ماهان شبکه ایرانیان

مشاور عالی فرمانده کل قوا:

نیمی از جمعیت کشور با معارف دفاع مقدس آشنا نیستند

سمنان - مشاور عالی فرمانده کل قوا گفت: از شروع جنگ تحمیلی در سال۵۹ تاکنون جمعیت ایران دو برابر شده و این یعنی نیمی از جمعیت کشور با معارف دفاع مقدس آشنا نیستند.

نیمی از جمعیت کشور با معارف دفاع مقدس آشنا نیستند

به گزارش خبرنگار مهر، اجلاسیه 96 شهید و همچنین گردهمایی ایثارگران و جانبازان عرصه بهداشت و درمان سمنان صبح پنج‌شنبه در آستانه آغاز ماه محرم و هفته دفاع مقدس با حضور سرلشگر صفوی مشاور عالی رهبر معظم انقلاب اسلامی در سالن هلال‌احمر سمنان برگزار شد.

سردار سرلشکر رحیم صفوی در این آئین با تاکید بر ضرورت ترویج معارف دفاع مقدس در جامعه و همچنین رشادت خانواده‌ شهدا، بیان کرد: قریب به سه دهه از پایان جنگ می‌گذرد و اگر بدانیم ملت ما در این مدت در چه حال و هوایی بودند، قطعاً می‌توانیم شناخت درستی از معارف جنگ داشته باشیم، امروز 300 هزار جانباز در کشور وجود دارد که هرکدامشان یک تاریخ روایتگر زنده هستند و افسوس که جوانان ما کمتر از این مسائل اطلاع دارند.

وی بیان کرد: مردم ما به‌خوبی به یاد دارند که در آن روزگار چه وضعیتی بر جامعه حکم‌فرما بود، در آن روزها نور خدا به ما می‌تابید و برکات الهی وامدادهای الهی بر ملت ما و رزمندگان ما مستولی می‌شد و بیشتر به دنبال خدا بودیم، اما امروز به دنبال خودمان هستیم، همچنین باید گفت در زمان جنگ همه به دنبال آن بودند که خدمتی را برای پیروزی درنبرد انجام دهند امروز زمانه تغییر کرده و برخی از ما عوض‌شده‌ایم، بنده تصور می‌کنم برگزاری این اجلاسیه شهدا فرصتی است تا معارف و علوم دفاع مقدس را به بیش از نیمی از جمعیت کشور (افرادی که زیر40سال هستند) بشناسانیم.

نیمی از جمعیت کشور از معارف جنگ کم‌اطلاع هستند

مشاور عالی فرمانده کل قوا بابیان اینکه از شروع جنگ تحمیلی در سال59 تاکنون جمعیت ایران دو برابر شده و این یعنی نیمی از جمعیت کشور با معارف دفاع مقدس آشنا نیستند، گفت: این‌یک رسالت و وظیفه مهمی است که جوانان ما، دانشجویان، دانش آموزان و ... از بزرگ‌ترین حماسه تاریخی ملت ایران که نسل قبل از خودشان آن را به وجود آوردند، مطلع شوند.

صفوی بیان کرد: بیش از 300هزار جانباز در کشور وجود دارد که امروز نسل جوان جامعه باید بداند اوضاع او چگونه است، درست است که کسی که تاکنون شهید نداده باشد، حال مادر شهید را نمی‌داند، اما این معارف جنگ است و نمی‌توان از آن چشم پوشید، امروزه همسران، مادران و فرزندان جانبازان الگوهای جوانان ما در زندگی اجتماعی و فردی هستند که باید قدر دانسته شوند.

وی با تاکید بر ضرورت یادآوری تاریخ دفاع مقدس و انقلاب به فرزندانمان، افزود: امروز متأسفانه فرزندان ما حتی برخی زوایای جنگ را باور نمی‌کنند و می‌پرسند «آیا به‌واقع جنگ این‌گونه بود؟» برخی اوقات خاطرات جنگ برای نسل جوان بیشتر شبیه افسانه است.

باید کربلای ایران را در محرم به مردم شناساند

مشاور عالی فرمانده کل قوا همچنین با اشاره به فرار رسیدن محرم گفت: در آستانه این ماه، می‌توانیم حماسه کربلای ایران را برای مردم به‌خوبی بیان کنیم چراکه معتقد هستیم آن‌هایی که در دفاع مقدس و در شلمچه جنگیدند، در روز عاشورا کنار امام حسین(ع) می‌ایستادند و شمشیر می‌زدند.

صفوی تأکید کرد: کربلای ایران در راستای کربلا حسین بن علی(ع) معنی و مفهوم پیدا می‌کند لیکن صبر مادران شهید دفاع مقدس جز در کنار صبر حضرت زینب کبری(س) معنی پیدا نمی‌کند.

وی همچنین به شهدای سمنان نیز اشاره کرد و گفت: مردم استان در دوره‌های مختلف انقلاب اسلامی حضور پررنگ و مستمری داشته‌اند که حضور بیش از سه هزار شهید نشان‌گر این امر است،ما از نعمت مردم متدین و مؤمنی برخوردار هستیم که ازلحاظ اعتقادی و فرهنگی حرف‌های زیادی در سطح کشور دارند.

سمنان رتبه سوم جمعیت به تعداد شهید کشور را دارد

مشاور عالی فرمانده کل قوا، با اشاره به اینکه سمنان با جمعیت 400 هزارنفره در سال 65، 50 هزار رزمنده را روانه جبهه‌های جنگ می‌کردند که تیپ 12 حضرت قائم(عج) بااینکه بسیار دیر تشکیل شد و مردم استان پیش از آن در قالب دیگر گروه‌ها مثل لشکر17 علی بن ابی‌طالب(ع) و به‌خصوص جهاد سازندگی سمنان که بسیار کارآمد بود، به جبهه اعزام می‌شدند و همیشه روحیه دفاع از اسلام و کشور را به‌خوبی در خود زنده نگه می‌داشتند.

صفوی بابیان اینکه مردم استان سمنان در عملیات بزرگ دفاع مقدس مثل کربلای پنج و شلمچه، شکستن دیوار شرقی بصره، مرصاد و ... حماسه آفریدند و من از نزدیک شاهد شجاعت‌های مردم دیار قومس بودم، همچنین تیپ 58 ارتش و جهاد همین‌گونه بودند امروز استان سمنان سه هزار شهید هفت هزار جانباز و 250 آزاده تقدیم انقلاب اسلامی‌کرده است که این امر، برای استانی با جمعیت 400 هزارنفری بسیار قابل‌توجه بود و باعث شد تا سمنان در رتبه سومین استان شهیدپرور کشور به نسبت جمعیت قرار گیرد.

وی افزود: رشادت‌های مردم استان سمنان در دفاع مقدس نشان می‌دهد که این مردم از یک ظرفیت بالای استقامت، آستانه ظرفیت ایمانی و اعتقادی بالا، بصیرت سیاسی و فهم و درک هوشمندانه و همچنین وفاداری به امام راحل(ره) و انقلاب برخوردار هستند.

بهداری در جنگ اهمیتی فوق‌العاده داشت

مشاور عالی فرمانده کل قوا، با اشاره به مقوله بهداشت و بهداری در دفاع مقدس و اهمیت کار این گروه نیز، توضیح داد: یکی از ارکان اصلی ما در جنگ، بهداری دفاع مقدس بود خود من به این امر توجه داشتم که ما در جنگ کمتر زخمی و شهید بدهیم و لازمه این امر بهداری قوی و امداد بود.

صفوی بیان کرد: بهداری کار بسیار مشکلی بود چراکه قبل از اعزام نیروها، همه را حتی افرادی که غیر امدادگر بودند را نیز آموزش می‌داد و ده‌ها پست امداد اورژانس را در خط مقدس ایجاد می‌کرد و یا وظیفه ایجاد بیمارستان‌های صحرایی داشت همچنین در طول عملیات، امدادگران پا به‌پای نیروها حضور داشتند و بعضاً جلوتر از بسیجیان انجام‌وظیفه می‌کردند از سوی دیگر حمل‌ونقل شهدا و زخمی‌ها، رانندگی آمبولانس در میدان نبرد.

وی افزود: بسیاری از شهدای ما در حوزه بهداشت و درمان از قساوت دشمنان شکل می‌گرفت چراکه بعثی‌ها هیچ رحم و مروتی نداشته و حتی آمبولانس‌ها را مورد هدف قرار می‌دادند لذا برای عظمت کار بهداری در دفاع مقدس باید نگاهی به آمار و ارقام کرد در هشت سال دفاع مقدس 100هزار نفر رزمنده به‌عنوان بهداری دفاع مقدس از راننده تا جراح در جبهه‌ها حضور پیدا کردند و این موضوع تنها در جبهه شمال غرب تا جنوب محسوب می‌شود که اگر متصدیان درمان مجروحان در مراکز استان‌ها را نیز حساب کنیم عددی بیشتر از این میزان خواهد شد اما در جبهه‌های نبرد تنها آمار شهیدان بهداشت و درمان سه هزار و 500 نفر و جانبازان آن 15هزار نفر هستند که این از نقش بسزای بهداری در دفاع مقدس خبر می‌دهد.

60بیمارستان صحرایی در زمان جنگ ایجادشد

مشاور عالی فرمانده کل قوا بابیان اینکه در دوران دفاع مقدس 60 بیمارستان صحرایی و یک هزار اورژانس در جبهه‌ها ایجاد شد، گفت: تلاش  زحمت کشان عرصه بهداری جنگ باعث شده بود تا مدت‌زمان رسیدگی به مجروحان جنگی از زمان مجروحیت تا انتقال به بیمارستان یک تا یک و نیم ساعت باشد که این امر در مقایسه با جنگ ویتنام که آمریکایی‌ها با هلیبورن بسیار مجهزشان این کار را در دو تا دو و نیم ساعت انجام می‌دادند، دستاورد بزرگی بود.

صفوی بیان کرد: تلاش مجموعه بهداشت و درمان جنگ به‌گونه‌ای بود که بیمارستان‌هایمان را کاملاً با بتون می‌ساختند و درصورتی‌که حتی بمب به آن‌ها برخورد می‌کرد، فرونمی‌ریخت و این نشان می‌داد تا چه میزان بهداری جنگ برای ما اهمیت داشته است تا جایی که حتی بمب شیمیایی و خستگی کار 48 ساعته هم ایثارگران حوزه امداد و درمان از پرستار و پزشک تا راننده را از پای نمی‌انداخت و باز همگی آماده خدمت‌رسانی به مردم بودند لذا این ایثارگری‌ها باید به نسل جوان بیان شود چراکه بهداری افتخار دفاع مقدس است.

وی بابیان اینکه 700 جانباز حوزه بهداشت و درمان در استان سمنان وجود دارد، افزود: همان‌گونه که فرزندان ملت غیور ایران در جبهه‌های نبرد، در عرصه جهاد سازندگی، بهداشت و درمان، نیروهای مسلح، ارتش، سپاه، بسیج و ... افتخار می‌آفریدند، بهداری استان سمنان نیز در دفاع مقدس افتخار آفرید که حدود 100 شهید نشان‌گر این اهمیت و نقش‌آفرینی است و ما همواره خودمان را مدیون ایثارگران و شهیدان می‌دانیم.

مشاور عالی فرمانده کل قوا با اشاره به رشادت‌های صورت گرفته در حوزه دفاع مقدس، گفت: به نظر بنده باید برای هر یک شهید حوزه بهداشت و درمان یک کتاب نوشت چراکه زندگی این افراد که خیلی‌هایشان را فقط به اسم می‌شناسیم، دارای زوایای بسیار نابی است که می‌تواند الگویی برای جوانان باشد.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان