حسادت؛ حسی ویرانگر (۱)

اگر احساسات شما مثل یک گره و یا غده در دلتان جمع شده است، روی آن قسمت نفس بکشید و تمرکز کنید.

حسادت؛ حسی ویرانگر (1)

تحریریه دنیای سلامت

اگر حسادت در روابط و زندگی مشترکتان مشکلاتی ایجاد کرده است، شاید بتوانید با کمک چند نکته مهم بر این درد، احساس حقارت و خجالت ناشی از آن غلبه کنید و حسادت را برای همیشه از زندگی‌تان برانید. متاسفانه این مشکل در مورد تعداد زیادی از زوج‌ها وجود دارد.

 آیا تا به حال همسر خود را به رابطه داشتن با فرد دیگری متهم کرده‌اید؛ حتی با وجود آنکه او همواره با سرسختی تمام این اتهام را رد کرده است؟ و معمولا کیف، جیب‌ها، ایمیل، موبایل و ... همسر خود را چک می‌کنید؟

 آیا وقتی همسرتان به وضع ظاهرش رسیدگی می‌کند، به او سوءظن پیدا می‌کنید؟

 آیا تا به حال به همسرتان اتهام گرم گرفتن زیاد و نزدیکی به شخصی خاص زده‌اید؟

 آیا تا به حال همسرتان به خاطر حسادت‌های شما، نخواسته است که رابطه‌تان را تمام کرده و از هم جدا شوید؟

 آیا فکر می‌کنید وقتی در کنار همسرتان نیستید، او به افراد جذاب دیگر توجه خاصی می‌کند؟

 آیا همسرتان راجع به جایی که رفته یا کسی که دیده و یا کاری که انجام داده است، به شما دروغ می‌گوید تا مبادا با هم بحث و جدل کنید؟

 آیا فکر می‌کنید در زندگی فریب همسرتان را خورده‌اید و بابت این موضوع غمگین و عصبانی هستید؟

اگر پاسخ شما به تمام سوالات بالا مثبت است، حسادت شما بسیار بزرگ‌تر و بیشتر از حد طبیعی است.  برای اینکه بر این احساس غلبه کرده و زندگی‌تان را به حالت سالم برگردانید و از آن لذت ببرید، راهی وجود دارد که انجامش آسان‌تر از چیزی است که حتی فکرش را بکنید.

اگر می‌خواهید بدانید چرا حسادت به یک مساله بزرگ در میان زوج‌ها تبدیل شده است و چگونه می‌توان آن را تحت کنترل درآورد، ما به شما یک شیوه مناسب پیشنهاد می‌کنیم تا در مدت سه دقیقه این افکار را کنترل کرده و یا کاهش دهید.

روش سه دقیقه‌ای

1- در یک موقعیت و مکان آرام بنشینید. 2- چشم‌های خود را ببندید، چند نفس عمیق بکشید، نفس‌های خود را وارد پاهای‌تان کنید تا احساس کنید بیشتر به زمین وصل هستید، بعد نفس‌های خود را کندتر و عمیق‌تر کنید. 3- وارد مرحله آگاهی از فکر حسادت شوید و دقیقا مشخص کنید که به چه چیزی فکر می‌کنید. مثلا با خودتان بگویید: «من الان دارم به ... فکر می‌کنم» و بلافاصله بدون هیچ قضاوت و داوری، جای خالی را پر کنید.

 4- در مرحله پرسش از خودتان سوال کنید که آیا می‌دانید این احساس حسادت شما درست است شما برای اثبات این افکار، آیا دلیل و مدرک قابل استنادی دارید؟ آیا افکار شما درست هستند؟ و در حین پرسیدن این سوالات به قلب خود توجه کنید. این احساسات را در تمام وجود خود حس کنید. آیا باعث تنگی نفس، سنگینی بدن و احساس بیهودگی در شما می‌شوند؟ 5- اجازه دهید احساسات شما در همان حالت و بدون هیچ‌گونه قضاوت و داوری باقی بمانند.

اگر در قلب‌تان احساس سنگینی می‌کنید، روی سنگینی قلب‌تان نفس بکشید؛ تا جایی که احساس نرمی و سبکی کنید. اگر احساسات شما مثل یک گره و یا غده در دلتان جمع شده است، روی آن قسمت نفس بکشید و تمرکز کنید؛ تا جایی که احساس کنید گره در حال باز شدن است. 6- اجازه دهید احساس حسادت از قلب‌تان بیرون بیاید، بالاتر برود و بعد از سرتان خارج شود تا احساس دیگری را جایگزین آن کنید.

 وقتی حس حسادت درست باشد

اگر مطمئن هستید که سوءظن‌های شما بی‌دلیل نیست و همسرتان در حال خیانت کردن به شماست، باز هم به شما پیشنهاد می‌کنیم که این شیوه را دنبال کنید و به جای آنکه یکی از خاطرات خوشایند مربوط به گذشته خود با همسرتان را در ذهن‌تان مجسم کنید، خود را در یک موقعیت خوب و موفق تجسم کنید که مسیر تازه‌ای را در پیش گرفته‌اید و این کار را آنقدر ادامه دهید تا به آرامش خاطر برسید. زندگی آنقدر کوتاه است که حتی به اندازه یک لحظه بسیار کوتاه هم نباید احساس بدبختی کرد.

احساس ترس

مهم‌ترین مساله در مورد حسادت، احساس ترس است.

 می‌ترسیم از فراموش یا طرد شدن

 می‌ترسیم از اینکه عشق‌مان از بین رفته باشد.

 می‌ترسیم از اینکه همسرمان دیگر عاشق ما نباشد

 می‌ترسیم از اینکه همسرمان به زندگی زناشویی ما خیانت کرده باشد.

 می‌ترسیم از اینکه در مقابل اطرافیان خود شرمنده شویم (از اینکه دیگران فکر کنند ما همسر مناسبی نبوده‌ایم و ...)...

برای خواندن بخش دوم- حسادت؛ حسی ویرانگر- اینجا کلیک کنید.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان