درس اوژن یونسکو در تالار استاد انتظامی

نمایش «درس» اثر اوژن یونسکو به کارگردانی پریناز آل آقا در تماشاخانه استاد انتظامی روی صحنه می رود .

تئاتر

نمایش «درس» اثر اوژن یونسکو به کارگردانی پریناز آل آقا در تماشاخانه استاد انتظامی روی صحنه می رود .

پرنیان گودرزی، تینا بخشی و علی ابراهیمی در این نمایش ایفای نقش کرده اند و می توان آن را از ١٨ آبان تا ١٢ آذر هر شب ساعت ١٨:٣٠ در خانه هنرمندان تماشا کرد.

ماجرای درس از این قرار است که شاگردی برای آمادگی کنکور دکترا نزد استاد می رود اما به مرور شرایط رو به وخامت می گذارد. سرانجام استاد دچار جنون شده و با ضربات چاقو، شاگرد را از پا در می آورد. در پایان با تذکرات ماری، خدمتکار استاد، متوجه می شویم که این چهلمین شاگرد بوده که به دست استاد کشته شده و هر روز وضع به همین منوال است.

پریناز آلآقا که این اثر را ترجمه و کارگردانی کرده، درباره آن می نویسد: «یونسکو می گوید این متن (درس) یک کمدی است که بر اثر شرایط موجود تبدیل به تراژدی می شود. در واقع با نگاهی کلی تر می توان گفت، این اثر تراژدی-کمدی است که مخاطب خود را گاه سردرگم می کند تا بخندد و یا از شرایط پیش آمده رنجور گردد. اجرای این نمایش سال١٣٨٦ در سالن اصلی مولوی یکی از پرمخاطب ترین آثار نمایشی در آن زمان بود که با استقبال خوب مخاطبان همراه شد. در آن سال نمایش درس را از همان ابتدا با رویکردی تراژدی اجرا کردم اما در اجرای امسال فضای بازی ها کمی تلطیف پیدا کرد و بیشتر جنبه کمیک متن را مد نظر قرار دادم.

تئاتر

در این اجرا تا جایی که امکان داشت، سعی کردیم از شیوه بازی رئالیستی دور شویم و با طراحی روی چهره بازیگران به شیوه اکسپرسیونیستی خود را نزدیک کردیم. در طراحی صحنه نیز سعی داشتیم تاکیدی بر روابط سرد و مکانیکی و صنعتی شدن جریان آموزش داشته باشیم.»


قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر