ماهان شبکه ایرانیان

درمان چاقی در کودکان

اگر درصدد یافتن راهی برای افزایش سلامت کودک خود هستید، باید روش سالم زیستن را به او بیاموزید. اگر شما در طول روز از غذاهای سالم استفاده نمی‌کنید، نمی‌توانید از کودک خود انتظار داشته باشید که سالم غذا بخورد.

درمان چاقی در کودکان

تحریریه ماهنامه دنیای سلامت

برای درمان چاقی کودکان خود بهتر است به نکات زیر توجه داشته باشید

1- عادت‌های نامناسب خود را تغییر دهید: اگر درصدد یافتن راهی برای افزایش سلامت کودک خود هستید، باید روش سالم زیستن را به او بیاموزید. کودکان از بزرگ‌ترها الگو می‌گیرند. اگر شما در طول روز از غذاهای سالم استفاده نمی‌کنید، نمی‌توانید از کودک خود انتظار داشته باشید که سالم غذا بخورد. باید به فکر تأمین غذاهای مفیدتر برای خانواده‌تان باشید. مواقع مشخصی را برای مصرف شکلات و شیرینی‌ها در نظر بگیرید و نگذارید کودک‌تان در مصرف آنها زیاده‌روی کند.

طبق برنامه مشخصی غذا بخورید و هنگام غذا خوردن انواع بطری‌ها و شیشه‌های نوشابه را سر میز غذا نچینید. مصرف غذاهای فرآوری شده را به حداقل برسانید و در عوض به او بیاموزید که بیشتر سبزیجات، میوه و حبوبات بخورد. هنگام غذا خوردن، گفتگو را تعطیل کنید. غذا را باید در کنار هم با آرامش میل کنید. دوران کودکی، دوران رشد و نمو است؛ لذا تأمین نیازهای غذایی کودکان به رشد متناسب آنها کمک می‌کند.

2- تحرک و فعالیت‌های کودک را افزایش دهید: باید به کودک خود کمک کنید تا فعالیت فیزیکی بیشتری داشته باشد و انرژی بیشتری را از این طریق به مصرف برساند. برای مصرف انرژی و افزایش سوخت و ساز بدن، کودک باید تحرک بیشتر داشته باشد؛ پس در صورت امکان او را بیشتر به پارک ببرید و با ورزش‌هایی مثل توپ بازی و دوچرخه سواری زمینه فعالیت بیشتر را در او ایجاد کنید.

حواستان باشد که کودک‌تان مدت زمان زیادی را روبه‌روی تلویزیون و کامپیوتر سپری نکند. تماشای تلویزیون به مدت یک ساعت در روز برای آنها کافی است. در عین حال او را تشویق کنید که با تماشای برنامه مورد علاقه‌اش، یک ساندویج ساده و سالم نیز بخورد. با او بازی کنید، راه بروید، بدوید و از کنار هم بودن لذت ببرید و او را تشویق کنید تا در فعالیت‌های گروهی شرکت کند. در اتاق خواب کودک‌تان کامپیوتر و تلویزیون نگذارید. 

اهمیت تغذیه سالم

تغذیه سالم، انرژی و مواد مغذی مورد نیاز بدن را تأمین می‌کند. عملکرد مغز و قلب را بهبود می‌بخشد، باعث تقویت و استحکام استخوان‌ها می‌شود، تنفس را تنظیم می‌کند و گردش خون را افزایش می‌‌دهد. داشتن یک تغذیه سالم یعنی ایجاد تعادل در غذاهایی که می‌خوریم و به عبارت دیگر استفاده از غذاهای مختلف و در عین حال کاهش مصرف چربی، قند و نمک. موادمغذی موجود در غذاها شامل کربوهیدرات‌ها، پروتئین‌ها و چربی‌ها هستند.

ریزمغذی‌ها شامل ویتامین‌ها و املاح می‌باشند که در ساخت سلول‌های جدید نقش مؤثری دارند. داشتن یک برنامه غذایی سالم به ما کمک می‌کند تا با انواع بیماری‌ها مقابله کنیم. با مصرف سبزیجات و میوه‌ها فشارخون کاهش می‌یابد و کمتر در معرض خطر ابتلا به انواع سرطان‌ها هستیم.

با خوردن غذاهای سالم به کودکان خود مدیریت بیماری‌هایی مثل دیابت، کلسترول بالا و فشار خون را بیاموزید. برخی از مردم به اشتباه فکر می‌کنند اگر مولتی‌ویتامین‌ها را جذب بدن خود کنند، هر آنچه که بدنشان نیاز دارد را برآورده کرده‌اند؛ ولی صرفاً تأمین ویتامین‌ها برای بدن ما کافی نیست و باید در کنار آنها از سایر مواد غذایی سالم نیز استفاده کنیم.

چرا کودکان باید تغذیه سالمی داشته باشند؟

تغذیه روی رشد و سلامت اندام‌های بدن کودکان اثر می‌گذارد و برای آنکه استخوان‌ها، دندان‌ها، ماهیچه‌ها، قلب و ارگان‌های سالمی داشته باشند. و هم‌چنین از اضافه وزن آنها جلوگیری شود، باید از تغذیه سالمی بهره‌مند گردند.

کلسیم: کلسیم برای تقویت استخوان‌های کودکان لازم است و کمبود آن به بیماری‌های استخوانی در بزرگسالی منجر می‌شود.

آهن: کمبود آهن پیامدهای خطرناکی دارد. کودکانی که کمبود آهن دارند، بسیار ضعیف، کم اشتها و خسته به نظر می‌رسند.

صبحانه: بهترین چیز برای شروع یک روز خوب خوردن صبحانه است. کودکانی که صبحانه می‌خورند، در مدرسه عملکرد بهتری دارند.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان