ماهان شبکه ایرانیان

روستای بیاتان سوخته

روستای زیبای بیاتان سوخته در ۳۵ کیلومتری شهرستان بروجرد قرار دارد .. این روستا دارای تاریخی کهن و همچنین مردمانی از جنس طبیعت میباشد .

روستای زیبای بیاتان سوخته در 35 کیلومتری شهرستان بروجرد قرار دارد ..
این روستا دارای تاریخی کهن و همچنین مردمانی از جنس طبیعت میباشد .

کلمه سوخته در نام این روستا برگرفته از یک واقعه تاریخی است که بنا به روایات فراوان پس از حمله ی ناجوانمردانه ی مغولان به ایران مردم روستای بیاتان سوخته از زن و مرد گرفته تا پیر و جوان با رشادت تمام در برابر لشکر بی رحم مغول مقاومت کردند و به اندازه ی توانشان از خاکشان دفاع نمودند و به دلیل کثرت لشکر مغولها پس از جنگی نابرابر شکست میخورند و همگی افراد روستا در این جنگ جان به جان آفرین تسلیم میکنند..

مغولها از این مقاومت به شدت عصبانی و همچنین آزرده خاطر شدند و تلفاتی را هم در این مبارزه دادند به همین دلایل این مقاومت را برنتابیدند و پس از غارت اموال مردم روستا برای خالی کردن عقده ی درونیشان روستا را به آتش کشیدند و همه ی روستا در آتش خشم و جهل مغولان سوخت .

پس از این واقعه تمامی مردم روستا به جز 2 نفر از اهالی به نامهای مراد و فرج که در زمان جنگ در روستا حاضر نبودند کشته شدند این دو پس از بازگشت به روستای بیاتان سوخته متوجه وقایع شدند .

مراد و فرج روستا را در تپه ای در مجاورت محل قدیمیه روستا بنا نهادند و روستای جدید بین مردمان منطقه سربند به نام بیاتان سوخته معروف گردید.

لازم به ذکر است مردمان این روستا به دو قوم اصلی به نام طایفه مرادی و طایفه فرجی که برگرفته از نام مراد و فرج میباشند و همچنین چند قوم دیگر با فامیلی های گودرزی – سهاوند و … تقسیم میشوند .

روستای بیاتان سوخته

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان