فوائد و مصارف مایونز

مواد غذایی بسیار کمی وجود داشته که به عنوان یک آیتم خانگی، فوائد آن دو برابر می‌شود و مایونز یکی از آنها است

فوائد و مصارف مایونز

مواد غذایی بسیار کمی وجود داشته که به عنوان یک آیتم خانگی، فوائد آن دو برابر می‌شود و مایونز یکی از آنها است. این مقاله را خوانده تا اطلاع یابید که چگونه یک شیشه مایونز ساده می‌تواند در خانه به کار آید و فوائد سلامتی بخش آن چه می‌باشد.
مایونز یعنی این ماده‌ی غذایی سفید، کرم مانند و بسیار بسیار خوشمزه در هر یخچال خانه‌ای بایستی یک شیشه از آن یافت شود. این ماده یکی از مواد غذایی است که بیشترین سوء برداشت در مورد آن وجود دارد. بدین گونه که از آن به عنوان یک ماده‌ی غذایی کشنده در اکثر اذهان یاد می‌شود. در این مقاله نگاهی به چندین خواص و مصارف آن بیاندازید.

فوائد مایونز

سس مایونز دارای محتوای ویتامین E بالایی است. این عضو از خانواده ویتامین‌ها از فوائد بسیاری از جمله کمک به عملکرد صحیح ریه و قلب و همچنین کمک به جریان خون برخوردار است. به تازگی، مایونز به عنوان عاملی با ارزش جهت جلوگیری از وقوع سکته مغزی در زنان یائسه به دلیل وجود ویتامین E در آن شناخته شده است. مایونز دارای سطوح متوسط از سایر ویتامینها و مواد معدنی همچون پتاسیم، فسفر، ویتامین K، و کلسیم است.
سس مایونز به آن شکل که در سالهای اخیر نشان داده ‌شده است، ماده‌ی غذایی وحشتناکی به حساب نمی‌آید. در مصرف تمام مواد غذایی مزایا و مضراتی وجود داشته و ارزش کالری‌زایی بالای مایونز تنها یک عیب از این چاشنی مغذی است.
بله، مایونز چرب است، اما این سس از روغنهای گیاهی همچون کانولا و سویا تهیه می‌شود و عاری از چربیهای ترانس می‌باشد. روغنهای کانولا و سویا منابع اسیدهای چرب امگا 3 به حساب می‌آیند. بنابراین خوردن مایونز در واقع برای قلب شما سالمتر می‌باشد. و وجود چنین اسیدهای چرب امگا 3 احتمال بروز حملات قلبی را کاهش می‌دهد.

کاربردهای مایونز

یک شیشه مایونز در خانه علاوه بر داشتن منافع نسبی، می‌تواند بیشتر از آنچه تصور می‌کنید مزیت داشته باشد. مایونز یک آیتم بسیار متنوع و چند منظوره بوده که در ذیل مصارف آن را نشان می‌دهیم.
‌أ. شناخته شده‌ترین کاربرد سس مایونز به عنوان تزئین و آرایش غذا است. مایونز چیزی بیشتر از سس غذایی است. غلظت و عطر و طعم قوی و متمایز آن بر طعم ماده‌ی غذایی افزوده و طعم مخصوص به خود را به غذا می‌بخشد. مصارف غذایی آن شامل موارد ذیل می‌شود:
• سیب زمینی سرخ شده، تخم مرغ آب پز و یا حلقه‌های سرخ شده پیاز را در آن فرو برده و نوش جان می‌کنند.
• بر روی ساندویچ، برگر، لقمه، هات داگ و غیره استفاده می‌شود.
• به عنوان ماده‌ی مخلوط کننده جهت غلیظ کردن سس سالاد و افزودن بر طعم سالاد، تن، مرغ و تخم مرغ بکار می‌رود.
• جهت تهیه‌ی سس تارتار، سس هزار جزیره، سس سالاد روسی و غیره مورد استفاده قرار می‌گیرد.
• می‌تواند به سس‌ها و چاشنی‌های دیگر به عنوان ماده‌ی غلیظ کننده مانند کچاپ و سس تند، ماستارد و شکر قهوه‌ای و یا تنها در کچاپ ساده افزوده شود.
‌ب. این مورد را که نام می‌بریم شوکه کننده خواهد بود. آیا می‌دانستید می‌توانید از مایونز به عنوان یک محصول زیبایی استفاده کنید؟ برای مو و صورت؟ نگران نباشبد، بوی ساندویچ بخود نخواهید گرفت! مایونز بسیار پرکاربرد بوده و به زیبایی کمک منحصر بفردی می‌نماید. برخی از کاربردهای آن عبارتند از:
• به عنوان کاندیشنر یا نرم کننده‌ی مو: پس از استفاده از شامپوی معمولی، یک قاشق غذاخوری مایونز را بر روی موی خود بزنید. به طور کامل و از ته پوست سر تا نوک موها را ماساژ دهید. آن را به مدت 1 ساعت به حال خود رها کرده و سپس بشویید. موی خود را مجدداً با شامپو شسته تا بوی آن از بین برود. مایونز می‌تواند موی شما را ابریشمی و نرم ساخته و به آن درخشش دهد.
• به عنوان درمان آفتاب سوختگی: برای کسانی که دچار آفتاب سوختگی دردناک پوست شده‌اند، مقداری مایونز را بر روی محل آسیب دیدگی پخش کنید به این دلیل که دارای تأثیر خنک کنندگی و نرم کنندگی و همچنین رطوبت دهندگی به پوست شما است.
• به عنوان از بین برنده پوست مرده: خشکی پوست و پوسته پوسته شدن آن در قسمت آرنج و پا می‌تواند با مقداری مایونز برطرف شود. مقداری مایونز را بر روی قسمت سخت و لک شده پوست زده و آن را به مدت 5 تا 10 دقیقه رها کرده و سپس با یک پارچه‌ی نمدار پاک کنید.
• به عنوان محصول بکار رفته بر روی صورت: چقدر صورت شما می‌درخشد! از چه محصول پوستی استفاده می‌کنید؟ اورآل (L'Oreal)، داو (Dove)؟ خیر تنها از مایونز موجود در یخچال خود استفاده می‌کنم! شوخی نمی‌کنم، شما می‌توانید از مایونز به عنوان محصول پاک کننده برای صورت خود استفاده کنید. مقداری از آن را بر روی صورت خود زده و آن را به طور یکنواخت پخش کرده و به مدت 20 دقیقه رها کنید. سپس آن را پاک و بشویید تا احساس نرمی بر روی صورت خود نمایید.
• به عنوان تقویت کننده ناخن: به منظور آنکه پوست اطراف ناخنهای دستتان زیبا شده و از ترک خوردگی و لک و کبودی ناخنهای دست جلوگیری نمایید، آنها را در مقداری مایونز فرو برده و پس از مدتی بشویید.
• به عنوان درمان کننده شپش سر: مایونز به دلیل آنکه روغنی و غلیظ می‌باشد، شپش در حال حرکت را خفه می‌سازد. مایونز را بر روی مو مالیده و به خوبی آن را پوشش دهید و سپس با کلاه دوش و یا پلاستیک آن را بپوشانید. این مخلوط را به مدت 8 ساعت نگه داشته و سپس با شامپوی زیاد شپشهای مرده و مایونز را خارج سازید. متأسفانه مایونز تخم شپش را از بین نمی‌برد اما مالیدن سرکه به پوست سر می‌تواند کمک ساز باشد.
‌ج. کمک به انجام وظائف کوچک خانگی همچون:
• برطرف نمودن لکه‌های چربی و دوده از روی ماشین و یا دوچرخه
• از بین بردن بقایای برچسب سپر اتومبیل
• تمیز کردن برگهای گیاه خانگی، تا آنها را براق و درخشان سازیم.
• پاک کردن کلیدهای سپید پیانو
• پاک کردن جای رنگ و حلقه‌های آب از مبلمان
• از بین بردن آدامس از مو
در اکثر مصارف فوق‌الذکر، بایستی از مایونز اصل یا کامل استفاده شود. انواع کم چرب به قدر کافی چرب نمی‌باشند. مایونز در نزد افرادی که مراقب وزن خود بوده و یا تحت رژیم لاغری قرار دارند، می‌تواند یک دشمن مهلک به حساب آید. و کسانی که نسبت به تخم مرغ آلرژی دارند، از مایونز دوری گزینند! اما انواع مایونز گیاهی همچنین انواع کم چرب را می‌توان جایگزین و مورد استفاده قرار داد. اساس کار این است که تا زمانی که رژیم غذایی شما متعادل می‌باشد، خوردن مایونز در حد اعتدال همراه با سالاد هیچ ضرری به شما نخواهد رساند.
قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر