گریه کودک و نگرانی والدین! (۱)

نوزادی که احساس ناراحتی می‌کند، لباسش مرطوب شده. گرمش است و یا سردش شده است، شروع به پیچ و تاب دادن خودش می‌کند و به هنگام گریه کردن کمرش را قوس می‌دهد. او به نحوی می‌خواهد خود را از چیزی که ناراحتش کرده دور کند.

گریه کودک و نگرانی والدین! (1)

تحریریه ماهنامه دنیای سلامت

 

نوزادان گریه می‌کنند و این مسأله بسیار عادی است. پدر و مادرها در این مواقع هر کاری از دستشان بر می‌آید، انجام می‌دهند تا آنها آرام شوند. متأسفانه زن و مردهایی که به تازگی پدر و مادر شده‌اند، از ساده‌ترین کارها و امور مربوط به نوزاد، مثل ناخن گرفتن و حمام کردن او، گیج و سرآسیمه می‌شوند.

طبیعت برخی از نوزادان به گونه‌ای است که بیشتر گریه می‌کنند. آنها به این دلیل گریه می‌کنند که نمی‌توانند حرف بزنند. آنها انسان‌های کوچکی هستند که همان نیازهای بزرگ‌ترها را دارند، ولی قادر به بیان‌شان نیستند. گریه کردن تنها ابزاری است که با آن می‌توانند در خواست کمک کنند و نیازهایشان را برآورده سازند.

وقتی که نوزادتان گریه می‌کندچه می‌خواهد بگوید؟
نوزادان خلق و خوی خاص خود را دارند؛ درست مثل بزرگ‌ترها. هر چه نوزاد خود را بیشتر بشناسید، دلیل گریه‌هایش را بهتر می‌فهمید. بعد از مدتی گریه‌های مخصوص نوزاد خود را می‌شناسید و اینگونه به نظرتان می‌رسد که او می‌خواهد با هر نوع گریه، حرفی به شما بگوید. علاوه بر این علائم که از گریه نوزاد خود می‌فهمید، می‌توانید با توجه محیط پیرامونش نیز علت گریه او را تشخیص دهید.

برخی از دلایل اصلی گریه نوزادان

گرسنگی
اگر از آخرین باری که به او شیر داده‌اید، 3-4 ساعت گذشته است، اگر او به تازگی از خواب بیدار شده و یا اینکه پوشکش بیش از حد خیس یا کثیف است، شروع به گریه می‌کند.

خستگی
به این علائم توجه کنید: آیا نوزادتان بسیار کمتر از قبل تحرک می‌کند؟ آیا به افراد و وسایل پیرامونش بی‌علاقه و بی‌توجه است؟ اگر چشم‌هایش را می‌مالد، اگر نگاهش بی‌حالت است و به‌‌طور آشکار خمیازه می‌کشد، یعنی اینکه خسته است و نیاز به خواب دارد.

ناراحتی
نوزادی که احساس ناراحتی می‌کند، لباسش مرطوب شده. گرمش است و یا سردش شده است، شروع به پیچ و تاب دادن خودش می‌کند و به هنگام گریه کردن کمرش را قوس می‌دهد. او به نحوی می‌خواهد خود را از چیزی که ناراحتش کرده دور کند. به گریه او توجه کرده و اگر این علائم را داشت هر چه زودتر مشکلش را برطرف کنید.

درد
گریه‌ای که از روی درد باشد، ناگهانی و بسیار تیز است؛ درست مثل بزرگ‌ترها که هنگام آسیب‌دیدگی به ناگاه جیغ می‌زنند یا گریه می‌کنند. در چنین مواقعی نوزاد گریه بلندی سر می‌دهد؛ به طوری‌که فکر می‌کنید نفسش بند خواهد آمد. سپس یک نفس کوتاه می‌کشد و دوباره به صورت طولانی گریه می‌کند. در چنین مواقعی دمای بدن او را اندازه‌گیری و لباس‌هایش را درآورده و همه جای بدنش را چِک کنید تا خطری تهدیدش نکند.

محرک‌های بسیار
 اگر اتاق نوزاد بسیار پر سر و صدا و شلوغ است، موسیقی پخش می‌شود، مهمان زیادی در خانه دارید که همگی به نوزادتان توجه نشان می‌دهند و می‌خواهند با او بازی کنند، در این میان نوزاد به ناگاه چشمانش را بسته با صدای بلند شروع به گریه می‌کند و سرش را بر می‌گرداند تا جائی آرام‌تر بیابد. گریه او در اثر وجود محرک‌های زیاد است و باید هر چه زودتر او را به محیط آرام‌تری منتقل کنید.

بیماری
گریه ضعیف و به حالت زاری نشان می‌دهد که نوزاد از یک بیماری رنج می‌برد. مثل این است که می‌خواهد بگوید: «من احساس درد می‌کنم» اگر نوزادتان علائم بیماری را از خود نشان می‌دهد، فوراً به پزشک مراجعه کنید.

احساس ناامیدی
نوزاد شما فقط می‌تواند روی دست‌ها و پاهایش کنترل داشته باشد. او سعی می‌کند انگشتانش را به سمت دهان ببرد یا اینکه با انگشتانش چیزهای جالبی را که در اطرافش می‌بیند، لمس کند و آنها را بردارد؛ اما هنوز اجزای بدنش با هم هماهنگ نیستند. او از این وضعیت احساس ناامیدی می‌کند و از اینکه نمی‌تواند آن کاری را که دوست دارد انجام دهد، کلافه می‌شود؛ بنابراین با گریه کردن نیاز به کمک را بیان می‌کند.

احساس تنهایی
اگر نوزادتان در حال شیر خوردن در آغوش شما به خواب رفت و بعد او را در تختخوابش گذاشتید، چون هنگام بیدار شدن از خواب خود را در جایی دیگر می‌یابد (در حالی‌که آخرین صحنه‌ای که قبل از خواب دیده بود، آغوش شما بود)، ناگهان شروع به گریه می‌کند. به همین دلیل نوازش کردن نوزاد قبل از خواب، بسیار بهتر از شیر دادن به اوست. او به محیطی که در آن است، خو می‌کند. شما به آرامی نوازشش می‌کنید و بعد از آنکه از خواب بیدار شد، باز هم در همان محیط است.

نگرانی از ترس
اگر به ناگاه نوزادتان چشم بگشاید و خود را در آغوش فرد غریبه‌ای ببیند (خصوصاً اگر آن فرد درشت و زمخت هم باشد)، حتماً می‌ترسد. او این فرد جدید را نمی‌شناسد و بهانه پدر و مادرش را می‌گیرد. باید به غریبه‌ای که حتماً برای شما آشناست توضیح دهید که نوزادتان کمی به زمان نیاز دارد تا با فرد جدیدی ارتباط برقرار کند و به زودی این اتفاق خواهد افتاد. بهتر است وقتی که نوزاد در آغوش خودتان جای دارد، سعی کنید این غریبه را به او معرفی کنید و نشانش بدهید...

برای خواندن بخش دوم -گریه کودک و نگرانی والدین!- اینجا کلیک کنید.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر