برند RS از شرکت آئودی کاملاً در روح و جان علاقهمندان به خودرو ریشه دوانده و محبوبیت آن بهمانند خودروهای سری M بی ام دبلیو و AMG مرسدس بنز است؛ اما این برند از کجا آغاز به کار کرد؟
پس از موفقیت آئودی S2 کوپه و مدل S4 از سال 1991 به بعد، این خودروساز آلمانی تصمیم به توسعهی بیشتر محصولات خود گرفت. ازاینرو، بخش Quattro GmbH آئودی که درزمینهی ساخت خودروهای قدرتمندتر تبحر دارد، در سال 1994 دست به معرفی یک خودروی اسپرت تحت برند خود با نام RS است زد. این حروف مخفف کلمات RennSport بود که تقریباً به Racing Sport ترجمه شد.
Quattro GmbH در سال بعد، به دو حرف اول این برند از آئودی حروف دیگری اضافه کرد و خودروی RS2 Avant را ساخت. این مدل که نمونهی تقویتشدهی خودروی آئودی B4 بود (البته تنها در مدل استیشن عرضه شد)، با همکاری پورشه تولید شد و از چرخهای پورشه 911 (نسل 993)، چراغهای مه شکن، آینههای خارجی، ترمزها و سیستم تعلیق این خودرو بهره گرفت.
RS2 Avant که در زمان خود ماشینی قدرتمند بود، از یک پیشرانهی توربو 5 سیلندر 2.2 لیتری با 20 سوپاپ بهره میبرد و میتوانست با 311 اسب بخار قدرت و جعبهدندهی دستی 6 سرعته، در 5.4 ثانیه به سرعت 100 کیلومتر در ساعت برسد. نهایت سرعت این خودرو 260 کیلومتر بود. اولین خودرو از برند RS با اتاقی با ظرفیت 5 نفر، محفظهی بار و توانایی رقابت با خودروهایی چون هوندا NSX و پورشه 993 کاررا، در زمان خود بسیار موردتوجه قرار گرفت.
6 سال از آن زمان گذشت و پلتفرم جدید و سایز متوسط آئودی B5 از نسل A4 راه را برای معرفی نسل جدید مدلهای RS و S باز کرد. RS4 Avant متولد شد و بازهم تنها در مدل استیشن به تولید رسید. خودروی B5 RS4 Avant از یک پیشرانهی 2.7 لیتری 6 سیلندر خورجینی شرکت Cosworth با دو توربوشارژر بهره میبرد و میتوانست 382 اسب بخار قدرت تولید کند.
صرفنظر از پیشرانه، B5 RS4 پروژهی خود آئودی بود و این شرکت همچنان با پورشه همکاری نزدیکی داشت. موتور جدید حالا میتوانست در 4.9 ثانیه به سرعت 100 کیلومتر برسد و حداکثر سرعت این خودرو 250 کیلومتر در ساعت بود. تقاضا برای B5 RS4 بهشدت بالا رفت و آئودی مجبور شد حجم تولید خود را دو برابر کند. تولید این خودرو تنها یک سال بعد و در سال 2001، با ساخت بیش از 6 هزار دستگاه متوقف شد.
آئودی در سال 2002 مدل کاملاً جدیدی از سری RS را رونمایی کرد. RS6 که بر مبنای آئودی A6 ساخته شده بود، این بار در دو مدل استیشن و معمولی عرضه شد. این خودرو که دارای بدنهای عضلانی بود، آینههایی از جنس آلومینیوم داشت و از دو خروجی بزرگ اگزوز بیضیشکل بهره میبرد. هر دو مدل استیشن و صندوقدار این خودرو ترس را به دل رقبای آن زمان خود انداختند.
کمپانی Cosworth که در ساخت موتورهای تقویتشده تبحر داشت، مجدداً دستبهکار شد و پیشرانهای 8 سیلندر از نوع خورجینی با حجم 4.2 لیتر و دو توربوشارژر تولید کرد. قدرت این پیشرانه حداکثر به 444 اسب بخار میرسید. RS6 که از گیربکس تیپترونیک 5 سرعتهی خود آئودی بهره میبرد، این بار توانست در زمان 4.7 ثانیه به سرعت 100 کیلومتر در ساعت برسد. حداکثر سرعت این خودرو نیز 250 کیلومتر در ساعت بود. آئودی در سال 2004 از مدل RS6 PLUS با موتور تقویتشدهی 480 اسب بخاری رونمایی کرد. این خودرو توانایی رسیدن به سرعت 280 کیلومتر در ساعت داشت. بااینحال، RS6 مدل C5 دارای احساس فرمان پذیری مبهمی بود و درک شخصیت آن کاملاً پیچیده به نظر میرسید.
آئودی در سال 2006 و پس از یک وقفهی نسبتاً طولانی، از مدل جدید RS4 رونمایی کرد. B7 RS4 که در مدلهای صندوقدار، Avant و کروکی عرضه شد، همچنان بهعنوان بهترین مدل از خودروهای RS شناخته میشود. پیشرانهی این مدل کاملاً جدید و از نوع 8 سیلندر خورجینی تنفس طبیعی با 4.2 لیتر حجم بود. قدرت این پیشرانه به 414 اسب بخار در حداکثر دور 7800 میرسید. این خودرو با جعبهدندهی 6 سرعتهی دستی خود توان رسیدن به سرعت 100 کیلومتر در ساعت در 4.8 ثانیه داشت. حداکثر سرعت این مدل نیز 250 کیلومتر در ساعت بود. بااینحال مدل B7 RS4s توانایی رسیدن به سرعت 290 کیلومتر در ساعت داشت. آئودی بعد از 18 ماه خط تولید این مدل را نیز متوقف کرد.
تا به امروز، خودروی زیبای B7 RS4 همچنان به خاطر هندلینگ بالا، سواری عالی و پیشرانهی قدرتمند خود در یاد و خاطرهها باقیمانده است.
مهندسان آئودی در سال 2008 به سراغ یک محصول قویتر رفتند و از RS6 مدل C6 رونمایی کردند. این خودرو دارای پیشرانهی 10 سیلندر خورجینی با حجم 5 لیتر و قدرت 572 اسب بخار بود و میتوانست با رقبایی چون BMW M5 و Mercedes E63 AMG در جنگ قدرت مبارزه کند. با وجود وزن سنگین 2025 کیلوگرمی C6، این مدل میتوانست در 4.6 ثانیه به سرعت 100 کیلومتر در ساعت برسد.
یک سال بعد، آئودی با معرفی مدل جدید RS با نام TT، به دنبال رقابت و کنار زدن پورشه کایمن رفت. TT RS با داشتن چهرهای خشن و ارتفاع تعلیق کمتر از مدل استاندارد خود، به همراه یک اسپویلر بزرگ در عقب، خودرویی بهمراتب وحشیتر به نظر میرسید. پیشرانهی 2.5 لیتری توربوی این خودرو میتوانست 335 اسب بخار نیرو تولید کند. آئودی در سال 2012 از مدل TT RS plus با پیشرانهای 355 اسب بخاری رونمایی کرد و محدودیت سرعت آن را نیز برداشت. این مدل توانایی رسیدن به سرعت 280 کیلومتر در ساعت داشت. TT RS در آن زمان به خاطر سرعت بالا، اقتصادی بودن و البته سواری نامطلوب خود شهره بود.
بررسی اولین نسل از آئودی TT RS
آئودی با هدف زنده کردن یاد خودروی افسانهای B7 RS4، در سال 2010 از مدل RS5 کوپه رونمایی کرد. این خودرو دارای پیشرانهی 8 سیلندر خورجینی تنفس طبیعی با حجم 4.2 لیتر بود که با کمی تقویت، قدرت آن در حداکثر دور 8500 به 444 اسب بخار میرسید، هرچند این قدرت تنها در مدلهایی با گیربکس 7 سرعتهی دو کلاچه در دسترس بود. RS5 میتوانست در زمان 4.6 ثانیه به سرعت 100 کیلومتر در ساعت برسد. این خودرو همچنین عملکرد خوبی در هر آب و هوایی داشت. بااینحال، RS5 فاقد جذابیت بود و سنگین به نظر میرسید.
در همان سال، آئودی با عجله به سراغ معرفی مدل RS3 رفت. این خودرو که از پیشرانهی توربوی 2.5 لیتری مدل TT RS بهره میبرد، بهسختی در محفظهی موتور این خودرو جای گرفت و با یک جعبهدندهی 7 سرعته و دو کلاچه ترکیب شد. RS3 عملکردی فراتر از یک هاچبک داشت. این خودرو با وجود داشتن موتوری قدرتمند و قابلیت استفادهی روزانه، فاقد پویایی بود. سیستم هدایت و فرمان بیروح و نبود یک شاسی خوب، دلیل این عدم پویایی از سوی کارشناسان عنوان شد.
بخش Quattro GmBH آئودی در سال 2012 مجدداً به سراغ قالب سنتی خود برای مدل جدید RS4 رفت و از این خودرو تنها در مدل استیشن رونمایی کرد. ظاهر این خودرو با داشتن گلگیرهای برآمده، کانالهای مثلثی شکل ورودی هوا در جلو و لولههای بیضیشکل اگزوز در پشت، بیشتر اسپرت شده بود. این خودرو از یک پیشرانهی 8 سیلندر خورجینی با حجم 4.2 لیتر و 444 اسب بخار قدرت بهره میبرد و میتوانست در 4.7 ثانیه به سرعت 100 کیلومتر در ساعت برسد. حداکثر سرعت این خودرو نیز 250 کیلومتر در ساعت بود. مدل تقویتشدهی این خودرو فاقد محدودیت سرعت بود و میتوانست به سرعت 280 کیلومتر در ساعت برسد.
آن سال همچنین شاهد معرفی آئودی C7 RS6 بود. آئودی قصد داشت پیشرانهی عظیمالجثهی 10 سیلندر قبلی خود را کوچکتر کند و آن را به 8 سیلندر تقلیل دهد. این پیشرانه 4 لیتر حجم داشت و 553 اسب بخار قدرت تولید میکرد. RS6 جدید حتی با کمتر شدن حجم موتور، سریعتر از نسل قبلی خود بود و میتوانست در زمان 3.9 ثانیه به سرعت 100 کیلومتر در ساعت برسد. این خودرو در مقایسه با پورشه 997 GT2 برای طی مسافت 400 متر، تنها سهدهم ثانیه کندتر بود.
حالا با معرفی نسل جدید و تقویتشدهی RS3، آئودی رؤیای دو برابر شدن فروش خود در 18 ماه آینده را در سر میپروراند. این خودروساز آلمانی قصد دارد میراثی شگفتانگیز از برند تحت مالکیت خود بهجای بگذارد.