روستای آرو

روستای بزرگ دیل در استان کهگیلویه وبویر احمد از توابع شهرستان گچساران در شما ل غربی شهرگچساران ودر فاصله ۲۵ کیلومتری آن قرار گرفته است .

روستای بزرگ دیل در استان کهگیلویه وبویر احمد از توابع شهرستان گچساران در شما ل غربی شهرگچساران ودر فاصله 25 کیلومتری آن قرار گرفته است .

روستای دیل همجوار روستاهای آرو ، مارین و آبریگون بوده و از طبیعت بسیار زیبا و چشم اندازهای خیره کننده ای بهره مند است و هرساله در ایام بهار گردشگران بسیاری جهت تماشای مناظر بکر و چشم نواز آن ساعاتی را در دل طبیعت آن به سر می برند.

این روستا دارای هفت محله بنامهای میانکوه – رادک – اسلام اباد – ده بزرگ – تکیه – ده برج وده بی بی کریمه است .

که آستانه مقدس امامزاده بی بی کریمه – امامزاده علی واقع در بخش چرزو – امامزاده بی بی رشیده – بی بی کیهانه – امامزاده میرحمزه – وقدمگاه امامرضا (ع) وامامزادگان دیگری نیزدر این روستا واقع گردیده است که وجود این امامزادگان لطف وصفایی خاص به این روستا بخشیده است .

روستای دیــــل از لحاظ بافت اجتماعـی از سه طایفـه بزرگ به نام جــلالی – محمد باقـری و طایـفه مشایـخ تشکیل شده است .

شغـــل بیشتر مــردم این روستـا کشاورزی می باشد و دارای محصولاتی چون لیمـوشیرین- لیمـوترش – انــار- انگـور – انجیـر- زرد آلو و…. می باشد .

از آثار تاریخی این روستا می توان اشاره کرد به آثاری چون گنبدان گبر در چرزو – تنگ آسیاب – تکیه – قلعه برج – ده بزرگ و قلعه شاه بهمن ، که از بین این آثار قلعه بهـمن وگنبــدان گبر قدمت بسیار زیادی دارد و از طریق برنامه خانواده صدا و سیـما ( آقای میلانی ) نیز به مردم عزیز معرفی شده است . که قدمت گنبدان گبر و قلعه شاه بهمن به دوره ساسانیان در عصر رستم وسهراب بر می گردد .

روستای آرو

روستای آرو

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر