روستای میلک

میلــک (Milak) یکی از روستاهای الموت غربی در رشته کوه البرز در شمال شهرستان قزوین به شمار می‌رود. رودبار شهرستان و رودبار الموت، منطقه کوهستانی و تاریخی معروف رودبار الموت (قزوین) را تشکیل می‌دهند که طی سال‌های گذشته به دو بخش تقسیم شدند

میلــک (Milak) یکی از روستاهای الموت غربی در رشته کوه البرز در شمال شهرستان قزوین به شمار می‌رود. رودبار شهرستان و رودبار الموت، منطقه کوهستانی و تاریخی معروف رودبار الموت (قزوین) را تشکیل می‌دهند که طی سال‌های گذشته به دو بخش تقسیم شدند. روستای میلک در 17 کیلومتری شمال غربی رازمیان قرار دارد و از جنوب به روستای ورگیل، از شمال شرقی به روستاهای هیر و ویار و از شمال غربی به تلاتر و چهارناحیه و از جنوب غربی به دورچال و پررود منتهی می‌شود. آب و هوای آن سرد و خشک است. میلک 32 خانوار دارد که تعداد زیادی از آن‌ها به قزوین مهاجرت کرده‌اند و اغلب در فصل فندق چین در ماه شهریور به میلِک بازمی گردند. کار و پیشه شان، باغداری و دامداری و کشاورزی است.

رودخانه پیلارود از جنوب غربی و دره ویداربن در شمال غربی و دره‌های اسکول‌سر در شمال شرقی این روستا قرار دارند. پیلارود واژه ای دیلمی و بمعنای رود بزرگ است. قلعه تاریخی «اسکول‌سر» [(اُسکُول= غار)+ (سر=بالا) = اضافه مقلوب به معنای بالای غار] در شمال شرقی آبادی از قلعه‌های ناشناخته یاران حسن صباح به شمار می‌رود.
امامزاده اسماعیل در این روستا قرار دارد که گنبد سفید آن در تمامی منطقه شهره عام و خاص بود. متاسفانه این بنا سال 1375 به دلایل نامعلومی مورد مرمت قرار گرفت و ساختمان کنونی آن فاقد جذابیت تاریخی بنای پیشین است.

میوه‌های این روستا، فندق، زغال اخته و گردو است. آب آشامیدنی و کشاورزی مردم میلِک از چشمه و از طریق لوله‌کشی تامین می‌شود.

برگرفته از سایت ویکیپدیای فارسی

روستای میلک

روستای میلک

روستای میلک

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان