ماهان شبکه ایرانیان

مکمل‌های لیزین

استفاده از مکمل‌های لیزین در درمان بسیاری بیماریها از عفونتهای ویروسی گرفته تا بیماریهای عروق کرونر بسیار مفید و مؤثر است

مکمل‌های لیزین

استفاده از مکمل‌های لیزین در درمان بسیاری بیماریها از عفونتهای ویروسی گرفته تا بیماریهای عروق کرونر بسیار مفید و مؤثر است. این مقاله اطلاعاتی را در این خصوص فراهم ساخته است.
لیزین یک اسید آمینه آلفا ضروری بوده که بدن نمی‌تواند خود آن را سنتز نماید. این اسید آمینه با توجه به خواص ضد ویروسی خود در تشکیل آنتی بادی‌ها بسیار دخیل است. این آنتی بادی‌ها به بدن در تشکیل یک سیستم ایمنی بهتر و به اندازه کافی قوی جهت مبارزه با عفونتهای ویروسی مختلف از جمله تبخال کمک می‌کنند.
از آنجا که بدن قادر به تولید این اسید آمنیه نیست، لازم است که به سیستم بدن از طریق چند منبع خارجی معرفی شود. چند منبع طبیعی لیزین، پنیر پارمسان، شیر، مخمر، ماهی، تخم مرغ، گوشت قرمز، سیب زمینی، باقلا، و محصولات سویا را شامل می‌شوند. عمدتاً دوز توصیه شده روزانه از آن از طریق یک رژیم غذایی متعادل مصرفی، تأمین می‌شود. با این حال، در صورت بروز کمبود لیزین، مکملهایی وجود داشته که به طور مؤثری از عهده‌ی جبران کمبود این اسید آمینه در بدن برمی‌آیند.

نیاز به مکمل

کمبود لیزین ممکن است منجر به عوارض و مشکلات چندی در سلامت شده که می‌توانند زندگی روزمره فرد را کاملاً برهم زنند. برخی از علائم کمبود این اسید آمینه، نبود تمرکز، قرمزی چشم، افزایش زود خشمی، خستگی، تهوع، استفراغ، ریزش مو، کم شدن اشتها، ناباروری، کم شدن میزان رشد، از دست دادن ناگهانی وزن و غیره را شامل می‌شود.
بنابراین، افرادی که مبتلا به عوارض فوق‌الذکر می‌باشند، لازم است که از مکمل‌های لیزین به منظور فرونشاندن این علائم استفاده کنند. این مکمل‌ها مشابه مکملهای ویتامین بوده که در انواع فرمهای خوراکی همچون قرص، کپسول، شربت و کرم موجود می‌باشند.

مزایا

این اسید آمینه در درمان عفونتهای مختلف ویروسی همچون زونا و تبخال تناسلی، به ویژه ویروس هرپس سیمپلکس (herpes simplex virus) بسیار مؤثر است به این دلیل که از خواص ضد ویروسی قدرتمندی برخوردار است. مقادیر کافی از این مکمل‌ها در بدن میزان و عود یا بازگشت تبخال را کاهش می‌دهد.
این مکمل‌ها همچنین به درمان و پیشگیری از پوکی استخوان کمک می‌کنند به این دلیل که این اسید آمینه توانایی بدن در جذب کلسیم جهت سلامت بهتر استخوان را بهبود می‌بخشد. لیزین در صورت ترکیب با اسید آمینه‌ی دیگری مانند آرژنین، دیده شده است که فعالیتهای ساخت استخوان در سلولهای بدن را افزایش می‌دهد. این اسید آمینه همچنین در افزایش تولید کلاژن در بدن مفید است.
مکملهای آن شاید بتوانند با بسیاری از داروها و مکملهای ضد التهابی جهت تسکین درد و التهاب خصوصاً در مورد داروهای بعد از عمل، مانند داروهای پست اپی زیاتومی (post-episiotomy) ترکیب شود. آنها همچنین توسط پزشک جهت کاهش سردرد، میگرن، سندرم پیش قاعدگی و غیره تجویز می‌شوند.
میزان مصرف
هرگز به خود تشخیصی در مورد هریک از علائم کمبود لیزین دست نزده و مکملهای آن را برای خود تجویز ننمایید. همیشه با یک پزشک جهت تعیین میزان صحیح آن برای یک فرد بزرگسال و یا کودک مشورت نمایید. پزشک ممکن است به عنوان یک جایگزین درمانی کامل اسید آمینه این مکملها را تجویز نماید بطوریکه 12 میلی‌گرم میزان دوز مصرفی از هر یک کیلو وزن فرد ممکن است دوز پیشنهادی باشد.
چنانچه این مکملها جهت درمان بیماریهایی مانند تبخال بکار برده شوند، میزان مصرفی آنها می‌تواند از 500 میلی‌گرم تا 1500 میلی‌گرم در روز تعمیم داده شود. با این حال، نبایستی این مکملها را برای کودکان کمتر از 2 سال تجویز نمود. برای کودکان بالای 2 سال، میزان تجویز شده 23 میلی‌گرم در هر کیلو از وزن کودک مناسب خواهد بود. با این حال، دوز مصرفی بایستی در بخشهایی در طول روز تقسیم شده و هرگز به یکباره مصرف نشوند.
مکملهای لیزین امکان دارد که با برخی داروها (خصوصاً با داروهای آنتی بیوتیک‌) تداخل ایجاد کرده و منجر به بروز عوارض بعدی شود. بنابراین بایستی آنها را تنها پس از مشورت با پزشک مصرف نمایید. مصرف بیش از حد مجاز و ادغام غیر ضروری لیزین و آرژنین ممکن است منجر به ناباروری در مردان شده که این خود یکی از عوارض جانبی خطرناک این مکملها می‌باشد. مصرف بیش از 10 گرم از آنها ممکن است به اسهال، اسهال خونی، گرفتگی یا دردهای معده، و غیره منجر شود. مکملهای لیزین تنها زمانی ممکن است مفید باشند که پس از مشورت مناسب با یک پزشک حاذق مصرف شوند.
سلب مسئولیت: اطلاعات ارائه شده در این مقاله صرفاً جنبه‌ی آموزشی داشته و نبایستی به منظور جایگزین توصیه‌های متخصص این شاخه‌ی علمی در نظر گرفته شود.
قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان