دانشیار گروه جهانگردی دانشگاه علامهطباطبایی معتقد است زمانی میتوان از گردشگری بهعنوان صنعتی پایدار یاد کرد که درآمدهای حاصل از آن در کشور توزیع شود؛ نهآنکه این درآمدها تنها در چند شهر باقی بماند. به گزارش «دنیای اقتصاد»، محمود ضیایی در نشست تخصصی «توسعه گردشگری پایدار و توانمندی اقتصادی جوامع محلی» در کمیسیون گردشگری اتاق بازرگانی ایران، ضمن بیان این مطلب، اشتغالزایی، درآمدزایی و ارزآوری را از جمله آثار مثبت اقتصادی گردشگری برشمرد و گفت: «توسعه اقتصاد محلی و حفظ آثار و ابنیه تاریخی از دیگر دستاوردهای اقتصادی گردشگری است؛ اما در این میان باید توجه کرد صرفا نمیتوان به یک بعد از صنعت گردشگری اهمیت داد زیرا باید تنوع منابع درآمدی وجود داشته باشد.»
وی با تاکید بر اینکه باید به سمت توسعه گردشگری پایدار و توانمندی اقتصادی جوامع محلی حرکت کرد، افزود: «توسعه گردشگری پایدار در جوامع محلی به اشتغال زنان در این مناطق نیز کمک شایانی میکند. به عنوان مثال در منطقه دیزین 60 مربی زن مشغول به فعالیت هستند و این مهم دستاورد توسعه گردشگری پایدار در این منطقه است.» ضیایی در ادامه تصریح کرد: «نباید فراموش کرد مشکلات بالقوهای نیز در اقتصادهای مبتنی بر گردشگری وجود دارد. افزایش هزینه زندگی ساکنان، افزایش مالیات مردم آن منطقه، کاهش توانایی خرید مردم و افزایش تورم و قیمت زمین از جمله مشکلات بر سر راه اقتصادهای مبتنی بر گردشگری است.» معاون فنی و خدمات بازرگانی اتاق ایران نیز دراین نشست با اشاره به اینکه حدود 20 دستگاه و نهاد در حوزه گردشگری تصمیمساز و تصمیمگیر هستند، تاکید کرد: «بر این اساس برای قانونگذاری در این حوزه باید اجماعسازی نظری انجام شود زیرا هر دستگاه نقش تاثیرگذار خود را در امور این حوزه دارد.» مظفر علیخانی با حمایت از وزارتخانه شدن سازمان میراثفرهنگی، تحقق این طرح را زمینهساز پاسخگویی بیشتر مسوولان دانست و چنین مولفهای را در تعاملات، تخصیص اعتبارات و امور دیگر اثرگذار خواند. این نشست به گفته احمد اصغری، رئیس کمیسیون گردشگری، اقتصاد ورزش و اقتصادهنر اتاق ایران در راستای عملیاتی کردن شعار جهانی سال 2017 مبنی بر «گردشگری پایدار» و شعار سال 96 ایران مبنی بر «اقتصاد مقاومتی، تولید- اشتغال» برگزار شد.
منبع دنیای اقتصاد