چگونه در زمان حال زندگی کنیم _ قسمت اول

زندگی در زمان حال چیزی است که این روزها درباره‌اش زیاد شنیده می‌شود. اما این حرف واقعا چه معنایی می‌دهد، و چطور باید این کار را انجام داد؟ در اصل، جوهره این حرف این است که دست از نگرانی راجع به آینده و فکر کردن راجع به گذشته بردارید و روی اتفاقاتی که همین حالا می‌افتد، تمرکز کنید.

شاد زیستنن

زندگی در زمان حال چیزی است که این روزها درباره‌اش زیاد شنیده می‌شود. اما این حرف واقعا چه معنایی می‌دهد، و چطور باید این کار را انجام داد؟ در اصل، جوهره این حرف این است که دست از نگرانی راجع به آینده و فکر کردن راجع به گذشته بردارید و روی اتفاقاتی که همین حالا می‌افتد، تمرکز کنید.

این نگاه بسیار مهم است، چون اگر در زمان حال زندگی کنید، از هر کاری که انجام می‌دهید، نتیجه بیش‌تری می‌گیرید و استرس خیلی کمتری خواهید داشت.

بنابراین اگر هم‌چنان برای‌تان سخت است که در زمان حال زندگی کنید، این 10 روش می‌تواند به شما کمک کند:

دست از انجام همزمان کارها بردارید   

اگر واقعا می‌خواهید از لحظات لذت ببرید، باید صد درصد روی کاری که همان زمان انجام می‌دهید، تمرکز داشته باشید؛ این شامل جزیی‌ترین چیزی که هر روز انجام می‌دهید نیز می‌شود. مثلا اگر می‌خواهید از عطر و طعم یک فنجان چایی لذت ببرید، تلفن را زمین بگذارید، تلویزیون را خاموش کنید، و روی چیزی جز آن فنجان چایی تمرکز نداشته باشید. این روش را امتحان کنید؛ شاید از دیدن این که طعم چایی چقدر عالی است، شگفت‌زده شوید.

10 دقیقه در روز هیچ کاری نکنید

اگر عادت کرده‌اید دایم این ور و آن ور بدوید و همزمان 10 تا کار را انجام دهید، یاد گرفتن آرامش و تمرکز روی فقط یک کار، کمی تمرین می‌طلبد. یکی از راه‌های عادت کردن به این که در هر زمانی، فقط روی اتفاقات همان لحظه تمرکز کنید، این است که هر روز ده دقیقه دست از همه کارها بکشید و مطلقا هیچ کاری انجام ندهید. جایی را پیدا کنید که بتوانید در سکوت بنشینید و راجع به هیچ چیزی هم فکر نکنید، جز تنفس خودتان و چیزهایی که می‌توانید اطراف‌تان ببینید. این اولین قدم شما برای یاد گرفتن این است که چطور در زمان حال زندگی کنید.

 برنامه ریزی آینده

برای آینده برنامه‌ریزی کنید ولی نگرانش نباشید

بین برنامه‌ریزی برای آینده و استرس داشتن در مورد این که ممکن است چه اتفاقی بیفتد، خیلی فرق هست. می‌توان برای آینده یا رویدادهای بزرگ زندگی مثل ازدواج برنامه‌ریزی کرد اما چیزی که واقعا اتفاق می‌افتد، از دست شما خارج است. دست از نگرانی درباره آن چه ممکن است روی دهد، بردارید و روی چیزی که همین الان دارد اتفاق می‌افتد، تمرکز کنید.

سرعت‌تان را کم کنید

برای انجام هر کاری، درست وقت بگذارید و بعد می‌بینید که کارها را بهتر انجام می‌دهید و تازه از آن بیش‌تر هم لذت می‌برید. حالا چه آشپزی در خانه باشد یا تمام کردن یک پروژه در سر کار، اگر امکانش هست، آن را سر فرصت انجام دهید و تمام انرژی‌تان را برای همان یک کار بگذارید.

نگذارید حواس‌تان پرت شود

یک راهکار دیگر برای زندگی در زمان حال، این است که جلوی پرت شدن حواس‌تان را بگیرید. باید ذهن را تمرین داد تا هر لحظه فقط روی یک چیز تمرکز کند. ممکن است کمی کار ببرد چون به هر حال کلی مشغله دارید و باید به همه آن‌ها رسیدگی کنید ولی در نهایت می‌بینید که پربارتر خواهید بود.

اتفاق افتاده که همه ما مثل اسپند روی آتش باشیم، چون به فکر کارهای فردا هستیم و در نتیجه اصلا در همین لحظه زندگی نمی‌کنیم. هر وقت احساس کردید حواس‌تان پرت شده، خودتان را جمع و جور کنید و مستقیم روی این جا و الان تمرکز کنید. به تدریج یاد می‌گیرید که چطور این کار را انجام دهید، حتی بدون این که به آن فکر کنید.


قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان