روستای شیرین بلاغ

روستای &#۸۲۲۰;شیرین بلاغ &#۸۲۲۱; شهرستان بیجار &#۸۲۱۱; استان کردستان روستای شیرین بلاغ

روستای “شیرین بلاغ ”
شهرستان بیجار – استان کردستان
روستای شیرین بلاغ

روستای شیرین بلاغ از توابع شهرستان بیجار (گروس) در استان کردستان می باشد، این روستا درمسیرجاده بیجار – زنجان کیلومتر 30 وجاده فرعی به طول 5 کیلومتر واقع شده است.
روستای شیرین بلاغ با وجود رشد منفی جمعیت از دهه 60 و مهاجرت مردم به شهرها(1) قریب به 50 خانوار دارد. که جمعیتی بالغ بر 250 نفر را در خود جای داده است .
مردم شیرین بلاغ ، شیعه مذهب، عاشق اهل بیت و مهمان نوازند. شغل بیشتر مردم کشاورزی و دامداری است. تکلم به زبان شیرین ترکی آذری وپشتوانه فرهنگی غنی از داستانها و سروده های ترکی بومی از افتخارات اهالی این روستاست .
در گلزار شهدای شیرین بلاغ پنج شهید آرمیده اند که نماد سابقه درخشان جوانان انقلابی طی دفاع مقدس و برگ زرینی از غیرت سیاسی مذهبی اهالی شیرین بلاغ است.
تاریخچه :
نام روستا به برکت چشمه شیرینی است که در اطراف میدان نمک و چشمه های شور اطراف از دل خاک می جوشد و مایه زندگی است. مردم این روستا به زبان ترکی صحبت می کنند و پوشش لباس مردان و زنان روستا ساده و معمولی است. آب هوای این روستا در تابستان معتدل و در زمستان به شدت سرد می باشد.
مراکز رفاهی و فرهنگی و آموزشی روستا عبارتند از:
شرکت تعاونی روستایی، مسجد ، مجتمع آموزشی ابتدایی و راهنمایی تحصیلی شهید فرقانی ( سابقه آموزشی از آموزش مکتب خانه ای و سواد قرآنی قدیم تا تاسیس آموزشگاه و دبستان و مدرسه راهنمایی ، از دهه 40 تا کنون) ، خانه بهداشت ، برق ، لوله کشی آب آشامیدنی ، دفتر خدمات فن آوری و ارتباطات ، مخابرات ، نانوایی و در این روستا طرح هادی اجرا شده است .
باغداری درگذشته باغداری رونق خوبی داشت و اکثر اهالی به فراخورحال خود صاحب یک قطعه باغ انگور و بادام بوده اند ولی با شروع خشکسالی و هجرت روستاییان به شهرها از باغها جز خاطره ای بر جای نمانده است.

صنایع دستی :
شیرین بلاغ از جمله روستاهایی است که درگذشته دربافت قالی شهرت خاصی داشته و خریداران بسیاری را به خود جذب می کرد. فرشبافی،گلیم بافی ازهنرهای بسیار ارزنده و صنایع دستی روستا محسوب می شده است.
……………………………………………..
(1)- از آغاز دهه 60 تا کنون ، بیش از نیمی از اهالی شیرین بلاغ به شهرهای بیجار ، زنجان ، کرج (مشکین دشت ) ، تهران ( رباط کریم ، آلارد ، اکبر آباد ) هجرت کرده اند.

روستای شیرین بلاغ

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان