌هایی خواهند بود که در میان ساعت‌های ورزشی آقایان خواهید دید و باید از جیمز باند به خاطرش تشکر کرد. از زمانی که مامور 007 ساعت ورزشی شنا بدست کرده است. در اولین فیلم‌های جیمز باند او یک ساعت زیردریایی رولکس به همراه داشت ( به همین دلیل گاهی اوقات به آنها ساعت‌های زیردریایی هم گفته می‌شود). سپس پیرس برازنان (بازیگر) به استفاده از ساعت شنای اومگا روی آورد که تبدیل به انتخاب تمام جیمز باندها شده است.

همان‌طور که از اسمش مشخص است ساعت‌های شنا برای افرادی طراحی شده‌اند که وقت زیادی را در درون یا کنار آب می‌گذارند. اصلی‌ترین خصیصه‌ فروش آنها نیز همین ضد آب بودن‌شان است. اولین ساعتی که تبدیل به ساعت شنا شد ساعت اویستر از رولکس بود که در دهه 30 معرفی شد. با کیس کاملاً ضد آبش یکی از اولین ساعت‌های ضد آب بازار بود.

در دهه 50 رنِ پل یکی از اعضای هیئت مدیره رولکس می‌خواست ساعتی داشته باشد که وقتی شنا می‌کند مشکلی برایش پیش نیاید اما هنوز نتوانسته بود چیزی را پیدا کند. رولکس زیردریایی متولد و تبدیل به یک استاندارد برای ساعت‌های شنا شد. اکثر ساعت‌های امروزی شنا در بازار از طرح زیردریایی رولکس الهام گرفته شده‌اند.

خصوصیات منحصر به فرد: یک ساعت شنا اولین و بهترین ساعت ضد آب است. به صورت استاندارد این ساعت‌ها تا عمق 100 متری دوام می‌آورند هر چند بعضی از مدل‌ها تا عمق‌های بیشتری نیز مقاومت می‌کنند.

از آنجایی این ساعت برای این طراحی می‌شوند که در آب پوشیده شوند هم کیس و بند این ساعت‌ها از فلزات ضد خورندگی مثل: فلز ضد زنگ یا تیتانیوم ساخته می‌شوند. البته شما ساعت‌های ساخته شده از پلاستیک یا سیلیکون را نیز مشاهده خواهید کرد. ولی آنچنان با کلاس نیستند.

اندازه: متوسط

ظاهر: عموماً برجسته، آسان برای خواندن، شماره‌های عربی اگرچه عدد 12 عموماً با علامت سه خط که یک خط دیگر رویش قرار دارد، نمایش داده می‌شود در حالی که هر 15 ثانیه یکبار یک خط روی آن کشیده می‌شود. برای محافظت از شیشه ساعت در مواقعی که زیر آب هستیم از یاقوت کبود یا مواد معدنی سخت استفاده می‌شود. 

کیس: یکی از امکانات منحصر به فرد ساعت‌های شنا یک چرخ‌دنده بزرگ روی صفحه نمایش است که برخلاف عقربه‌های ساعت می‌چرخد. این صفحه چرخان به شناگر اجازه می‌دهد تا با یک نگاه به ساعت متوجه شود چه مدت زمانی زیر آب بوده است. نحوه کار: وقتی شناگر وارد آب می‌شود او عدد صفر روی صفحه چرخان را روی عقربه دقیقه‌شمار ساعت قرار می‌دهد. بعد از آن عقربه دقیقه‌شمار میزان دقیقه‌ای که را زیر آب بوده با توجه به فاصله از عدد صفر نشان می‌دهد.

بند: فلزی و عموماً عمر طولانی‌تری نسبت به سایر ساعت‌ها دارند و  طوری طراحی شده‌اند که برای دور مچ دست‌های شلوغ یک شناگر مناسب باشند.

امکانات اضافی: عموماً فقط تقویم دارند.

چه وقت بپوشیم: در حالی که این ساعت‌ها برای زیر آب طراحی شده‌اند اما کیس و بند فلزی‌اش به اضافه‌ی میراثش، این ساعت‌ها را برای همه نوع موقعیتی مناسب می‌کند. می‌توانید آن را با لباس ورزشی، معمولی یا لباس اداری و رسمی خود بپوشید و اگر الگوی استایل شما جیمز باند است می‌توانید آن را همراه با یک تاکسیدو نیز بپوشید.

نمونه‌ها:

ساعت رولکس مدل زیر دریایی

ساعت امگا مدل خدای دریا

ساعت سیکو مدل شیرجه‌زن

ساعت سیتی‌زن مدل پرومستر

ساعت استین‌هارت مدل اقیانوس اول

ت) ساعت خلبانی

ساعت خلبانی 

تاریخچه، شجره‌نامه، شخصیت: ساعت‌های مچی بخش جدایی‌ناپذیری از شروع خلبانی از ابتدای آغاز به کارش بوده‌اند. در واقع یکی از اولین ساعت‌های مچی مردانه برای یکی از دوستان خلبان لویی کارتیه در سال 1904 ساخته شد (ساعت سانتوز).

یک دهه بعد ساعت‌سازها با الهام از آن، ساعت‌هایی را برای خلبانان ساخته‌اند که به آنها در مرزهای آبی آسمان کمک می‌کند و البته امکاناتی مثل کورنوگراف را نیز به آن افزوده‌اند. در دهه 30 میلادی برند سوئیسی برتلینگ پردازنده کورنوگراف را برای هواپیماهای ارتش سلطنتی ساخت تا خلبانان بتوانند میزان سرعت، مسافت طی شده و مصرف سوخت خود را بدست آورند. در دهه 40 میلادی آنها تصمیم گرفتند تا کورنوگراف را درون ساعت قرار بدهند و اینگونه آینده ساعت‌های خلبانی شکل گرفت.

خصوصیات منحصر به فرد: برخلاف سایر ساعت‌های مردانه این ساعت‌ها استایل مشخص و متمایزی ندارند. خصوصیت هوانوردی این ساعت‌ها بسیار مختلف است. با همه اینها خصوصیاتی که در ادامه می‌آید عمومی‌ترین این خصوصیات هستند.

اندازه: متوسط تا بزرگ

ظاهر: طراحی شده برای آسان خواندن، حتی در تاریکی کابین خلبان این ساعت‌های خلبانی ظاهری تمیز و شماره‌هایی خوانا و عقربه‌هایی درخشان دارند. برای خواندن راحت‌تر زمان صفحه نمایش مشکی و اعداد سفید هستند.

بند: اغلب نه همیشه از چرم ساخته می‌شوند. بلندتر از حد معمول چرا که این ساعت‌ها به دور کاپشن جنگی خلبان بسته می‌شد.

امکانات اضافی: تقویم و گاهی اوقات کورنوگراف.

چه وقت بپوشیم: اندازه و ظاهر معمولی ساعت‌های خلبانی آنها را برای رویدادهای عمومی مناسب می‌کند اما نه برای کراوات مشکی و کت‌های رسمی اداری.

نمونه‌ها: 

ساعت برتلینگ مدل نویمتر

ساعت امگا مدل اسپید‌مستر

ساعت سیتی‌زن مدل هاوک نیوی‌هاک

ساعت لاکو مدل ای

ساعت بل و راس مدل نظامی (WI-92)

ث) ساعت مسابقه یا شنا

ساعت مسابقه 

تاریخچه، شجره‌نامه و شخصیت: مسابقات اتوموبیل سواری و ساعت‌های مچی از دهه 30 میلادی به هم ربط داشته‌اند. برای اینکه مسابقات اتوموبیل سواری روی اندازه‌گیری دقیق زمان برای نتیجه نهایی مسابقه پایه‌گذاری شده‌اند. رولکس یکی از اولین شرکت‌ها بود که در دهه 30 میلادی روی نیاز به دقت محاسبه زمان توسط راننده‌ها با ارائه ساعت مشهور اویستر، سرمایه‌گذاری کرد.

اما این شرکت تگ‌ هویر بود که با ارائه کورنوگراف و تاچیمیتر توانست یک استاندارد را برای ساعت‌های مسابقه‌ای ایجاد کند. اولین کورنوگراف تگ هویر در دهه 30 و 40 میلادی در ارتش هوایی آلمان (لوفت وافه) ساخته شد اما در دهه 50 و 60 رانندگان مسابقات ورزشی نیز آنها را برای اندازه‌گیری زمان و مسافت استفاده می‌کردند. تگ هویر زمانی که مدل موناکو 1133 آنها توسط استیو مک‌کوئین (بازیگر) در فیلم سال 1971 لُمان پوشیده شد توانستند حکومت خود را غالب کنند.

خصوصیات منحصر به فرد: 

اندازه: متوسط تا بزرگ

ظاهر: صفحه نمایش بزرگ تا جا برای کورنوگراف هم باز شود با اعداد عربی روشن. اغلب رنگ‌های روشن یا متضاد.

کیس: طراحی شده برای مقاومت در برابر زمختی مسابقات اتوموبیل سواری. کیس عموماً از فلز ضد زنگ درست می‌شود.

بند: چرمی یا آهنی.

امکانات اضافی: کورنوگراف و گاهی اوقات تقویم.

چه وقت بپوشیم: ساعت‌های مسابقه‌ای نسبت به ساعت‌های شنا یا خلبانی، پر زرق و برق‌ترند. به خاطر ظاهر برجسته‌شان آنها برای رویدادهای معمولی بیشتر مناسب هستند تا لباس‌های رسمی.

نمونه‌ها:

ساعت اتودرومو مدل مروتوتیپو

ساعت تگ هویر مدل کاریرا کالیبره 18

ساعت تگ هویر مدل موناکو 1133

ساعت تایمکس مدل کوارتز فلای بک

ساعت سیکو مدل اسپورتورا

انتخاب ساعت مناسب برای اندازه دست شما

انتخاب ساعت 

یکی از عواملی که برای انتخاب ساعت باید در نظر گرفته شود این است که یک ساعت چقدر مناسب دست و مچ شما خواهد بود. اگر زیاد بزرگ باشد زننده و خیلی شلوغ به نظر خواهد آمد. اگر خیلی کوچک باشد گویا یک ساعت زنانه پوشیده‌اید.

قانون کلی این است که اگر محیط مچ دست شما 6-7 اینچ است باید سراغ ساعتی بروید که 38-42 اینچ قطر دارد. اگر محیط مچ دست شما بیشتر از 7 اینچ است باید سراغ ساعتی بروید که 44-46 اینچ قطر دارد.

بهترین راه برای تشخیص ساعت مناسب برای دستان شما این است که آن را امتحان کنید و با چشمان خود مشاهده کنید. نظر خانواده و دوستان را هم جویا شوید.

البته ساعت‌ها بخش مهمی از ظاهر شما هستند. بنابراین اگر می‌خواهید سراغ ساعت‌های بسیار بزرگ بروید انتخاب با شماست. فقط این را در نظر داشته باشید که با انجام دادن آن شما به دنیای اطراف‌تان خواهید گفت که مصرف‌گرایی برای شما یک ارزش است.

آیا ساعت‌های گران‌قیمت ارزش خرید دارند؟

وقتی تصمیم گرفتید که چه نوع استایلی را برای خود انتخاب کنید قدم بعدی شما این خواهد بود که بفهمید به دنبال کدام دامنه‌ی قیمتی خواهید بود.

وقتی شما برچسب قیمت 8000 دلاری روی ساعت رولکس زیردریایی را می‌بینید یا قیمت 4500 دلاری روی ساعت تگ هویر، شاید از خود بپرسید آیا این ساعت‌ها واقعاً ارزش این همه پول را دارند در حالی که ساعت 10 دلاری کاسیو هم همین کار می‌کند؟

خوب، این یک سوال سخت است که بخواهیم پاسخش را بدهیم و به این بستگی دارد که در مورد چه درجه‌ای از لوکس بودن صحبت می‌کنیم. یک لوکس بودن کلی که در بازار به وفور یافت می‌شود و یا ساعت‌های سوپر لوکس!

یک انتقاد که به بازار ساعت‌های تجملی بازاری وارد است اینکه قیمت بالای آنها نتیجه بازاریابی هوشمندانه است. رولکس و تگ هویر می‌توانند هزاران دلار را از شما برای یک ساعت طلب کنند نه به خاطر کمیاب بودن این ساعت‌ها (این شرکت‌ها هر ساله هزاران قطعه از این ساعت‌های نمادین خود را تولید می‌کنند) بلکه به خاطر اینکه آنها بر اثر دهه‌ها تبلیغات این حس را در میان مردم ایجاد کرده‌اند که ساعت‌های آنها بسیار نادر هستند و ارزش هزاران دلار را دارند. همین انتقاد برای الماس‌سازها نیز وجود دارد. الماس در واقعیت بسیار هم فراوان است. تولید‌کنندگان الماس با دهه‌ها بازاریابی کاری کرده‌اند تا آنها تبدیل به یک وسیله مطلوب لوکس بشوند.

در حالی که قیمت بالای ساعت‌های لوکس با تولید فراوان نتیجه برندینگ قوی است اما عوامل دیگری هم در خود ساعت وجود دارند که باعث می‌شوند این ساعت‌ها از ساعت 200 دلاری شما گران‌بها‌تر باشند. به عنوان مثال: این ساعت‌ها از فلزات خیلی خوبی درست می‌شوند فلزاتی مثل: طلا و نقره. با توجه به قیمت این روزهای طلا یک رولکس طلا به هر حال گران خواهد بود. آنها حتی از شیشه‌های با کیفیت یا حتی یاقوت کبود برای پوشش ساعت استفاده می‌کنند.

نکته‌ی بعدی فناوری و فکری است که در طراحی محصول به کار رفته است و سبب می‌شود تا یک ساعت لوکس بازاری، ارزش بیشتری از یک ساعت معمولی پیدا کند. به طور خلاصه آنها بهتر ساخته می‌شوند، بهتر هم کار می‌کنند و عمر طولانی هم دارند.

بنابراین با خرید ساعت لوکس بازاری شما یک ساعت برتر را به دست خواهید کرد که از لحاظ موتور و ساخت از بقیه ساعت‌ها برتر است. اما شما برای راز معنوی، داستان پشت آنها و جنبه اجتماعی این ساعت‌ها هم پول خرج می‌کنید. این به شما برمی‌گردد که تصمیم بگیرید آیا این موضوعات برای شما مهم هستند تا یک ساعت را خریداری کنید.

با اشاره به این موضوع به مبحث ساعت‌های سوپر لوکس می‌رسیم. اینها ساعت‌هایی هستند که ده‌ها هزار دلار و گاهی صد‌ها هزار دلار قیمت دارند. شرکت‌های نظیر: (Audemars Piguet)، بلانک‌پین و (IWC) در این قلمرو حضور دارند. این ساعت‌ها می‌توانند مدعی چنین قیمت‌های نجومی باشند چرا که آنها بسیار کمیاب هستند. غالب اوقات فقط چند صد یا شاید هزار قطعه ساعت ساخته شود و این یک کمیابی مصنوعی نیست. آنها به دقت با دست (البته با کمک ماشین) از بهترین مواد ساخته می‌شوند. بعضی از ساعت‌های این شرکت‌ها ماه‌ها و شاید سال‌ها زمان صرف ساخت‌شان می‌شود. پس بله این نوع از ساعت‌های لوکس دقیقاً به اندازه‌ی پولی که می‌دهید همان را هم تحویل می‌گیرید. یک کار دست بسیار سطح بالا.

ساعت‌های لوکس خیلی شبیه به خودروهای لوکس هستند. این وسایل از جهات مختلفی مثل: کیفیت، خصوصیات و مهندسی سطح بالا، فرق می‌کنند. البته شما به خاطر سمبل شناخته‌شده، پول برند را هم می‌دهید. بعضی‌ها به خودروهای لوکس علاقه دارند و بعضی به ساعت‌های لوکس و عده‌ای به هر دو و احساس می‌کنند که لذتی که مالکیت این وسایل بدست می‌آورند قیمت نجومی آنها را توجیه می‌کند.

برای افراد دیگر خرید یک خودروی لوکس یا ساعت لوکس هرگز به مخیله‌شان هم خطور نمی‌کند. این در دامنه قیمتی‌شان قرار نمی‌گیرد و حتی اگر هم قرار بگیرد آنها چیزهای دیگری دارند تا پول‌شان را صرفش کنند و ساعت‌های لوکس به روح محافظه‌کار و تعهدشان به فروتنی و تواضع، توهین می‌کند.

با همه اینها، صرفه‌جویی البته یک ویژگی شخصی است که بستگی به درآمد فرد دارد. اگر یک میلیاردر بخواهد یک ساعت 10000 دلاری بخرد باعث نخواهد شد به او بگوییم دست و دل باز، این فقط قطره‌ای از دریاست.

برای بقیه ما آدم‌های معمولی باید روی بهترین کیفیت ساعت که بتواند پاسخگوی نیازها، آروزها و بودجه ما باشد، سرمایه‌گذاری کنیم. ساعت‌های خوب زیادی وجود دارند که قیمت چندان بالایی ندارند. ساعت مورد علاقه‌ی من آرموگن مدل سنت لوئیس با قیمت 200 دلار است و هنوز هم کلی تعریف به خاطرش می‌شنوم. اگر یک چیز قیمتی‌تر می‌خواهید و به دنبال یک ساعت خوب برای هدیه دادن می‌گردید، ساعت‌ها جزء بهترین هدایا برای تولد، سال نو و جشن‌های فارغ التحصیلی هستند.

 خوب این هم از این، یک راهنمای کامل برای ورود به جهان ساعت‌سازی. در حالی که ما در این مطلب خیلی توضیح دادیم اما فقط به بخش کوچکی از دنیای ساعت‌های مچی وارد شدیم. اگر این مطلب شما را علاقه‌مند کرده است خواهش می‌کنم نظرات خود را با ما در میان بگذارید.


قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر