ماهان شبکه ایرانیان

ارزش غذایی کلم بروکلی

بروکلی نوعی سبزی از تیره کلم است که بسیار مغذی می‌باشد. مقاله پیش رو اطلاعاتی را در خصوص فوائد سلامتی بخش و ارزش غذایی آن فراهم ساخته است

ارزش غذایی کلم بروکلی

بروکلی نوعی سبزی از تیره کلم است که بسیار مغذی می‌باشد. مقاله پیش رو اطلاعاتی را در خصوص فوائد سلامتی بخش و ارزش غذایی آن فراهم ساخته است.
بروکلی (Brassica oleracea italic) به خانواده سبزیجات تیره کلم تعلق دارد. شکل آن شبیه به گل کلم است. سنبله بزرگ و سبز آن به عنوان سبزی مورد استفاده قرار می‌گیرد. این سبزی نخستین بار در کالیفرنیا به مقصود تجاری کاشت و برداشت می‌شد. کلم بروکلی به دلیل خواص خود به طور گسترده‌ای مورد پذیرش و پسند قرار گرفته است.
اطلاعات تغذیه‌ای
مواد مغذی * مقدار
چربی کل 0 گرم (1%)
کلسترول 0 میلی‌گرم (0%)
سدیم 30 میلی‌گرم (1%)
مجموع کربوهیدرات 6 گرم (2%)
فیبر غذایی 2 گرم (9%)
قند 2 میلی‌گرم
پروتئین 3 گرم
ویتامین A 567 IU (واحد بین‌الملل) (11%)
ویتامین C 2ر81 میلی‌گرم (135%)
ویتامین E 7ر0 میلی‌گرم (4%)
ویتامین K 5ر92 میلی‌گرم (116%)
ویتامین B1 (تیامین) 1ر0 میلی‌گرم (4%)
ویتامین B2 (ریبوفلاوین) 1ر0 میلی‌گرم (6%)
ویتامین B3 (نیاسین) 6ر0 میلی‌گرم (3%)
ویتامین B6 (پیرودوکسین) 2ر0 میلی‌گرم (8%)
ویتامین B9 (فولات) 3ر57 میکروگرم (14%)
اسید پانتوتنیک 5ر0 میلی‌گرم (5%)
کلسیم 8ر42 میلی‌گرم (4%)
آهن 7ر0 میلی‌گرم (4%)
منیزیم 1ر19 میلی‌گرم (5%)
فسفر 1ر60 میلی‌گرم (6%)
روی 4ر0 میلی‌گرم (2%)
مس 0ر0 میلی‌گرم (2%)
منگنز 2ر0 میلی‌گرم (10%)
پتاسیم 288 میلی‌گرم (8%)
سلنیوم 3ر2 میکروگرم (3%)
* مقادیری که به درصد بیان شده است بر اساس رژیم 2000 کالری بوده و ارزشهای غذایی با توجه به میزان هر وعده 1 فنجان کلم بروکلی خرد شده می‌باشد.
فوائد سلامتی بخش
کلم بروکلی حاوی فیتونوترینت یا مواد مغذی گیاهی همچون گلوکورافانین، گلوکوناستورتیان و گلوکوبراسیسین است. این مواد مغذی به فرایند سم زدایی کمک می‌کنند. برخی از مواد شیمیایی گیاهی همچنین به مهار تشکیل عوامل سرطان زا کمک می‌نمایند. مواد شیمیایی گیاهی از مورد هدف قرار دادن سلولها توسط عوامل سرطان زا جلوگیری کرده و همچنین به سایر آنزیمهای سم زدای عوامل سرطان زا در بدن کمک می‌کنند.
این سبزی سرشار از ویتامین C است. در واقع محتوای ویتامین C آن بیشتر از ویتامین C پرتقال است. در نتیجه به جذب بهتر کلسیم کمک می‌کند. بنابراین بایستی این سبزی توسط افرادی مصرف شود که محصولات لبنی مصرف نمی‌کنند و یا نمی‌توانند مصرف کنند. گذشته از آن، همچنین مشخص شده است که کلم بروکلی به مبارزه با پوکی استخوان کمک می‌کند. محتوای ویتامین C موجود در این سبزی به بدن در جذب آهن از رژیم غذایی کمک می‌کند. همچنین خطر ابتلاء به آب مروارید را کاهش داده و علائم سرماخوردگی را مورد رسیدگی قرار می‌دهد.
محتوای سلنیوم آن همچنین با خواص ضد سرطانی و نیز ضد ویروسی در ارتباط است. آنزیمهایی را تقویت می‌سازد که مواد سرطان زا را سم زدایی می‌کنند. جوانه بروکلی نسبت به نوع بالغ حدود 10 تا 100 برابر قدرت بیشتری جهت تقویت چنین آنزیمهایی را دارا می‌باشد.
فولیک اسید موجود در این سبزی رشد طبیعی بافت در جنین را تقویت ساخته و خطر بروز نقصهای مادرزادی را کاهش می‌دهد. این امر آن را به مکملی خوب برای زنان باردار و زنانی ساخته است که از قرصهای ضد بارداری استفاده می‌کنند.
افرادی که آن را به صورت روزانه مصرف می‌کنند، شکایت کمتری از فشار خون بالا، مشکلات معده‌ای روده‌ای و سطوح بالای کلسترول خون دارند. تحقیقاتی که اخیراً در دانشگاه میشیگان انجام شده است نشان می‌دهند که این سبزی می‌تواند در واقع در برابر سرطان سینه مبارزه نماید. این اعتقاد وجود دارد که وارد نمودن این سبزی به رژیم غذایی می‌تواند خطر بروز عوارض پزشکی همچون بیماری آلزایمر، دیابت، کمبود کلسیم، سرطان روده بزرگ، تومورهای بدخیم، سرطان ریه، بیماریهای قلبی، آرتریت و غیره را کاهش دهد.
بنابراین همانطور که می‌توانید از اطلاعات فوق دریابید، وارد نمودن کلم بروکلی به عنوان بخش مهمی از رژیم غذایی خود می‌تواند سلامت و کیفیت زندگی‌تان را بهتر سازد. کلم بروکلی ممکن است برای بعضی افراد خصوصاً کودکان سبزی وحشتناکی به نظر رسد. با این حال، با در نظر گرفتن فوائد فوق در مورد این سبزی، فرد نبایستی تنها به طعم غذا و پرزهای چشایی خود فکر کند و بایستی آن را وارد رژیم غذایی خود نماید.
قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان