آیا افسانه‌های درباره ماه کامل حقیقت دارد ـ بخش دوم و پایانی

شاید از پدربزرگ‌ها و مادربزرگ‌ها شنیده باشید که وقتی ماه کامل است خوب نیست بیرون بروید، چون ماه‌زده می‌شوید. شاید هم همین حالا از دیدن ماه کامل حس خوبی به شما دست ندهد.

 ماه کامل

شاید از پدربزرگ‌ها و مادربزرگ‌ها شنیده باشید که وقتی ماه کامل است خوب نیست بیرون بروید، چون ماه‌زده می‌شوید. شاید هم همین حالا از دیدن ماه کامل حس خوبی به شما دست ندهد. 

در طول تاریخ، ماه به عنوان موجودیت قدرتمندی شناخته شده است. بسیاری می‌گویند که وقتی ماه کامل باشد اتفاقات عجیبی روی می‌دهد و روی بدن انسان‌ها و حیوانات تاثیر می‌گذارد. در برخی کشورها وقتی اتفاق عجیبی می‌افتد می‌گویند نکند ماه کامل بوده است؟ اما حقیقت چیست؟ در این سری مقالات به این می‌پردازیم که آیا افسانه‌هایی که درباره ماه کامل می‌گویند واقعیت دارد؟

5. ماه کامل می‌تواند ما را دیوانه کند

در بسیاری از فرهنگ‌ها می‌گویند طرف ماه‌زده شده چون در ماه کامل بیرون رفته است. در زبان انگلیسی کلمه Lunatic به معنای دیوانه از کلمه Luna به معنای الهه ماه گرفته شده است. بقراط، ارسطو و پلینیوس می‌گفتند حملات شیدایی به دلیل اثرات الهه ماه است. این مساله در قرون وسطی هم ادامه یافت و امروز هم حتی می‌گویند که ماه باعث دیوانگی می‌شود. هرچند که هیچ مدرکی نیست که نشان دهد که چنین اتفاقی می‌افتد، اما برخی می‌گویند نور ماه کامل باعث می‌شده افراد نتوانند بخوابند و رفتار بدشان از بی‌خوابی بوده است. در تحقیقات انجام‌شده مشخص شده که میزان مراجعه به اورژانس‌های بیمارستان‌های روانی در دوران ماه کامل تغییر خاصی نسبت به بقیه مواقع ندارد. 

 ماه کامل

6. ماه کامل باعث حمله حیوانات می‌شود

دیگر باور رایج این است که زمانی که ماه کامل است احتمال حمله حیوانات به انسان‌ها بیشتر می‌شود. اثبات این قضیه از نظر علمی کار دشواری است. یک تحقیق در مجله بریتیش مدیکال نشان می‌دهد که در انگلیس، در هنگام ماه کامل حیوانات دو برابر زمان‌های دیگر انسان‌ها را گاز می‌گیرند. اما تحقیق دیگر نشان می‌دهد که میزان گاز گرفتن سگ‌ها در ماه کامل هیچ تفاوتی با دیگر زمان‌ها ندارد. تحقیق دیگری نشان می‌دهد که میزان بردن حیوانات به دامپزشکان در زمان ماه کامل بیشتر است و این نشان می‌دهد که حیوانات در این زمان فعال‌تر هستند و ریسک‌های بیشتری انجام می‌دهند.

 ماه کامل

7. ماه کامل باعث از دست رفتن خون می‌شود

زمانی بود که پزشکان می‌گفتند در شب‌هایی که ماه کامل است عمل جراحی انجام نمی‌دهند چون خون‌ریزی بیشتر است. اما در سال 2009 مشخص شد که ماه کامل هیچ اثری روی جراحی قلب ندارد. این تحقیق عمل‌های جراحی در کلینیک کلیولند در سال‌های 1993 تا 2006 را بررسی کرد و مشخص شد که هیچ ارتباطی بین زمان یا روز جراحی و موفقیتش وجود ندارد. پس بهتر است به جای آن که به فکر ماه باشید، به فکر پیدا کردن دکتر خوب باشید.


قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان