بیماریهای واگیردار شایع

بیماریهای مسری شایع از طریق عفونت ناشی از باکتری، ویروس، قارچ همچنین عوامل تک یاخته سرایت می‌کنند. این بیماریهای واگیردار افراد را در تمام گروه‌های سنی از نوزاد تازه متولد شده گرفته تا یک فرد بالغ مبتلا می‌سازند

بیماریهای واگیردار شایع

بیماریهای مسری شایع از طریق عفونت ناشی از باکتری، ویروس، قارچ همچنین عوامل تک یاخته سرایت می‌کنند. این بیماریهای واگیردار افراد را در تمام گروه‌های سنی از نوزاد تازه متولد شده گرفته تا یک فرد بالغ مبتلا می‌سازند. اجازه دهید به چند مورد از مسری‌ترین بیماریها از طریق این مقاله نگاهی بیاندازیم.
شنیدن نام بیماریهای مسری موجب نگرانی فرد می‌شود. به این دلیل که این بیماریهای مسری می‌توانند به راحتی به نزدیکان فرد مبتلا سرایت کنند. کودکان بیشترین قربانیان بیماریهای مسری می‌باشند. تماماً به این دلیل که در کنار سایر کودکان در مهدهای کودک، پرورشگاه و مدرسه قرار دارند. آنها همچنین از سیستم ایمنی ضعیف و در حال تکاملی برخوردار بوده که ممکن است قادر به مبارزه با تک تک عفونتهای درگیر نباشند. عفونتهایی که توسط باکتری، ویروس، قارچ و تک یاخته ایجاد می‌شوند را به طور کلی تحت عنوان بیماریهای مسری نامگذاری می‌کنند. این موجودات زنده به راحتی از فردی به فرد دیگر از طریق تماس مستقیم و یا غیر مستقیم انتقال داده می‌شوند. چند بیماری مسری بسیار شایع وجود دارند که افراد را هر یک روز در میان مبتلا می‌سازند. با این حال، همه دچار عفونت نمی‌شوند، خصوصاً در زمانی که سالم بوده و از سیستم ایمنی قوی برخوردار باشند.

فهرستی از شایع‌ترین بیماریهای مسری

فهرستی بالا بلند از بیماریهای مسری وجود دارد که افراد را در تمام گروه‌های سنی در سرتاسر جهان تحت تأثیر قرار می‌دهند. هنگامی که فردی دچار عفونت می‌شود، ممکن است به فردی تبدیل شده که این بیماری را انتقال می‌دهد خصوصاً در صورتی که فرد، مبتلا به عفونت باکتریایی و یا ویروسی شده باشد.

سرماخوردگی

یکی از شایع‌ترین عفونتهای بسیار مسری سرماخوردگی است. این عفونت یکی از دلایل اصلی غیب از مدرسه و محل کار است. سرماخوردگی یک عفونت ویروسی ناشی از ویروس پارا انفلوانزا، آدنوویروس، اکوویروس و بسیاری از ویروسهای دیگر است. عوامل ویروسی از طریق ترشحات بینی و دهان پس از سرفه یا عطسه‌ی فرد مبتلا سرایت می‌کنند. این بیماری حتی می‌تواند از طریق تماس سطحی با شیء آلوده منتقل شود.

آنفلوآنزا

بیماری شایع دیگر تنفسی آنفلوآنز است که به طور معمول تحت عنوان آنفولانزا شناخته می‌شود. این بیماری حدود 20% از بیماران در ایالات متحده را در سال تحت تأثیر قرار می‌دهد. آنفولانزا منجر به بروز تب، سرفه، آبریزش بینی، استفراغ، اسهال، تهوع، خستگی و درد عضلانی می‌شود. این بیماری از طریق ترشحات ناشی از سرفه و عطسه پخش می‌شود.

ورم ملتحمه

یکی از شایع‌ترین بیماری‌های مسری چشم در کودکان پیش دبستانی است. این بیماری که همچنین تحت عنوان چشم صورتی (قرمزی چشم) شناخته می‌شود می‌تواند توسط عامل باکتریایی یا ویروسی ایجاد شود. این بیماری منجر به التهاب غشاء پوششی سفیده‌ی چشم می‌شود. این امر منجر به قرمزی، تورم، ترشحات آبکی و گاهی مشکلات بینایی می‌شود. این عارضه ممکن است هر فرد در هر گروه سنی را تحت تأثیر قرار دهد اما میزان انتقال آن در میان کودکان بالا می‌باشد. به این دلیل که در تماس نزدیک با سایر کودکان قرار داشته و درکی از این امر ندارند که چه چیز ممکن است چشم آنها را تحریک و موجب بروز عفونت شود.

آبله مرغان

یکی دیگر از بیماری‌های مسری شایع در کودکان که منجر به بروز بثورات شدید در بدن می‌شود، آبله مرغان است. این بیماری مسری ناشی از ویروس واریسلا زوستر بوده که از طریق قطرات بینی به هنگام عطسه، سرفه و در تماس با اشیاء آلوده منتقل می‌شود. این عارضه منجر به ظهور زخمهای پر از مایع در بدن شده که بسیار خارش‌زا می‌باشند. کودک حتی ممکن است به دلیل بثورات پوستی دچار تب شود. درمان بخصوصی برای آبله مرغان وجود نداشته و این عفونت به خودی خود پس از 6 روز از تظاهر آخرین راش یا آبله در بدن از بین می‌رود. این عارضه، عفونت بسیار مسری است که هر کودک و یا بزرگسال مبتلا بایستی از مناطق شلوغ دوری کرده و از رفتن به مسافرت خودداری کند.

ﮐﺮﻳﭙﺘﻮﺳﭙﻮرﻳﺪﻳﻮﺳﻴﺲ (Cryptosporidiosis)

یکی از مسری‌ترین بیماریهای منتقله از راه آب در ایالات متحده آمریکا این بیماری است. این عارضه توسط انگلی ایجاد می‌شود که از طریق نوشیدن آب آلوده به مدفوع انسان یا حیوان ایجاد می‌شود. این بیماری منجر به بروز درد و گرفتگی شکمی، تب خفیف و اسهال می‌شود.

وبا

وبا یکی دیگر از بیماری مسری منتقله از راه آب است که هر ساله حدود 200000 نفر در سراسر جهان را تحت تأثیر قرار می‌دهد. این بیماری توسط باکتری تحت عنوان ویبریو کلرا ایجاد می‌شود. علائم وبا شامل اسهال شدید، استفراغ و گرفتگی عضلات پا می‌شود. در برخی موارد شدید، می‌تواند به خاطر کم آبی به مرگ منجر شود.

عفونت قارچی حلقوی رینگ ورم (Ringworm)

یک عفونت قارچی پوستی است که موجب ایجاد تکه‌های حلقوی شکل بر روی پوست می‌شود. اسم این بیماری به دلیل ظاهر آن بر روی پوست است که توسط انگل ایجاد می‌شود. این عارضه موجب ایجاد تکه‌های صورتی حلقوی بر روی پوست صورت، بازو و پا و سایر نواحی بدن می‌شود. تماس بدنی نزدیک منجر به انتقال این عفونت قارچی به فرد سالم می‌شود.

بیماری سل

سل یا TB در اثر باکتری مایکوباکتریوم توبرکلوزیس (Mycobacterium tuberculosis) در انسان ایجاد می‌شود. این باکتری از آنجا که در هوا پخش می‌شود به ریه‌ها حمله می‌کند. سرفه و یا عطسه توسط فرد آلوده موجب می‌شود باکتری به باکتری هوازی تبدیل شده و منجر به بروز عفونت در فردی سالم ‌شود. چنانچه این بیماری بدون درمان رها شود، منجر به مرگ 50% موارد می‌شود. علائم مشخصه‌ی بیماری سل، سرفه مزمن، خلط آغشته به خون، تب و کاهش وزن بیش از حد را شامل می‌گردد.

ایدز و یا اچ آی وی (HIV)

یکی از شایع‌ترین و خطرناک‌ترین بیماریهای مسری امروزه ایدز و یا اچ آی وی است. این بیماری توسط ویروس نقص ایمنی انسانی (Human Immunodeficiency Virus) انتقال می‌یابد. این ویروس می‌تواند با تزریق خون آلوده، استفاده از سرنگ آلوده، رابطه جنسی محافظت نشده، انتقال مایعات بدن در طول یک مقاربت جنسی منتقل شود. با این حال، اچ آی وی و یا ایدز از طریق دست دادن، استفاده مشترک لباس، ظروف آشپزخانه و غذا، نشستن در نزدیکی فرد مبتلا و غیره انتقال نمی‌یابد. می‌توانید جزئیات بیشتری از نحوه‌ی انتقال این بیماری را مطالعه کرده و بر نگرانی‌های موجود در مورد این بیماری غلبه کنید.
دیگر بیماریهای مسری شایع، اوریون، سرخک، مخملک، سیاه سرفه، مالاریا، حصبه، و غیره را شامل می‌شود. تا زمانی که میکروارگانیسم یا ریز موجودات در اطراف ما وجود داشته باشند، تک تک ما در معرض ابتلاء به یک بیماری مسری قرار داریم. می‌توانیم با شستن مرتب دستها، پوشاندن بینی و دهان هنگام سرفه یا عطسه، اجتناب از استفاده مشترک از حوله و سایر وسایل شخصی، و غیره اقدامات احتیاطی را در این زمینه اتخاذ کنیم. یک رژیم غذایی و شیوه زندگی سالم حفظ قدرت و توان بدنی و توانایی مبارزه با هرگونه موجود زنده‌ی مهاجم را تضمین خواهد ساخت. با اتخاذ اقدامات احتیاطی فرد می‌تواند تا حدودی از ابتلا به عفونتهای جدی و خطرناک جلوگیری نماید.
قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان