درد در ناحیه کلیه

آیا اغلب دچار درد در ناحیه‌ی کلیه شده، اما آن را نادیده گرفته به این تصور که یک کمر درد معمولی است؟ خوب شما بایستی توجه بیشتری نسبت به این وضعیت از خود نشان دهید، به این دلیل که می‌تواند شروع یک بیماری کلیوی باشد

درد در ناحیه کلیه

آیا اغلب دچار درد در ناحیه‌ی کلیه شده، اما آن را نادیده گرفته به این تصور که یک کمر درد معمولی است؟ خوب شما بایستی توجه بیشتری نسبت به این وضعیت از خود نشان دهید، به این دلیل که می‌تواند شروع یک بیماری کلیوی باشد. این مقاله را خوانده تا اطلاعات بیشتری کسب نمایید...
هنگامی که دچار درد در ناحیه‌ی کلیه می‌شوید، احتمال دارد که آن را با کمر درد یا پشت درد ساده اشتباه گرفته و از آن چشم پوشی کنید. به این دلیل که درد کلیه علائم خاصی ندارد که به آن ارتباط یابد. شایع‌ترین و آشکارترین نشانه‌ی آن وجود درد در پشت می‌باشد. بنابراین، اهمیت دارد که بدانید چه چیزی درد ناشی از عفونت کلیوی را از پشت درد ساده متمایز می‌سازد.
چگونه متوجه شویم که دچار پشت درد شده‌ایم و یا کلیه درد
درد پشت ناشی از بیماری‌های کلیوی اغلب شدید و ضرباندار بوده و درست برخلاف درد خفیفی است که از یک پشت درد ساده نشأت می‌گیرد. درد حاصله از بیماری‌های کلیوی به عنوان کولیک کلیوی مصطلح بوده و به صورت مواج یا نوسانی رخ می‌دهد. درد ضربان‌دار شدید آمده، برای مدتی می‌ماند و سپس به خودی خود برطرف می‌شود، در حالی که در پشت درد عادی درد مداوم بوده و شما را با یک درد مبهم و خفیف آزرده می‌سازد. پشت درد، خصوصاً درد در ناحیه‌ی پایین کمر اغلب از آسیب وارده به ماهیچه، رباط و حتی دسیک‌های فقراتی واقع در آن ناحیه سرچشمه می‌گیرد.
علل احتمالی و درمان کلیه درد

سنگ کلیه

وجود سنگ کلیه شایع‌ترین علت درد در داخل و اطراف ناحیه‌ی کلیه است. این یک بیماری دردناک بوده که در آن کریستالهای اگزالات کلسیم یا سایر مواد معدنی در ادرار تجمع یافته و تشکیل سنگ سخت را می‌دهند. تا زمانی که محدود به داخل کلیه می‌شوند، بدون درد هستند. هنگامی که این سنگهای کلیه به درون سیستم ادراری حرکت می‌کنند، موجب ایجاد درد شدیدی می‌شوند. این درد اغلب به دلیل جایگیر شدن این سنگها در حالب یعنی لوله‌ی باریکی که کلیه‌ها را به مثانه متصل می‌سازد، ایجاد می‌شود. گاهی این درد آنقدر شدید است که ممکن است موجب ایجاد تهوع و استفراغ شود.
درمان: سنگ کلیه را می‌توان با عمل جراحی برداشته یا می‌توان آنها را حل کرده تا از طریق ادرار دفع شوند.

عفونت‌های کلیوی

عفونت کلیه یا پیلونفریت به التهاب بافت کلیه اشاره دارد. بافت‌های کلیه بسیار حساس بوده و التهاب آن موجب کش آمدن این بافت شده و درد تیزی را بوجود می‌آورد. کوچکترین تماس و لمس در ناحیه‌ی پهلو می‌تواند دردی بسیار شدیدی را بوجود آورد. تهوع، استفراغ و تب برخی از علائم دیگر مرتبط با عفونت‌های کلیوی می‌باشند. عفونت کلیه یک بیماری جدی و خطرناک بوده و نیاز به مداخله فوری پزشکی دارد.
درمان: می توان آن را با آنتی بیوتیک داخل وریدی درمان کرد که از گسترش عفونت از طریق جریان خون جلوگیری می‌کند.

سرطان کلیه

سرطان کلیه به ندرت تولید دردی می‌کند که شبیه به کمر درد باشد. درد تنها زمانی احساس می‌شود که تومور آنقدر بزرگ شود که بافت را گشاد کرده و موجب کش آمدن بافتهای کلیه شده و اعصاب آن را درگیر سازد.
درمان: بسته به مرحله‌ی سرطان، شیمی درمانی، جراحی و درمانهای دیگر سرطان می‌تواند بکار برده شود.

بیماری کلیه پلی کیستیک

بیماری کلیه پلی کیستیک یک بیماری موروثی است که در آن کلیه در طول یک دوره‌ی زمانی بزرگ می‌شود. بزرگ شدن کلیه موجب بروز درد مبهم بیشتر در قسمت جلو و نه پشت می‌شود. این درد گاهی ممکن است با دل درد اشتباه گرفته شود.

جریان ادرار مسدود شده

جریان ادرار ممکن است به دلایل مختلفی مسدود شود. این وضعیت ممکن است به تدریج رخ داده و بر خلاف سنگ کلیه بوده که منجر به انسداد ناگهانی ادرار می‌شود. جریان ادرار مسدود شده ممکن است منجر به درد سوزشی در ناحیه‌ی کلیه شود.

تصلب شرایین

نوعی بیماری است که در آن چربی در داخل عروق انباشته شده، در نتیجه آنها را سخت می‌سازد. این امر به طور مؤثری ظرفیت عروق را برای گردش خون کاهش می‌دهد. در نتیجه، تأمین خون به کلیه‌ها ممکن است مختل شده، و باعث درد شدید در ناحیه‌ی کلیه شود.
درد در ناحیه کلیه اغلب بسیار شدید بوده و می‌تواند کیفیت زندگی فرد مبتلا به آن را تحت تأثیر قرار دهد. شما به احتمال زیاد آن را با درد طبیعی پشت اشتباه می‌گیرید، اما چنانچه درد بدون هیج دلیل روشنی ظاهر شد و برای مدت طولانی باقی ماند، آنگاه بهتر است به یک پزشک جهت معاینه مراجعه نمایید.
قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر