ماهان شبکه ایرانیان

روستای جورکویه

روستای جورکویه با موقعیت جلگه ای یکی از روستا های دهستان نوشر از بخش خشکبیجار شهرستان رشت می باشد . این روستا در شمال دهستان نوشر واقع شده و فاصله ی آن تا مرکز دهستان یک و نیم کیلومتر و مرکز بخش سه کیلومتر و تا مرکز استان (شهر رشت) سیزده کیلومتر می باشد.

روستای جورکویه با موقعیت جلگه ای یکی از روستا های دهستان نوشر از بخش خشکبیجار شهرستان رشت می باشد . این روستا در شمال دهستان نوشر واقع شده و فاصله ی آن تا مرکز دهستان یک و نیم کیلومتر و مرکز بخش سه کیلومتر و تا مرکز استان (شهر رشت) سیزده کیلومتر می باشد.

روستای جورکویه از شمال به روستای شیشه و گوراب ، از شرق به روستای رودپشت ، از غرب به روستای ماشل علم و از جنوب به دهستان نوشر محدود شده است و نزدیک ترین نقطه ی شهری نیز بخش خشکبیجار می باشد.

*حدوده اراضی کشاورزی و منابع طبیعی روستا

روستای جورکویه در کنار جاده ی عبوری لشت نشاء به خشکبیجار واقع شده و اراضی تعریف شده آن زراعی شالیکاری و شالیزار می باشد .

آب کشاورزی این روستا از فاضلاب مزارع روستای اجی بوزایه که در ضلع جنوب شرقی این روستا واقع است و لوله انحرافی و منشعب از رودخانه نورود و رودخانه شهرستانی و تعداد دیگری از جو ها که از مزارع جنوبی حاصل و تمامی زمینهای کشاورزی جورکویه با ضمیمه استخر اب بندان سیراب می نماید و مهمترین رودخانه آن رودخانه جورکویه بود که مسیرش از جنوب شرقی به شمال غربی و در انتها ، مزارع روستای جورکویه را تغذیه می نماید.

میزان بارندگی آن بالغ بر 1000mm بوده و در درجه حرارت متوسط آن 18 + سانتی گراد است.

این روستا در بخش جلگه ای شهرستان رشت واقع است و همچنین صوانح طبیعی از قبیل رانش یا لغزش زمینی در این روستا بوقوع نپیوسته ، آخرین وقوع زلزله در سال 1369 صرفا خسارت مالی وارد آورده و از مرکز تحت تاثیر زلزله گسل درفک نزدیک به یکصد کیلومتر فاصله دارد.

تعداد خانواده و جمعیت

روستای جورکویه طبق آمار نفوس و مسکن در سال 1381 تعداد خانوارهای جورکویه 251 خانوار و جمعیت آن 1030 نفر و در سال 1389 تعداد خانوارهای این روستا از 251 خانوار به280 خانوار و جمعیت آن بالغ بر 1100 نفر و وسعت روستا بالغ بر 2300000 متر مربع می باشد .

شورای اسلامی روستای جورکویه در سال 1383 دهیاری روستا و به تبع آن دهیار را انتخاب و شروع به کار کردند.و از آن زمان تا کنون خدمات زیادی برای روستا جورکویه انجام گرفته؛ البته قبل هز هر گونه ادعا از تمام اهالی روستای با صفای جورکویه از فرد فرد ساکنین این روستا کمال تشکر و قدر دانی را داریم که با حمایت های همه جانبه و بی دریغ خودشان خواستار روستایی آباد شدند که از مردم با فرهنگ و شهید پرور این روستا جز این انتظار دیگری نمی رفت.

امید واریم شورای اسلامی و دهیاری جورکویه از این نعمت مردمی استفاده ی کامل برده و در اینده هم بتواند بر خدمات خود در این روستا بیافزاید. انشاءا…

در این جا نظر شما را به فرازی از وصیت نامه ی شهید پاسدار ناصر فیروزان جلب می نماییم:

*خواسته ی من از جوانان جورکویه این است که برای آبادی محل بکوشند.

و همچنین امیر خلبان شهید رجبعلی محمدی که خلبان هلیکپتر بود و در سانحه هوایی در زلزله ی قزوین و به همراه استاندار قزوین و چند نفر از افراد بلند پایه شهید شدند و در تمام ماموریتهای هوایی خود بعد از انجام ماموریت چیزی درخواست نمی کردند و در انتهای ماموریت خود می نوشتند :((فی سبیل الله )) و امضاء می کردند.

کتابخانه شهید مفتح این روستا از سال 1358 تشکیل شده بود که به سبب فرسودگی بسیار شدید آن در چند سال مانده به تشکیل شوراها عملاً از آن استفاده نمی شد ، خوشبختانه در سال1383 پس از انتخاب دهیاری این مکان بازسازی و تجهیز شده و همکنون مقر دهیاری و شورای اسلامی جورکویه می باشد .

روستای جورکویه

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان