فوائد سلامتی بخش نارنگی

نارنگی میوه آبدار، مغذی و بسیار خوش طعمی است که همچنین بسیار متنوع بوده و می‌تواند برای اهداف بسیاری علاوه بر خوردن آن به صورت ساده مورد استفاده قرار گیرد

فوائد سلامتی بخش نارنگی

نارنگی میوه آبدار، مغذی و بسیار خوش طعمی است که همچنین بسیار متنوع بوده و می‌تواند برای اهداف بسیاری علاوه بر خوردن آن به صورت ساده مورد استفاده قرار گیرد. در کنار پرداختن به فوائد سلامتی بخش نارنگی، همچنین جنبه‌های تغذیه‌ای این میوه‌ی خوشمزه را مورد بررسی قرار می‌دهیم.
آیا کسی را می‌شناسید که از عطر نارنگی و خوردن یک ظرف از این میوه‌ی آبدار خوشش نیاید. نارنگی که ارتباط بسیار نزدیکی به خانواده پرتقال دارد، همچنین در انواع مختلف با ظاهر و طعمهای مختلفی یافت می‌شود. نارنگی را معمولاً و نه لزوماً در مهمانی‌ها با اندازه‌ی مینیاتوری مورد مصرف قرار می‌دهند.
تنجلو که گونه‌ای از نارنگی است از پیوند نارنگی و گریپ فروت بدست می‌آید. سپس ماندارین و مورکات (Murcotts) به دنبال آن می‌آیند، به طوری که ماندارین هسته دار بوده و کمی بزرگتر از همتاهای کوچک خود است و مورکات شیرین‌تر از همه بوده و پوست آن نسبت به پرتقال سبزتر است. کلمنتاین نوعی ماندارین بوده که شیرین، کوچک، پوست نازک و معمولاً بی هسته می‌باشد. در اصل تمامی این انواع میوه تحت اصطلاح پوششی مشترک یعنی نارنگی قرار می‌گیرند.
بهترین بخش بحث در خصوص نارنگی این است که این میوه می‌تواند به ظرف دسر اضافه شود، به شکل پودر در آمده (پوست آن) و پیش از مرینیت یا مزه دار کردن گوشت به خمیر افزوده شود، آب آن گرفته و به نوشیدنی آب میوه و سالاد اضافه شده، و پوست رنده شده آن در غذاهای مختلفی افزوده ‌شود. همانند تمامی میوه‌ها، خواص سلامتی بخش آن به قدری است که افرادی که تمایلی به افزودن آن به رژیم غذایی خود ندارند را متقاعد ساخته که بخواهند یک رژیم مملو از نارنگی را شروع نمایند.
اطلاعات تغذیه‌ای نارنگی
نارنگی که منبع خوبی از آب، مواد غذایی و مواد معدنی است، به عنوان یک افزودنی عالی و میوه‌ای سلامتی بخش شناخته می‌شود که می‌تواند در هر غذا و یا نوشیدنی طراوت بخش مورد استفاده قرار گیرد. با افزودن چند پر نارنگی و یا آب آن به کوکتل و نوشیدنی خود عطر و رنگ دهید. ارزش کالری زایی نارنگی حدود 100 کالری در هر یک فنجان است.

جدول مواد مغذی موجود در نارنگی

محتوای غذایی

ارزش غذایی

فیبر خوراکی

5ر3 گرم

پروتئین

5ر1 گرم

اسیدهای چرب امگا 6

3ر93 گرم

قند

4ر20 گرم

آب

165 گرم

اسیدهای چرب امگا 3

35 گرم

آهن

3ر0 میلی‌گرم

ویتامین C

53 میلی‌گرم

کلسیم

2ر72 میلی‌گرم

ویتامین A

1325 واحد بین الملل (IU )

کربوهیدرات

26 میلی‌گرم

درک علت مفید بودن نارنگی برای شما
کالری‌های موجود در نارنگی به مقدار کافی بوده و طعم خود را از دست نمی‌دهد و به همین دلیل می‌توانید هر زمان که دوست دارید از آن بخورید. راه‌های وارد نمودن آن را به وعده‌های مختلف غذایی و دسر، از جمله نوشیدنی یاد گرفته تا بتوانید کیکهای خوشمزه ای از این میوه‌ی خوشمزه تهیه کنید.
1. می‌تواند به عنوان آرام بخش در برابر بیماریها و مشکلاتی مانند اضطراب، تب، مسمومیت، آلرژی، تشنج و استرس مورد استفاده قرار کیرد.
2. به آرامش اعصاب فرد کمک کرده و از طریق خواص آرام بخشی خود اسپاسم‌های شدید را از بین می‌برد.
3. می‌تواند به افرادی که مبتلا به بیش فعالی و التهاب هستند کمک نماید.
4. عملکرد آنزیمها و هورمونها را در تولید ترشحات درون ریز افزایش می‌دهد.
5. به تقسیم سلولی مناسب و تولید سلول‌های جدید کمک می‌کند.
6. به رشد و تکامل بدن کمک می‌کند.
7. به رفع هرگونه آسیب وارده به بدن کمک می‌نماید.
8. دفع را تحریک و بهبود می‌بخشد.
9. اثر بخشی سیستم ایمنی بدن را تقویت ساخته و به دفع عفونتها کمک می‌نماید.
10. روغن بدست آمده از میوه‌ی نارنگی می‌تواند بر روی زخمهای باز و کبودی مورد استفاده قرار گیرد.
11. به حفظ عملکرد طبیعی معده با اصلاح جریان یافتن شیره‌های گوارش و صفرا کمک می‌کند.
12. اکسیژن بیشتری را در سلولهای قرمز خون ساخته در نتیجه به عنوان مصفای خون عمل می‌کند.
13. به بدن در مبارزه علیه باکتری استافیلوکوکوس اورئوس کمک می‌نماید.
14. اثربخشی کبد، روده و معده در جذب مواد مغذی را حفظ می‌کند.
15. سوخت و ساز بدن فرد را افزایش می‌دهد.
نارنگی منبعی عالی از فیبر، مواد مغذی، و روغنهای حیاتی بوده و نیازی به گفتن نیست که منبع خوبی جهت حفظ انعطاف پذیری و درخشندگی پوست شما است. اطمینان حاصل کنید که این میوه‌ی سالم را وارد رژیم غذایی خود سازید. فردایی توأم با سلامتی در پیش داشته باشید.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر