ماهان شبکه ایرانیان

آیا شما فردی ساده و زودباور هستید؟ ۱۰ راه برای اینکه کمتر فریب دیگران را بخورید

آیا شما هم از آن دسته افراد هستید که به‌سرعت حرف دیگران را باور می‌کنند؟ آیا اصلاً یک درصد هم به دروغ بودن چیزی شک نمی‌کنید؟ آیا به نظر شما همه‌ی مردم به شما راست می‌گویند؟ اگر چنین است، کمی در مورد تفکرات خود بازنگری کنید تا دچار صدمات و خسارات زیان‌آوری در طول زندگی خود نشوید

آیا شما هم از آن دسته افراد هستید که به‌سرعت حرف دیگران را باور می‌کنند؟ آیا اصلاً یک درصد هم به دروغ بودن چیزی شک نمی‌کنید؟ آیا به نظر شما همه‌ی مردم به شما راست می‌گویند؟ اگر چنین است، کمی در مورد تفکرات خود بازنگری کنید تا دچار صدمات و خسارات زیان‌آوری در طول زندگی خود نشوید. با بنیتا همراه باشید تا با هم 10 روش برای کاهش زودباور بودن افراد را بررسی کنیم.

1- سطح شکاکیت منطقی خود را افزایش دهید

تفکر کردن

Credit: iStock/imtmphoto

تنها به این خاطر که شما انسان خوبی هستید، نمی‌توان گفت که باقی افراد هم این‌چنین هستند. بهتر است تا دید واقع‌گرایانه‌ای نسبت به مردم داشته باشید. افراد ممکن است که دارای انگیزه‌های پنهانی بوده و از شما و حتی خانواده‌ی شما سوءاستفاده کنند. افراد زودباور معمولاً به‌راحتی از سوی دیگران و بدون هیچ‌گونه مدرک محکمی قانع می‌شوند. به چیزی که دیگران به شما می‌گویند و یا از شما می‌خواهند دقت داشته باشید؛ اگر احساس صداقت نمی‌کنید، از حس درونی خود کمک بگیرید؛ در این زمان اهمیتی ندارد که شما تا چه اندازه دوست دارید تا نیت طرف مقابل را خوب تلقی کنید.

2- ذهن تیزی داشته باشید و عقلتان را به کار بیندازید

مطالعه کردن

Credit: Reader’s Digest (Association) Canada ULC

افراد زودباور نسبت به تردیدها ناراحتی نشان داده و اعتماد نابجایی به شخصیت‌های ذی‌صلاح نظیر والدین، دولت، معلمان و حتی رسانه‌ها دارند. اولین چیزی که به آن نیاز دارید این است که عقل خود را به کار بیندازید. مهارت‌های انتقادی خود را تقویت کرده و از عقل سلیم خود بهره ببرید. این کار کمی دشوار است. انواع مختلفی از کتاب‌ها را مطالعه کنید، برنامه‌های مختلف تلویزیونی را تماشا کنید و یک مهارت جدید بیاموزید. این‌ها روش‌های خوبی برای یادگیری و درک پیچیدگی‌های روانشناسی انسانی بوده و شما را در بطن جامعه قرار می‌دهد. زمانی که شما با افراد مختلف در شرایط مختلف دیدار داشته باشید، قادر خواهید بود تا تشخیص بهتری داده و دروغ را از حقیقت تمیز دهید.

3- از اشتباهات خود درس بگیرید

تبلت

Credit: Reader’s Digest (Association) Canada ULC

به این جمله دقت کنید: «یک بار مرا گول زدی، شرم بر تو، دوباره مرا گول زدی، شرم بر من.» در این جمله حرف‌های زیادی نهفته است. این جمله یک ابزار مهم برای پایان دادن به تمامی زودباوری‌هاست. ذهن ما در ابتدا به‌مانند یک لوح سفید است. ورود به زندگی و اشتباه کردن و درس گرفتن از آن‌ها ما را باهوش‌تر می‌کند. سعی نکنید تا آن اشتباهات را چند بار تکرار کنید. به‌علاوه تصور نکنید که اشتباه پشت اشتباه از شما انسان بهتری می‌سازد. زیبایی قضیه اینجاست که شما مجبور نیستید تا فقط از اشتباهات خود درس بگیرید. از کتاب‌ها و فیلم‌ها آموخته و از اشتباهات اطرافیان خود نیز بهره ببرید.

4- به زبان بدن توجه داشته باشید

زبان بدن

Credit: iStock/kali9

زمانی که یک نفر سعی می‌کند تا شما را فریب دهد یا دست بیندازد، معمولاً از طریق زبان بدن خود را نمایان می‌کند. زمانی که با دیگران صحبت می‌کنید به تناقضات آن‌ها توجه داشته و به چهره، زبان بدن و لحن صدای آن‌ها دقت کنید. اگر آن‌ها از تماس چشمی با شما دوری کرده و به اطراف نگاه می‌کنند و یا زمانی که شما به آن‌ها «نه» می‌گویید عصبانی می‌شوند، بدانید که سعی در فریب شما دارند.

5- از زودباوری در شرایط سخت بپرهیزید

ارتباط برقرار کردن

Credit: Reader’s Digest (Association) Canada ULC

هر چیزی که شما را آسیب‌پذیرتر می‌کند، نظیر یک دعوای بزرگ، جدایی، بیماری یا مرگ عزیزان، می‌تواند شما را نیز زودباورتر کند. در این شرایط، اطراف خود را با دوستان همدل و همراهی پر کنید که می‌توان به آن‌ها اعتماد کرد.

6- تعداد دفعاتی که فریب خورده‌اید را یادداشت کنید

یادداشت کردن

Credit: Reader’s Digest (Association) Canada ULC

اگر دوستانتان همواره شما را دست می‌اندازند، احتمالاً شما ساده‌لوح‌ترین فرد گروه هستید. اگر دوستانتان به خاطر سادگی شما از فرصت استفاده کرده و شما را دست می‌اندازند، زیاد عصبانی نشده، اما این حرکت را در پس ذهن خود به خاطر بسپارید. این کار به شما کمک می‌کند تا در زمان لازم هوشیارتر باشید. برای مطالعه‌ی بیشتر به مطلب چگونه خودفریبی را کنترل کنیم مراجعه کنید.

7- مراقب قول و قرارهای مشکوک باشید

خرید اینترنتی

Credit: Reader’s Digest (Association) Canada ULC

اگر همه‌چیز دارد به‌خوبی پیش می‌رود، احتمالاً کلکی در کار است. افراد ساده برخی اوقات خود را قربانی هرزنامه‌های ایمیلی و یا خرید محصولات جادویی ناشی از تبلیغات تلویزیونی می‌بینند. سؤال بپرسید، تنها به آن منبع اطمینان نکرده و هر چیزی که می‌گوید را به‌سادگی نپذیرید.

8- به غریزه‌ی خود اعتماد کنید

فرد افسرده

Credit: iStock/jaguarblanco

زمانی که صحبت از اعتماد کردن می‌شود، نمی‌توان همیشه از یک شیوه پیروی کرد. پس باید یاد گرفت که چگونه به غریزه‌ی خود اعتماد کرد. به حس و حال خود نسبت به افراد مختلف و حتی کسی که او را دوست دارید توجه کنید. اگر حس بد و یا عجیبی دارید، به آن بی‌اعتنایی نکنید.

9- دکمه‌ی توقف را فشار دهید

فکر کردن

Credit: Reader’s Digest (Association) Canada ULC

به‌سرعت تصمیم‌گیری نکنید. کمی صبر کرده و در مورد چیزی که در روبروی شما قرار دارد فکر کنید. یاد بگیرید که بر اساس نظر یک فرد تصمیم نگیرید. واکنش‌های سریع خود را از تصمیمات نهایی‌تان جدا کنید.

10- بدانید که به دنبال چه چیزی هستید

فکر کردن

Credit: Reader’s Digest (Association) Canada ULC

فریب‌کاران ممکن است که تصور کنند در کاری که انجام می‌دهند مهارت دارند، اما همیشه ردی از خود به‌جای می‌گذارند که در صورت آگاهی شما رسوا می‌شوند. در صحبت‌های آن‌ها به نکاتی نظیر تأکید فراوان بر پول، سخنان بسیار روانی که انگار صدبار تمرین شده است و فردی که این صحبت‌ها را به زبان می‌آورد توجه کنید. تمامی این موارد، خطر را به شما هشدار می‌دهند. اجازه ندهید تا سادگی‌تان بر شما چیره شود.

 


قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان